Phoenix Roebelenii met bruine speer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix Roebelenii met bruine speer

Berichtdoor R.van.Dijk op 14 jan 2014 20:18

Vandaag heb ik een Phoenix Roebelenii voor m'n vader af laten halen via Marktplaats voor maar 15 euro.
Ik zal later foto's bijvoegen. Deze heeft een stam van pak en beet 12 centimeter en is op de gok 130 cm hoog. De stam zal zo'n 70 cm hoog zijn schat ik. Mooi koopje dus. Die van mij ziet er nu echt uit als een peuter.

Maarde speer is wel opvallend bruin gekleurd, wel lichtbruin (een soort van beige). Is er nu wat ergs met de speer aan de hand? De rest van de plant ziet er goed uit. Een paar iets wat slappe takken, maar dat is dacht ik redelijk normaal? Hopelijk is er niks ergs mee in ieder geval. :shock:
R.van.Dijk

0 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii met bruine speer

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 jan 2014 22:19

Misschien even een fotootje? De speer van een roebelenii splitst zich al vrij snel in verschillende bladstelen, waardoor het lijkt of hij meerdere speren heeft. Als die bladstelen nog dicht op elkaar zitten dan kunnen ze soms een andere kleur hebben dan de volgroeide bladstelen (veders).

Niet iets om je zorgen over te maken. Wel als de speer wit is van de wolluis.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor R.van.Dijk op 14 jan 2014 22:51

Het is niet wit met luizen, maar haast de gehele speer het ziet er haast uitgedroogd lichtbruin uit. Daarmee bedoel ik het middelste van de plant, en al reeds (iets) uitgegroeide bladeren. Ik ben aardig nieuw met het leren kennen van planten, dus ik zeg het maar even. :lol:
R.van.Dijk

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 16 jan 2014 23:35

hallo r.van. dijk, hier paul even, als die palm er verder gezond uitziet, is er niets aan de hand, de jonge nog bij elkaar staande bladeren ( de speer ) heeft zo een bescherm laagje,het ziet er lichtbruin uit en kan ook verdrogen, bij verdere groei van de speer zal het in lange draden veranderen en afvallen, soms zie je ze bij jonge bladeren nog eraan hangen, maar normaal als het buiten groeit ( zomer ) zal het meestal snel verdwijnen door regen en wind, maar zoals de leden al vermelden , zou een foto beter zijn om een eerlijk antwoord te geven , m.v.g. paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor R.van.Dijk op 18 jan 2014 01:36

Hallo paul, super bedankt voor dit duidelijke antwoord. Het is duidelijk zo. :thumb_up:
Ik heb vanavond foto's gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
R.van.Dijk

0 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2014 11:59

Dag R. van Dijk

Dit is een mooi gezond exemplaar, hoor. Niks met de speer aan de hand. Zoals je ziet splits hij zich al snel op in verschillende bladstelen.

Mocht je de speer iets willen verzorgen, dan zou je die kunnen insmeren met palmolie. Maar zo te zien is dat niet echt nodig.

1x per week een flinke plens water en pot goed laten uitlopen. Deze palmen mogen niet echt uitdrogen. Hij houdt van een lichte plaats en zal dan het beste groeien (maar kan ook wel een donkere plaats overleven, als het moet).

Proficiat met je mooie palm!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor R.van.Dijk op 18 jan 2014 14:58

Bedankt Houden HandPalm, en voor de tips. Het stelt gerust er niets met de palm aan de hand is.
Ik zal m'n vader doorgeven deze wel flink wat water kan gebruiken, zolang de pot maar wel uit kan lopen. :thumb_up:
R.van.Dijk

0 bedankjes

Berichtdoor Nody op 20 jan 2014 08:54

Hij mag wel in een grotere pot. Hoe meer ruimte voor de wortels hoe mooier hij word.
Nody

23 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen