Bij deze palm is nooit precies voorspelbaar wanneer een nieuw blad uitkomt. De lengte van de speer geeft hooguit een indicatie. Vandaag was het plotseling zover en barstte de speer open. Het aangename weer zal daar niet vreemd aan zijn. Soms ook opent een speer zich in de winter bij een temperatuur van omstreeks 10 °C. Howea is geen snelle groeier met 1 à 2 bladeren per jaar, maar als je bedenkt dat deze speer 140 cm lang is, dan valt het groeitempo nog mee. Bij deze natuurlijke variatie van Howea forsteriana is het ontvouwende blad aanvankelijk bronskleurig in afwijking van de meestal lichtgroene kleur. Deze variant is herkenbaar aan de purpergetinte bladstelen en speer.
Bijlagen
Howea_forsteriana.jpg (242.01 KiB) 3026 keer bekeken
Howea_forsteriana'.jpg (238.03 KiB) 3026 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Altijd weer een feestje, het ontvouwen van een nieuw, volwassen palmblad. ik betrap me zelf er op dat ik altijd weer benieuwd ben hoeveel bladslippen het nieuwe blad heeft ten opzichte van de vorige. Bijvoorbeeld bij Jubaea, Archontophoenix en T. princeps. Bij deze zou ik dat ook wel willen weten omdat deze waarschijn weer iets groter is.
Ik zal de bladslippen binnenkort eens tellen Dennis. Vandaag ontvouwt zich ook een nieuw blad bij de grote Latania lontaroides. Deze staat in de woonkamer en je hoort het blad soms knappen als het openspringt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"