Trachycarpus soorten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus soorten

Berichtdoor ewokss op 08 apr 2010 19:09

hallo ik heb verscheidende zaailingen van de Trachycarpus fortunei "Nainital
en de Trachycarpus sp. (Naga Hills / Manipur
Trachycarpus geminisectus
Trachycarpus nepal
Trachycarpus takil
van sommige zeggen ze winterharder te zijn dan de Trachycarpus fortunei iemand ervaring mee
denk om er een paar in de volle grond te steken
grtz
ewokss

1 bedankjes

Re: Trachycarpus soorten

Berichtdoor francois eijkhout op 09 apr 2010 19:16

Hoi Ewocks de Takil heb ik wel gelezen dat zij een van de sterkste is ze waren bija uitgestorven sommige internet kwekers verkopen ze ook maar geen grote die Takil zou ik zeker in de grond zetten de andere ken ik niet vast wel iemand anders op het forum succes Francois :thai:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 10 apr 2010 17:04

ze kunnen ook geen grote takil verkopen gezien de eerste zaadjes pas eind 2007 voor de handel beschikbaar waren en de grootste dus nog steeds kleine zaailingetjes zijn...

T. manipur doet het hier goed in de tuin zonder enige bescherming maar is wel een stuk gevoeliger voor speerrot op jonge leeftijd dan fortunei. geminisectus is een moeilijke maar behoorlijk winterhard maar niet zoals fortunei. T. nepal is geen officiele naam. het gaat hier volgens mij gewoon om een fortunei uit nepal???...over takil valt nog niets te zeggen qua winterhardheid gezien het gebrek aan grotere planten en hun zeldzaamheid in cultivatie in het algemeen. resultaten met zaailingen tijdens deze winter vallen jammergenoeg wel tegen.

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor ewokss op 12 apr 2010 23:20

hallo ja de juiste naam dat er op staat is trachycarpus martianus nepal maar of hij van nepal komt weet ik niet vermoed van wel zeker .
zal er binnenkort wat in volle grond planten en enkele binnen houden dan .
ewokss

1 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 12 apr 2010 23:41

Tropical Bart verkoopt toch al mooie Takils? ofniet als je kijkt naar zoekertjes van bedrijven
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 13 apr 2010 23:16

ze hebben jarenlang T. fortunei var nani tall verkocht als zijnde T. takil. men wist toen ook niet beter dan dat maar ondertussen zouden de bedrijven dit toch moeten weten...de eerste takil zaden zijn zoals gezegd pas in 2007/2008 in beperkte hoeveelheden in de handel gebracht en gezien de trage groeisnelheid (alla manipur) zijn er simpelweg nog geen grote planten. als je grotere ziet dan zaailing stadium met enkele blaadjes is het vrijwel zeker een T. fortunei var nani tall!

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 apr 2010 09:17

Echt? James heeft in zijn eigen tuin toch volgens hemzelf een redelijk exemplaar van een echte princeps staan. De palm is zo'n 50cm hoog schat ik en heeft de echte zilver gekleurde onderkant...
Zou James het hier verkeerd voorhebben?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 apr 2010 10:55

lapalmeraie schreef:Echt? James heeft in zijn eigen tuin toch volgens hemzelf een redelijk exemplaar van een echte princeps staan. De palm is zo'n 50cm hoog schat ik en heeft de echte zilver gekleurde onderkant...
Zou James het hier verkeerd voorhebben?

Vrgr
Niek

Hey Niek,

Ik denk dat je je vergist. Kristof heeft het over de takil, niet over de princeps. Dat is inderdaad een prachtige princeps bij James die Kristof ook wel al zal gezien hebben ;)

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden eens Trachycarpus takil (of dat denk ik toch) gezaaid. Van de 100 zaden is er welgeteld 1tje uitgekomen :) Ik dacht dat het aan mij zou liggen :( maar John van T&J zei echter dat de takil bijzonder slecht kiemt ...

Ik heb jou de overschot van deze zaden toch gegeven he Niek? Of vergis ik me? Het is weer een tijdje geleden. Zoja, zijn er bij jou nog gekiemd?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 apr 2010 12:07

Oei :oops: inderdaad ik zit er compleet naast...
Dat neemt niet weg dat die princeps van hem prachtig is hè :mrgreen:

Ik heb toen inderdaad een 60-tal takils gezaaid en iets van 80 nanus zaden.
De opkomst was heel mager. Van de takil maar één en van de nanus een 5 tal denk ik.
Van die laatste had ik je er één gegeven denk ik (ik dacht vrijdag toch mijn witte label te herkennen :roll: ). Later heb ik bij James wel nog een 2e takil zaailing gekocht.
Beiden gaan zodra ze groot genoeg zijn de volle grond in. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Tropical Bart op 14 apr 2010 19:38

kristof p schreef:ze hebben jarenlang T. fortunei var nani tall verkocht als zijnde T. takil. men wist toen ook niet beter dan dat maar ondertussen zouden de bedrijven dit toch moeten weten...de eerste takil zaden zijn zoals gezegd pas in 2007/2008 in beperkte hoeveelheden in de handel gebracht en gezien de trage groeisnelheid (alla manipur) zijn er simpelweg nog geen grote planten. als je grotere ziet dan zaailing stadium met enkele blaadjes is het vrijwel zeker een T. fortunei var nani tall!

gr
Kristof

De zaden zijn destijds inderdaad (rarepalmseeds) als takil zaden gekocht.
Nu worden deze 5-jarige palmen als zijnde takil / nainital verkocht.
Waarschijnlijk zijn op trachycarpusgebied veel kruisingen op de markt.
:thai:
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen