rhapidophyllum hystrix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor Edwin W op 02 feb 2014 13:50

Afhankelijk van de weersverwachtingen, zal april de beste maand zijn.
Een vierjarige kan al behoorlijk wat koude hebben, maar vochtbescherming (nov t/m mrt) zal zeer belangrijk zijn. Bij temperaturen kouder dan -8°C zou ik de plant (de eerste winter) wel beschermen tegen koude.
Bezoek ook eens Palmexotica
Edwin W

16 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 feb 2014 14:15

Mijne staat sinds 2 jaar (is nu zijn 2de winter) in de volle grond. Zal een jaar of 5-6 misschien zelfs ouder zijn. Eerste jaar noppenfolie en warmtelamp gebruikt. Deze winter enkel een glasplaatje over zijn kop.
Overleefd goed maar daarmee lijkt alles ook gezegd. Man wat is dit een trage groeier zeg. Denk dat wanneer die een halve meter hoog word ik een jaar of 100 zal zijn. Kans is dus erg klein dat ik dit ooit ga meemaken. Misschien heeft die wat meer tijd nodig om zijn wortelgestel in de volle grond optimaal te zetten en dat hij dan wat sneller groeit? Ik weet het niet maar in ieder geval was het gebrek aan beweging in de palm ook de reden dat ik hem heb uitgeplant in de hoop dat volle grond hem zou doen groeien. Momenteel zit ik dus nog flink op mijn honger.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 feb 2014 14:52

Groeit hier als kuipplant redelijk snel in dezelfde orde als Chamaerops. Voordeel bij deze warmteminnende palm is, dat het in de kas al snel enkele graden warmer is dan buiten. Voor stamvorming moet je meer geduld hebben, maar als eenmaal volledig gedeelde bladeren ontstaan, is het geen onaardige dwergpalm. Rhapidophyllum is geen nathals. Ik heb deze palm wel uitgeplant, maar hij groeide slecht en het blad vergeelde. Mogelijk was de grond ongeschikt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 02 feb 2014 16:10

hier nog een topic over deze palm ;)
viewtopic.php?f=9&t=10112
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 02 feb 2014 18:41

Hallo,

Ik heb deze - inderdaad zeer langzame groeier - in volle grond sinds 30 juni 2011, niet eens op de zonnigste plaats in de tuin. De eerste winter had hij enkel een thermohoes als bescherming, en toen kwam feb 2012 met hier -14°C en een strakke noordoostenwind. De plant kreeg speerrot en verloor al zijn pracht. Wat doe je dan ? Toch maar even laten staan en in het najaar kwam er een nieuwe speer. Vorig jaar heeft hij een goed seizoen achter de rug, dit wil zeggen 3 nieuwe bladeren. De R Hystrix is volgens mij een typische plant uit zuid oost USA, hij kan wel degelijk tegen barre winterkoude en redelijk goed tegen vochtige herfst en winterkoude, maar om een goede groei en optimale sterkte te verkrijgen moet je zoveel mogelijk warmte naar de plant toe brengen in het groeiseizoen. Ik denk dat de R. Hystrix toch een must have wordt voor zij die eens wat anders dan trachies willen proberen. Deze palm is vast niet de favoriet van de ongeduldigen onder ons.
Hystrix zou latijn zijn voor stekelvarken, de bruine naalden aan de stam verklaren dit.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor bol op 02 feb 2014 19:53

hallo ,ik had gedacht om die van mij volgend jaar in de volle grond te doen maar als ik dit zo hoor wacht ik beter nog enkele jaren. ik weet zelf niet hoe oud ze zijn; iemand meschien een idee :?: (deze zijn van ed's palmfarm)
Bijlagen
23jan 2014 061.jpg
23jan 2014 061.jpg (158.58 KiB) 4916 keer bekeken
23jan 2014 062.jpg
23jan 2014 062.jpg (164.9 KiB) 4916 keer bekeken
bol

19 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 02 feb 2014 21:34

Ik heb ze zelf uit zaad zo staan .jouw exemplaren zitten ergens tussen de 2 en 3 jaar oud en zullen snel aan hun gedeelde blad beginnen :thumb_up:
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 02 feb 2014 21:59

Ik heb er een sinds 2009 in de vollegrond. ZIe foto, zegt genoeg. Ik ga je dit niet als advies meegeven, maar in mijn tuin geeft ie geen krimp bij weken kou, temps tot -14 en andere extremen zonder bescherming. Maar ik bescherm wel de wortels tegen bevriezen door een dikke laag houtsnippers/bkad, net wat ik voorhanden heb. ik moet wel zeggen dat de groei erg langzaam is, twee bladerne per jaar even uit het hoofd, veel is het niet. Maar sinds vorig jaar komen er uitlopers aan en ontwikkelen zich de kenmerkende stekels. Dus hij groeit wel degelijk.

IMG.jpg
IMG.jpg (204.05 KiB) 4877 keer bekeken
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 feb 2014 02:12

Het is een vreemde anomalie dat een palm die thuishoort in het Zuidoosten van de VS, tot een van meest vorstbestendige soorten wordt gerekend. Daarentegen is het minder verwonderlijk dat de groeisnelheid in een gematigd klimaat bescheiden is. Alhoewel Rhapidophyllum van warmte houdt, zet ik mijn exemplaren bij voorkeur op een plek met gefilterd licht in overeenstemming met de natuurlijke habitat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 feb 2014 17:51

Ik heb er eentje in de volle grond geplant vorig voorjaar. Staat hier wel in de volle zon en aan de zuidkant (warm). Veel ervaring kan ik je dus nog niet geven maar kan wel al vertellen dat ie tot nu deze winter nog geen krimp heeft gegeven :lol:
Ik geef deze enkel maar een paraplu zodat die vrij staat van neerslag. Dat is wat ik geconcludeerd heb uit ervaringen van andere mensen hier op het forum. Droog houden tijdens de winter, anders toch vaak speerrot. Lijkt me ook logisch want droge kou gaat veel palmen beter af.
De groei hier bij mij was nog gene vette, althans toch niet boven de grond. Ben zelf benieuwd voor komend seizoen.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen