Winterschade Chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Berichtdoor Christophe op 28 maart 2009 16:42

Nu ik alle bladeren van mijn Chamaerops humilis tot tegen de stam heb afgeknipt, is de schade van de laatste winter pas echt goed zichtbaar. Je ziet dat de speer van de grote stammen volledig kapot zijn :(
Winterschade Chamaerops humilis.JPG
Winterschade Chamaerops humilis.JPG (68.29 KiB) 5384 keer bekeken

Hoewel ik net tot mijn grote vreugde een nieuwe scheut heb opgemerkt. De Chamaerops humilis is immers een meerstammige palmboom. De wortel zal dus nog in orde zijn, zodat hij opnieuw verse stammetjes zal beginnen aanmaken :D Vermits de plant reeds een grote wortel heeft, zullen de zijscheuten sneller groeien dan normaal (vermoed ik)

Chamaerops humilis zijscheut.JPG
Nieuwe zijscheut Chamaerops humilis
Chamaerops humilis zijscheut.JPG (74.7 KiB) 5384 keer bekeken

De oude stammen zullen met de tijd wel gewoon afsterven, waardoor de nieuwe stammetjes hun plaats kunnen innemen ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Winterschade Chamaerops humilis

Berichtdoor igi op 28 maart 2009 21:00

Hoi christophe,
Hetzelfde is ook hier gebeurt. Van de 4 chameoropsen heb ik er 1 helemaal overgehouden.Deze stond in kuip in een soort van serre . De planten die in de tuin staan heb ik ook geheel ontdaan van de slechte bladeren , en loszittende groeisperen , hoewel er nog hoop is voor kleine scheutjes. Ik denk dat het afwachten is . In ieder geval laat ik de planten nog even staan.
groeten Leon :mrgreen:
igi

0 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 maart 2009 19:43

Ja hier bij mij ook wat miserie. Ten eerste ben ik zelf ziek geweest griep en zo :roll: vandaar mijn afwezigheid een beetje....vandaag ook wat fotokes genomen. Het zijn ook niet de meest leuke...Zie hier wat er van mijn canariensis overblijft....Alle speren zaten los..Vreemd is wel dat de stekels en zo er mooi fris groen blijven uitzien (zie maar op de foto's). Ik veronderstel dat wachten op een nieuwe speer zinloos is en dat ik deze palmboom kan weggooien....
Om het wat fleuriger te maken: ook 2 foto's van mijn Trachy: dat nieuw blad is zelfs wat gegroeid al (staat al een beetje open..) Die heeft dus nauwelijks schade. Zo zie je maar...Ik denk wel dat hij nu wat gehard is amai. Dat was zijn eerste winter!
Bijlagen
DSCN5355.JPG
DSCN5355.JPG (56.93 KiB) 5382 keer bekeken
DSCN5354.JPG
DSCN5354.JPG (68.89 KiB) 5382 keer bekeken
DSCN5352.JPG
DSCN5352.JPG (74.58 KiB) 5382 keer bekeken
DSCN5351.JPG
DSCN5351.JPG (76.65 KiB) 5382 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 maart 2009 19:52

Welkom terug Davy ;)

Zo zie je maar met die palmen hè.
Hij heeft er nochtans lang mooi bijgestaan volgens jouw voorgaande posts en dan toch ineens kapot.

Ik heb de mijne vandaag weer buiten gezet en laat 'm z'n eerste nachtje buiten staan.
Het wordt toch maar -1°C, daar kan die wel tegen. En morgen ochtend heb ik geen tijd om hem naar buiten te doen. Het zou zonde zijn als hij het mooie weer zou moeten missen hè.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 maart 2009 19:57

Dank u. Ja inderdaad. Ik heb nog foto's dat hij op een bepaald moment volledig bruin was en de binenkant groenig. Maar dan is het een paar dagen 22 graden geweest op die pot (tijdje terug) en toen is al dat groen ook bruin geworden.... paar dagen later zaten de speren dan los.. raar maar waar of het is toeval , de zon er op had omgekeerd effect....Ik denk dat het rottingsproces dan sneller gaat??? Zolang het fris was zag hij er beter uit.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 maart 2009 20:51

Inderdaad; het principe van een koelkast.
Spijtig. Gelukkig heb je nog een mooie Jubaea als troost ;)

Ik zit ook met een slachtoffer; m'n basjoo.
Tja... wat wil je met zo'n straffe winter.

Ga je een nieuwe canariensis aanschaffen?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 maart 2009 21:28

Als je wil krijg je een Phoenix canariensis zaailing cadeau. Ze zijn twee jaar oud en hebben zo'n 3-4 blaadjes ...

Hoewel een groter exemplaar niet zo duur is ...

Ik hoor het wel.

mvg,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 maart 2009 21:37

Tof zeg, bedankt Christophe. Ik ben nog aan het nadenken wat ik zal doen.... Ik wacht nog even af tegen beter weten in :( Dit exemplaar zal te laat zijn vrees ik. Ik denk dat het in een pot zowiezo moeilijk zal zijn met de canariensis. De pot is te zwaar om te verplaatsen naar binnen....De canariensis groeit natuurlijk wel goed.. Wat ik ook kan doen is er een zaailing van de wagnerianus in zetten. Die heb ik ook nog. Nog een paar zelf. Ik zou die eerst in de kleinere pot goed laten wortelen en dan volgende winter binnen. Het jaar daarop in deze zwarte pot dan. Zou dat niet meer kans op slagen hebben? De vrouw is ook al over bamboo bezig in die zwarte pot...Ai ai plaatsje minder dus voor een palm.....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 maart 2009 21:42

Oei nog vergeten bij te tikken lapalmeraie :D Ja mijn musa wordt 1 dezer dagen uitgepakt denk ik. Staat nog steeds recht....Ik heb eens gepiept in de verpakking...De bovenkant was niet volledig gevuld met stro..Die is wat paperig doch je kan precies niet doorduwen. Nog hardere kern dus..De rest zit in een dik pak stro. Daar kon ik niet aan. Verrassing dus. Ik plaats zeker foto's. Ben nog wel aan het twijfelen wanneer ik hem zou uitpakken.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 maart 2009 21:43

We hebben natuurlijk een heel koude winter gehad. Natuurlijk als je de pot sowieso niet naar binnen kan nemen, kan je er mss beter geen canariensis in zetten. Een bamboe is wel mooi, maar de pot oogt echt heel mooi met een palmboom erin ;)

Dus een Trachycarpus wagnerianus zou wel een oplossing zijn (als er geen bamboe in komt te staan tenminste)

Als je een canariensis wenst, dan krijg je er eentje. Ze staan erg mooi momenteel.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen