Trachycarpus 'New Form' bevindingen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus 'New Form' bevindingen.

Berichtdoor draco op 21 maart 2016 15:17

'princeps' family.jpg
'princeps' family.jpg (222.41 KiB) 5171 keer bekeken
Bij gelegenheid van enkele bezoeken aan GardenPalms heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan om me flink te voorzien van deze nieuwe 'soort' met zijn opvallend overeenkomstige kenmerken van T. princeps. Verondersteld wordt dat het een princeps hybride betreft. De palm onderscheidt zich van een zuivere princeps door zijn grotere blad en snellere groei. Dat laatste is een prettige eigenschap maar het grotere blad is daarentegen windgevoeliger. Als tuinpalm vind ik hem dan ook wat tegenvallen. Individueel zie ik ook verschillen. Het exemplaar rechts op foto 1 is maar weinig afwijkend van de 2 princeps ernaast. Het exemplaar op foto 2 is daarentegen veel forser. Dergelijke verschillen zijn waarschijnlijk te verwachten bij een kruising.
Bijlagen
Trachycarpus x princeps.jpg
Trachycarpus x princeps.jpg (232.73 KiB) 5171 keer bekeken
Trachycarpus 'New Form' hybride.jpg
Trachycarpus 'New Form' hybride.jpg (219.64 KiB) 5167 keer bekeken
Trachycarpus princeps (1).jpg
Trachycarpus princeps (1).jpg (204.35 KiB) 5167 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Re: Trachycarpus 'New Form' bevindingen.

Berichtdoor enrico op 21 maart 2016 15:33

Mooie palmen :) Vind hem zelf ook wat tegenvallen in de tuin, na de eerste winter zag hij er hier niet echt mooi meer uit. Misschien dat als hij groter wordt dat hij dan ook meer kan hebben (wind en kou) maar ik heb m weer terug in een pot gezet voorlopig.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 21 maart 2016 16:14

Ik heb er een enorme positieve ervaring mee na uitplant midden oktober in 2014. Speerrot in voorjaar 2015 en volledig hersteld met 4 nieuwe bladeren in najaar.
Nu terug aan de groei
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 21 maart 2016 23:31

Bij mij nog steeds in pot, maar al drie jaar buiten. Ik keek er net nog naar, het is een prachtige palm aan het worden. Ik wil wel uitplanten, maar twijfel ook of het blad wel stijf genoeg is om mooi te blijven. In pot is het een pareltje maar staat half onder de overkapping.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 22 maart 2016 00:14

Geen twijfel nodig ;) foto's onbeschermd
Sneeuw, regen en vorst genoeg geweest deze winter.
Hier tijdens de vorst Afbeelding

En erna
Afbeelding

Recente foto zal voor.morgen zijn
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor GeL op 22 maart 2016 08:47

JmC4c schreef:Sneeuw, regen en vorst genoeg geweest deze winter.

Hmmm, hoezo, welke winter? :D
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Berry op 22 maart 2016 09:42

Die staat er mooi bij!
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 22 maart 2016 09:48

Michel , ik noem het winter. :onzeker:
Vroege vorst in Ronse , sneeuw, veel te veel regen en dan terug vorst met ijsdagen overdag. Het gaat hem tenslotte over kleine palmen, die uit serres komen.
Men houd zich veel te veel vast aan die horrorwinters vind ik persoonlijk. En ik heb weinig grote palmen die hun maximaal vorst aankunnen als een volwassen palm.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 22 maart 2016 12:03

JmC4c schreef:Men houd zich veel te veel vast aan die horrorwinters vind ik persoonlijk

Ik kan me voorstellen dat enkelen onder ons deze mening hebben. Als je een jaar of 4/ 5 deze hobby hebt, is betreffende mening natuurlijk gebaseerd op deze periode, logisch!
Echter iedereen die al wat langer meedraait weet dat dit niet realistisch is. De laatste paar winters zijn evenmin als die paar horrorwinters, representatief voor een gemiddelde Hollandse winter. En daar ligt tevens het probleem, de ene winter kan prima worden volstaan met slechts een simpele snelle vorm van bescherming, terwijl de andere winter zomaar 2 weken onafgebroken negatieve temperaturen oplevert.

Het zomaar uitstellen of inplannen van de bescherming op basis van de laatste weersvoorspellingen is mogelijk wanneer je niet al teveel gevoelige planten hebt of beschikt over voldoende beschikbare tijd. Aangezien ik nogal wat gevoelige planten heb en net als de meeste onder ons, niet 100% van hun tijd met de tuin bezig kan zijn, is het voor mij NIET mogelijk om ad hoc te beschermen. Zou ik dat wel gedaan hebben, was er al veel verloren gegaan.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 22 maart 2016 12:44

De New Form-hybride die ik vorig jaar van Han heb overgenomen heeft met glans de winter doorstaan. In vergelijking met een Wagnerianus valt de stijfheid van het blad inderdaad wat tegen, jammer, want je zou juist willen dat nou juist die eigenschap van de princeps zou zijn doorgekweekt.

Toch is het een mooie Trachycarpus en dat doorhangen van de bladeren vind ik verder niet zo'n punt. Ik kies dan liever voor een groot blad ipv. een stijf blad. Daarom heb ik onlangs, toen ik besloot een grote winterharde palmboom voor mijn tuin te kopen, niet een wagnerianus aangeschaft, maar een good old fortunei. Fortunei's maken namelijk veel grotere bladeren aan dan een wagnerianus. In mijn optiek blijft dat toch altijd een beetje een bonsai-boompje.

Volgens Herbert gaat de wagnerianus de fortunei de komende jaren vervangen (vanwege een mindere windgevoeligheid). Dat zou jammer zijn voor mensen die liever een Trachy met een flink groot blad willen.... Zeg nou zelf, een fortunei met knoeperds van bladeren staat toch vorstelijk in je tuin?
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen