Dikte van de stam Trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Dikte van de stam Trachycarpus

Berichtdoor hans1982 op 07 mei 2014 11:17

Ik heb een vraag, is de dikte van de stam van een Trachycarpus beïnvloedbaar. Je ziet bijvoorbeeld palmen met een hele dunne stam en palmen met een dikke stam. Vooral de bomen bij het tuincentrum zijn dun, terwijl ik hier foto's voorbij ziet komen van leden waarvan de Trachycarpus een dikke stam heeft.

Ik ben nu namelijk bezig met het zaaien van palmen en wil proberen over een aantal jaar deze palmen op te laten groeien met een mooie dikke stam. Maar welke factoren zijn hier van belang?

-Is het de groeisnelheid?
-Is het de standplaats?
-Is het de soort?
-Verzorging?
-Is het erfelijk?

Of is het iets anders, alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt,
hans1982

0 bedankjes

Re: Dikte van de stam Trachycarpus

Berichtdoor lapalmeraie op 07 mei 2014 12:16

Even de kroon eruit knippen en hij verdikt vanzelf... :fluiten:

Nee serieus, ja en nee.
Dit heeft alles te maken met de groeicondities al is er ook altijd wat genetische variatie natuurlijk.
Uiteraard is er ook verschil per soort. Zo is de snelgroeiende T. sp. Nova een stuk fijner dan een wagnerianus bijvoorbeeld.

Palmen die erg opgejaagd worden zullen wel een stuk fijner zijn dan exemplaren die netjes de tijd krijgen. Idem voor palmen in pot die ook een stuk magerder blijven.
Dit verklaart waarom je vaak dun onderaan ziet (de tijd bij de kweker) en dikker naar boven toe (in de volle grond). De mooiste dikke stammen krijg je dus wanneer je ze al jong direct in de volle grond zet.

edit:
Ohja, natuurlijk speelt de standplaats, of eerder de omstandigheden ook een rol.
Hoe gunstiger, des te voller de kroon, des te dikker de stam. De stam bestaat immers uit restanten bladvoeten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor hans1982 op 07 mei 2014 14:17

Dus als ik het goed begrijp is de palm zo snel mogelijk in de volle grond plaatsen, onder de ideale omstandigheden. En daarnaast de bladeren zo lang mogelijk aan de palm laten zitten.
hans1982

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 mei 2014 14:18

Inderdaad. En nadien gewoon zorgen dat ze niet al te hard afzien.
Ik geef bv nog regelmatig water. Meststoffen daarentegen nauwelijks.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Troy op 08 mei 2014 19:43

Dit is zeker te beïnvloeden. De dikte van de stam wordt voornamelijk bepaald door het hormoon auxine. Hoe minder licht een plant krijgt hoe meer hij dit hormoon aanmaakt. Dit hormoon zorgt voor cel vermeerdering (groei) maar ook voor cel strekking. Dus als een plant weinig licht krijgt strekken de cellen en krijg je lange bladeren die naar het licht willen rijken, dit levert uiteindelijk dunne stammen op. Je kan dit inderdaad erg goed zien bij fortunei die in China zeer dicht op elkaar gekweekt zijn. Vervolgens worden ze hier in de volle grond uit geplant en wordt de stam bovenaan wel weer dik. Dus meer licht is dikkere stam maar minder op een m2 en minder hoogte per jaar :D

Er zijn ook nog theorieën dat kou de aanmaak van de vezels rond de stam zou kunnen beïnvloeden en dat de stammen hierdoor dikker kunnen lijken maar of dit klopt durf ik niet te zeggen.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor hans1982 op 08 mei 2014 19:57

Bedankt voor alle info, ik ga dit zeker meenemen.
hans1982

0 bedankjes

Berichtdoor Herman op 13 mei 2014 19:42

Als de palm het naar zijn zin heeft, wordt ie steeds dikker, tot een bepaalde lengte denk ik, zie foto
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (78.36 KiB) 5713 keer bekeken
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Rico op 13 mei 2014 19:48

Tot halverwege is hij inderdaad mooi dik, de onderkant lijkt eigenlijk wel erg dun....
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 mei 2014 21:58

Een palm die opgekweekt met veel zon/warmte in het warme Italie zal een minder dikke stam hebben dan een palm die in de hoge bergen van Spanje zijn opgekweekt met flinke vorst. De stam van de palm regelmatig nat maken schijnt ook te helpen, hoorde ik tijdens de palmvrienden-uitstap bij Gardenpalms van Herbert ;)

Een palm uit het tuincentrum is snel opgekweekt om z.s.m. verkocht te worden. Veel Trachycarpus krijgen wel meer de tijd en worden voor goede beworteling in een kas gezet voor een jaar. Palmen die je zit voor weinig bij bouwmarkt is massaproductie ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Herman op 13 mei 2014 23:36

Zeer goed opgemerkt,deze komt inderdaad uit Italië. Geplant in 2001'. Groetjes Herman :D
Herman

30 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen