chamearops humilis wordt geel

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

chamearops humilis wordt geel

Berichtdoor archiwol op 25 mei 2015 12:46

Vorig jaar heb ik een Chamearops Humilis gekocht.
Als ik hem nu vergelijk met wat ik in het tuincentrum zie staan valt me op dat de grijsblauwe kleur die ik daar zie, en die ik mooi vind, anders is dan die van mij. Hij is een stuk geler geworden. Ik heb wat gegoogeld, sommige adviezen zijn dat er te weinig ijzer in de grond zit. Maar in de palmenvoeding die je kunt kopen zit geen ijzer. Tot nu toe heb ik alleen universele plantenvoeding gegeven.
Wat is het advies? Maakt het zoveel uit wat voor voeding? Of koemest bijgeven? Of kalk?
archiwol

0 bedankjes

Re: chamearops humilis wordt geel

Berichtdoor eddy21 op 25 mei 2015 16:09

mijn advies is...... zowiezo niet teveel bijmesten
van teveel bijmesten kunnen ze ook vergelen
2 keer per jaar een beetje is meer dan genoeg
in het voorjaar en zomer s'winters helemaal niet bijmesten
mvg eddy
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 mei 2015 17:42

Chamaerops in tuincentra zijn vaak verse import uit Zuid Europa. Daar is de lichtintensiteit veel hoger dan hier. Enige ontkleuring is daarom altijd te verwachten met name bij de grijsblauwe variƫteit 'Cerifera'. De waslaag blijft hier dunner en wordt door de regens afgespoeld. Dit is deels te voorkomen door de palm op een zonnige beschutte plek te zetten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Jane op 26 mei 2015 09:41

En mocht het een ijzertekort zijn, wat ik niet kan beoordelen, dan zijn die preparaten verkrijgbaar vanuit de aquariumhobby. Er zitten meerdere elementen in. Ik gebruikte voor geelkleurende Petunia's Profito van Easylife. Binnen een paar dagen waren de bladeren weer mooi groen.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 mei 2015 15:53

Pokon Groenkracht is ook effectief bij vergeeld blad. Vraag het maar aan Rob ;) Je hoeft je daarbij niet te verdiepen in de vraag om welk mineraaltekort het gaat.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen