Recent werd ik gecontacteerd via mijn EHBO-gids voor palmen door een bezorgde palmbezitter uit Corsica.
Hij had een Phoenix canariensis van een aardig formaat die zonder aanwijsbare redenen redelijk wat verdroogde bladeren toont. Het gaat niet om een beginner en ook het klimaat is erg gunstig. De klassiek oorzaken zijn dus snel uitgesloten.
Mijn eerste gedachte ging dan ook naar de beruchte rode palmkever (Rhynchophorus ferrugineus), een geduchte plaag in het zuiden. Maar de palm vertoonde totaal geen sporen van aanwezigheid (ook al kan de canariensis dit zéér lang verborgen houden).*
De eigenaar liet me gisteren weten dat de mogelijke oorzaak is ontdekt. Een schimmelinfectie en nl de fusarium. Voor mij tot nu toe nog volledig onbekend. Er is ook bitter weinig informatie over te vinden.
Hij had deze denkpiste via een kwekerij uit Noord-Afrika waar deze infectie meer voorkomt en zelfs hele dadelplantages om zeep helpt.
In ieder geval heb ik de EHBO-gids aangevuld met gepaste info.
"Indien de wortels zwart zijn betreft het een schimmelinfectie. Fusarium komt vooral voor in Noord-Afrika waar het “Bayoud” genoemd wordt en hele dadelplantages aantast. Deze schimmel die houdt van warme vochtige omstandigheden leeft ondergronds, van 0 tot 100 cm diep en klimt via de wortels van palm tot in het blad waar het de bladeren langzaam laat afsterven door het verhinderen van de wateropname. Er bestaat geen behandeling tegen deze infectie en de palm sterft tussen de 6 maanden à twee jaar volledig af. Het getroffen exemplaar wordt het best geïsoleerd en vernietigd, het tuingereedschap moet grondig gedesinfecteerd worden. Opnieuw aanplanten op die plaats is sterk af te raden aangezien de schimmel tot 8 jaar ondergronds kan overleven."
* ik ben momenteel trouwens bezig met een artikel volledig gewijd aan de palmkever en de palmmot

Grt
Niek