kunstmest mypalmshop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

kunstmest mypalmshop

Berichtdoor sandoz op 21 apr 2013 20:55

ik heb mypalmshop een setje fertilizers gekocht voor mijn palmen. Helaas staat er niks op de pot zelf, dus welke van de 2 is de slowrelease en welke de oplosbare?
Afbeelding
ik denk de rechtse, maar als ik die echter bij een palm gooi en er water overheen doe zijn de korrels bijna meteen verdwenen. Lijkt mij geen slowrelease dan?
sandoz
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 15 jan 2012 21:21
2 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor ramon van weezep op 21 apr 2013 21:23

De rood Bruins korrels is slowrelease
Voor palmen in de volle grond kun je beter een orchanische meststof pakken ivm het bodem leven
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor s.janssen op 21 apr 2013 21:50

Laatste gebruik ik ook en strooi dit rond de palmen in kuip. Palmen in de volle grond krijgen dit niet ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Marc_S op 21 apr 2013 22:34

Zou je dat niet beter aan MyPalmshop, Herbert vragen dan hier op forum?

(edit door beheerder)
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Gardenpalms op 22 apr 2013 23:37

Dag Sandoz,

De linker is oplosbare meststof en de rechter is slow release. Deze verkopen we ook veel aan de groothandel (tuincentra en webshops door geheel Europa) die hun eigen labels erop plakken. Door alle drukte zijn er enkele afgestuurd zonder etiket, vandaar. Hieronder de beschrijvingen.

Slow Release:
Langzaam werkende meststof 6-8mnd (afhankelijk van de bewatering)
Gebruik: Strooi vanaf voorjaar 75 gram per vierkante meter bij de stam van palm en/of olijf elke 2-3 maanden voor krachtige groei van blad en stam. Na augustus niet meer gebruiken.

Beschrijving website:
Een korrelvormige bemesting speciaal voor palmen en overige exotische planten (olijven, vijgen etc etc). Niet oplosbaar dus makkelijk in gebruik. Het is een slow - release en geeft zijn meststoffen langzaam maar voor een lange (10-12 months) termijn af. NPK ratio is 17-6-18 met de extra componenten zoals het juiste ijzergehalte en mangaan en alle overige spoorelementen. Deze meststof wordt door veel professionele palmkwekers in Florida gebruikt. (trace - elements zijn zo ontwikkeld dat er extra ijzer maar minder koper en bor. inzit ivm tegengaan van bruine bladpunten)

Inhoud:
NPK: 17-6-18+3mg+trace-e
Netto: 1000 gram

Linkerzijde is oplosbare mestof:
Beschrijving website:
Oplosbare Palmmeststof




Palmen hebben een speciale behandeling nodig wanneer het aankomt op de juiste bemesting. De palm produktie is wereldwijd een miljoenen business en veel geld en tijd is reeds gestoken in de juiste palmbemesting. Wij hebben een speciale oplosbare mestof speciaal ontwikkeld voor palmen volgens de welbekende NPK 3-1-3 formule tegen heel aantrekkelijke prijzen. De kracht van deze meststof is dat deze in tegenstelling tot zijn concurrenten bijna geen zouten achterlaat in het medium. Dit is ook meestal de reden waarom een palm geelverkleuring heeft.

Omschrijving:NPK 21+7+21(+3MgO)+trace elements
Trace elements: Boron 0.02
Copper 0.02
Iron 0.15 (!!)
Manganese 0.10
Molybdenum 0.004
Zinc 0.0525

INSTRUCTIONS
Voeg 1.0 g per liter water toe, en roer goed.

Een emmer bevat 1000 gram oplosbare palmmestof

Zelf adviseer ik de hobbyist veelal de slow release. Vooral bij palmen in pot. Waarom ? Bij elke regenbui of gietbeurt lost telkens een klein beetje van de korrel op. De mest wordt dan veel meer gelijkmatig opgenomen waardoor een constante groei wordt bereikt en overbemesting of tijdelijke overbemesting (lees : stress) wordt tegengegaan.

Belangrijk:
Deze meststoffen zijn geselecteerd door hun duurzaamheid. Professionele kwekers gebruiken bijvoorbeeld geen Aldi meststoffen maar meer merken zoals Scott's etc.

Waarom:
De duurzaamheid van een meststoffen wordt bepaald door het zoutgehalte wat meststoffen na langere tijd achterlaten in de grond. Dit is boosdoener nummer een. Vaak zie ik plaatjes op het internet met de vraag: help mijn palm wordt geel ! antwoorden zoals spijkers bij de stam of nog meer bijmesten is natuurlijk niet de oplossing. Zouten zijn boosdoener nummer een voor een palm. Zelf nog nooit een mooie palm gezien aan het strand van zandvoort. Oplossing is vaak om de palm te verpotten met nieuwe aarde en kluit een beetje te proberen ontdoen van zijn oude aarde die de zouten bevat. Een duurdere meststof is een inverstering voor later... Hoop dat je hier meer aan hebt dan hoe te handelen bij een eventuele ontploffing............ ;)

groetjes,

Herbert
Gardenpalms
Bedrijven
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 apr 2013 23:00
0 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor sandoz op 27 apr 2013 10:45

ok, duidelijk
maar waarom lossen de korrels bij mij bij 1 keer water geven al op dan?
sandoz
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 15 jan 2012 21:21
2 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor sandoz op 08 mei 2013 21:58

iemand?
De rechtse korrels lossen bij een paar keer water geven helemaal op, dus lijkt mij dat geen slowrelease?
sandoz
 
Berichten: 138
Geregistreerd: 15 jan 2012 21:21
2 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor s.janssen op 08 mei 2013 22:49

Hier heb ik goede ervaring met de roze korrel en merk echt betere groei dan bij andere palmen als test waar ik dit niet bij deed. Palmen zijn ook veel beter doorwortelt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor hexina op 08 mei 2013 23:03

Trouwens herbert het heet tegenwoordig geen scott's meer maar evveris :mrgreen:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Rob op 09 mei 2013 10:10

Lijkt me een OEM retail-constructie, Hex.
Evveris verkoopt producten met nog altijd het Scotts logo erop (evenals Peters).

Ik haal het onder de merknaam Peters Excel In Breda bij Brinkman

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten