kunstmest mypalmshop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2016 15:26

s.janssen schreef:Hier heb ik goede ervaring met de roze korrel en merk echt betere groei dan bij andere palmen als test waar ik dit niet bij deed. Palmen zijn ook veel beter doorwortelt.


Spreek met iedere professionele plantenkweker en deze zal meteen absoluut afraden om roze korrel te gebruiken. Deze is inderdaad een zeer snelwerkende messtof maar laat enorme zoutafzettingen achter aan de wortels van de planten. Absoluut niet goed dus op termijn. Als je toch naar deze meststoffen trekt ben je veel beter af met blauwe korrel of groene korrel. Groene korrel voor uitsluitend bladplanten en blauwe korrel voor bloemdragers/vruchtdragers.
Ik ben overtuigd dat de meststoffen die je bij MyPalmShop koopt beter gaan zijn aangezien ze specifiek zijn samengesteld voor de behoeften van de plantensoorten waar hij ze voor verkoopt maar ik heb er zelf geen ervaring in. Loop een AVEVE binnen en daar hebben ze voor elke plantensoort wel een aparte ideale meststofsamenstelling. Enkel voor de citrussen koop ik dit en verder houd ik me voor het organisch verbeteren van de bodem aan koekorrel of paardenkorrel en dan gebruik ik verder blauwe- en groene korrel en (afhankelijk van de plantensoort) ook kalkkorrels.
Ik spreek wel van planten in de volle grond, deze in kuip vind ik bemesting altijd wat moeilijker en dat moet je ook beter afmeten om geen wortelverbranding te krijgen. Dit moet altijd wat correcter verlopen.
Snelgroeiende planten als canna of bananen kun je ook altijd wat agressiever bemesten natuurlijk. Die zul je niet gauw overbemesten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Rob op 13 feb 2016 19:32

Je gooit de boel ff door elkaar Hitch. De roze korrel waaran Syvan refereert is die op de foto (de slow release). Die bevat juist zeer weinig zouten, zoals al werd vermeld door Herbert.
De roze korrel waaraan jij refereert is dat redelijk scherpe product waar men idd erg voorzichtig mee dient te zijn - ik gebruik die ook, maar alleen buiten voor de grotere jongens en in relatief lage dosering

Slow release formules zijn in de regel allemaal 2-3 maanden (antwoord op vraag Sandoz).
Vermits de dosering word gevolgd dan zijn 3 bemestingen voor ons in de regel voldoende (maart/april, juni en augustus if zo). In gebieden met langere groeiseizoenen zie ik ook wel 4 of 5 per jaar (denk aan bijv Florida).

Ik gebruik overigens beide producten van GP ook. ;)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11289
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor CvAlfa op 13 feb 2016 22:00

Rob, Dus jij gebruikt de Garden Palms, slow release ook en doet dan 3 bemestingsmomenten per jaar?!
Herbert gaf aan dat de voeding 12 maanden in de grond en palm werkzaam bleven, overbemest je dan niet met 3 momenten?!
CvAlfa
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 sep 2013 11:07
1 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor GeL op 14 feb 2016 10:39

@CvAlfa, ik denk niet dat Rob bedoelde dat hij alle soorten meststoffen bij dezelfde planten door elkaar gebruikt.

Ik gebruik de slow release van Garden Palms ook. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik doe in het algemeen niet zo direct mee aan de specifieke NPK samenstellingen per plantsoort sedert ik er een zeer goed onderbouwd (Engelstalig) artikel over las. Maar doe het toch enkel voor mijn Banaanachtigen, Palmen en Citrussen. :mrgreen:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Rob op 14 feb 2016 12:12

Thx Michel.. Idd. De drie bemestingen zijn typisch voor buiten of in grote containers.
De grond op zich bevat idd al genoeg als je hem koopt, dus het eerste jaar hoeft niet zo nodig. Buiten combineer ik vaak maar wat, en kom meestal niet aan 3 keer (te lui).

Ik gebruik GP bemesting op zaailingen vooral in het voorjaar (april ergens, als de temperaturen in die ruimte al oplopen tot boven de 25°C) en daarmee moeten ze het meestal doen...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11289
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1117 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor CvAlfa op 14 feb 2016 12:35

@Michael & Rob,

Dank voor jullie opmerkingen, maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg in mijn vraagstelling.

Ik heb een aantal grote Trachy's die al een paar jaar in de volle grond/borders staan.
Kan ik die meerdere keren per jaar verwennen met de GP slow release korrels?!
Of is 1x per jaar voldoende?!
Verder krijgen ze alleen in de zomer af en toe een organische bemesting uit de fles.
Grondverbetering gebeurd met hulp van de uitwerpselen van onze flaporen...;-)

Groeten Chris.
CvAlfa
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 09 sep 2013 11:07
1 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Marc_S op 14 feb 2016 13:03

Misschien is het wel eens handig om een Fertometer te kopen. Deze geeft goed weer of er nog wel voedingstoffen in de grond zitten of niet. Ik gebruik hem al jaren en het was geen weggegooid geld.

Groeten,

Marc
Marc_S
 
Berichten: 663
Geregistreerd: 13 sep 2010 18:56
Woonplaats: Eygelshoven
65 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor Jos Mannaart op 14 feb 2016 14:47

Even zonder gekheid.
Als je een langzaam werkende meststof hebt met een werkingsduur van 6 tot 8 maanden moet je die natuurlijk gewoon half maart begin april geven en heb je genoeg voeding voor de rest van het groeiseizoen. Als je na twee maanden weer een dosering geeft komt die vrij tot ver in het najaar en spoelt natuurlijk gewoon uit in onze natte winters. Geld weg en je krijgt er niets voor terug.
Voor diegenen die het niet hebben meegekregen. Ik heb een opleiding in de land en tuinbouw gehad met bodemkunde en bemestingsleer, eindrichting boomkwekerij.
Zelf heb ik liever een meststof die vrij komt op basis van temperatuur (Osmocote) heeft geen last van uitspoelen en is leverbaar in een uitgebreide range van werkingsduur als het gaat om teelt in potten. Volle grond in het voorjaar klein beetje kunstmest en wat koemestkorrels afhankelijk van de planten die je hebt staan. Herbert is een hele goede kweker met heel veel kennis en draagt ons forum een warm hart toe maar is ook natuurlijk een commerciële jongen :lol:
Als ik iets teveel heb gezegd lees ik het graag Herbert!!!
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor draco op 14 feb 2016 15:18

Ik volg al jaren het recept dat Jos noemt. Als de kuipplanten in het voorjaar van stal gaan, krijgen ze een portie organische mest als topping (DCM minigran). De minigran meng ik ook door de verse potgrond. Vroeger gebruikte ik beender en bloedmeel (traagwerkend vandaar de uitdrukking 'arme vaders, rijke zonen'), niet meer bestaande producten Hakomix of Viano. De DCM mixes 2 en 5 zijn steeds moeilijker verkrijgbaar. Een alternatief is minigran gazonmest NPK 8:6:7 + 3Mg, misschien niet de meest ideale samenstelling voor palmen e.a. bladplanten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
686 bedankjes

Re: kunstmest mypalmshop

Berichtdoor GeL op 14 feb 2016 15:53

Jos & Han. Allemaal zeer interessant! Hier hou ik mij ook al een tijdje mee bezig. Osmocote is zeker een interessant product omwille van de beschreven voordelen (release temperatuur afhankelijk enz...).

Han, kwam die uitdrukking niet tot stand door boeren die hun gronden bekalkten en zodoende vele jaren een mooie opbrengst kregen. Ze deden dat echter zonder enig inzicht en "vermergelden" zo hun grond zodat de zonen met "dode" gronden (lees humus-loos) zaten. Vandaar "Rijke vaders en arme zonen".?
Dus omgekeerd :thai:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten