door kristof p op 06 apr 2010 19:12
ik heb er drie in de tuin (een tweeling en een apparte) vorig jaar had de tweeling speerrot maar is teruggekomen, de andere had wat bladschade. na deze winter hebben beide geen schade. B. odorata verschilt inderdaad heel erg veel van B. capitata. de bloei is anderes, de zaden zijn anders en het gehele uiterlijk van de palm is ook anders...voor mij dus duidelijk een apparte soort (zelfde verhaal met T. acanthacoma en T. brasilensies!!!).
dat ze harder zijn dan capitata of andere soorten lijkt me niet zo te zijn. als je het mij vraagt zijn eriospatha, odorata en capitata heel er gelijkaardig van wat ze temperatuursgewijs aankunnen. van andere weersinvloeden spreek ik nu niet. wel lijkt het alsof de odorata wel meer warmte nodig heeft dan capitata en eriospatha om vlot te groeien. bloeien kunnen ze al op jonge leeftijd, voor ze al hun uiteindelijke stambreedte hebben bereikt. vaak zie je ze te koop aangeboden met nog bloemen in als een klein formaat. deze zijn ofwel uit Brazilie ofwel warm in een kas opgekweekt...zo'n exemplaren dus niet meteen de volle grond inplanten (tenzij je ze goed beschermd de eerste winters) maar liever 1 of 2 jaar als kuipplant behanden die je af en toe wat vorst laat voelen....
gr
Kristof