Butia Odorato

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Butia Odorato

Berichtdoor francois eijkhout op 03 apr 2010 13:46

Hoi palm freaks :lol: ik wil een butia odorato in mei aanschaffen ik vind ze te gek ik heb nu een eriospata en groeit als een trein kan ook zeer goed tegen de wind geeft geen krimp anders dan de trachycarpus soorten wie heeft een odorata en kan mij er iets meer over vertellen heb je haar ook in bloei gehad groeten en mooi weer dan heb ik het ook :thai: hopende op een leuke reactie Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Re: Butia Odorato

Berichtdoor Christophe op 03 apr 2010 14:39

Hey Francois,

Je bedoelt waarschijnlijk de Butia capitata var. Odorata (Butia van het strand) Dat is een variƫteit van de gewone Butia capitata ;)

De Butia capitata var. Odorata is kleiner en compacter dan de gewone Butia capitata. Hij zou ook een beetje winterharder zijn ...

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 03 apr 2010 21:30

Hoi Cristophe ik bedoel de Butia Odorata verkrijgbaar bij palma verde het schijnt geen variatie te zijn heeft ook een smalle stam en wordt ook maar een meter of 3 bedankt voor je reactie ps ik ben geintresseerd in zaailingen waar jij het kortgeleden over had en ik wil in mei doneren voor het forum ik heb meerdere gekeken maar weinig leven ook in holland jullie doen het goed wil je mij mailen voor de donatie groeten Francois :D
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 03 apr 2010 22:38

Sommigen zien odorata als een var van Butia capitata,anderen niet.Ziet er in elk geval genoeg anders uit om een aparte soort te zijn.Laatste tijd zijn er meer en meer die odorata als afzonderlijke soort zien.Odorata is alvast de lieveling van de Brazilianen zelf,dat zegt veel vind ik over de kwaliteiten ervan.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 06 apr 2010 19:12

ik heb er drie in de tuin (een tweeling en een apparte) vorig jaar had de tweeling speerrot maar is teruggekomen, de andere had wat bladschade. na deze winter hebben beide geen schade. B. odorata verschilt inderdaad heel erg veel van B. capitata. de bloei is anderes, de zaden zijn anders en het gehele uiterlijk van de palm is ook anders...voor mij dus duidelijk een apparte soort (zelfde verhaal met T. acanthacoma en T. brasilensies!!!).
dat ze harder zijn dan capitata of andere soorten lijkt me niet zo te zijn. als je het mij vraagt zijn eriospatha, odorata en capitata heel er gelijkaardig van wat ze temperatuursgewijs aankunnen. van andere weersinvloeden spreek ik nu niet. wel lijkt het alsof de odorata wel meer warmte nodig heeft dan capitata en eriospatha om vlot te groeien. bloeien kunnen ze al op jonge leeftijd, voor ze al hun uiteindelijke stambreedte hebben bereikt. vaak zie je ze te koop aangeboden met nog bloemen in als een klein formaat. deze zijn ofwel uit Brazilie ofwel warm in een kas opgekweekt...zo'n exemplaren dus niet meteen de volle grond inplanten (tenzij je ze goed beschermd de eerste winters) maar liever 1 of 2 jaar als kuipplant behanden die je af en toe wat vorst laat voelen....

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 07 apr 2010 18:03

Hai Kristof bedankt voor je wijze raad ik heb een B Odorata op het oog eentje tussen 170 en 200 cm met een 50l pot ikwil hem straks bij palma verde bestellen net als ik mijn Eriospata heb gedaan deze groeit trouwens te gek een echte blikvanger ik zal je raad aannemen .mocht jij foto's hebben wil jij ze laten zien mocht het niet te veel gevraagd zijn trouwens ik heb foto's van je tuin gezien echt te gek groeten Francois :thai:
francois eijkhout

84 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen