Pagina 1 van 4

Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 08:56
door Bizzz-R
Beste mede-Palmvrienden,


Gisteren heb ik een Trachycarpus princeps geleverd gekregen die ik bij een bekend Nederlands bedrijf heb besteld.

De plant stak vrij hoog boven de aarde uit bij levering en blijkt slechts aan één zijde een aantal wortels te hebben en dat baart me zorgen. De bladeren zien er wel okay uit.

Nu weet ik dat T. princeps behoorlijk weerbarstige planten zijn en daarom wil ik voordat ik de leverancier benader ook jullie mening vragen of mijn zorgen en mogelijke kritiek wel terecht zijn.

Hieronder een tweetal foto's. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Afbeelding

Afbeelding

Cheers, Ronald.

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 09:21
door PalmPat
Tja, dit soort dingen komen voor als je planten laat leveren en ze niet persoonlijk bent gaan bekijken en kopen (is geen verwijt hoor, doe het zelf ook wel eens ;) )
Mij persoonlijk lijken de zorgen en kritiek terecht. Ik zou het de leverancier doorgeven en vragen om een nieuwe plant.

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 09:46
door palmgek
Ik heb de ervaring dat de groei van deze soort, zoals je zelf ook al aangeeft, gevoelig is voor afwijkingen zoals scheefgroei en verstopping van het groeipunt. In dat laatste geval zoekt het groeipunt soms een escape route.
Nu is het niet gezegd dat bovenstaande ook bij jouw exemplaar zal gaan ontstaan, maar vaak begint het hier wel mee. Zelf plant ik het boompje dan wat dieper dan gebruikelijk zodat ook de andere kant die nu wat minder wortels heeft, de kans krijgt om wortels aan te maken.
In jouw geval zou ik de verkoper benaderen en vragen of het mogelijk is het exemplaar om te ruilen.

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 10:53
door Dennis_S
Dat ziet er inderdaad verre van gezond uit. Ik zou ook omruilen!

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 11:14
door Hitch
Heb dit ook al voorgehad bij bepaalde palmen. Ik zet ze ook steeds wat dieper in de kuip dan en met een stokje ondersteen ik hem dan zodat de kant zonder wortels steeds diep in de aarde gedrukt blijft. Meestal kwam dit uiteindelijk wel goed maar ja, ik begrijp dat je niet bepaald content bent met zo'n geleverde plant. Ik begrijp ook niet dat de verkoper dit op zijn naam wil hebben en zo'n plant dan evengoed toch opstuurt naar een klant een beetje om er zelf vanaf te zijn want niemand die in zijn zaak komt zou met deze plant naar huis gaan als hij zelf kon kiezen. Dat is inderdaad een beetje het nadeel van bestellen via internet. Als je er je beklag over wil doen, wacht er dan niet te lang mee zou ik zeggen.

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 12:57
door draco
Omdat nieuwe adventiefwortels uit de stambasis ontspruiten, kan dit problemen geven als een palm niet diep genoeg staat opgepot. Omruilen lijkt hier het beste. Een gerenommeerd bedrijf zal hier niet moeilijk over doen en een ander exemplaar afzenden.

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 14:12
door hexina
Idd omruilen, maar ik vind dat ook de verkoper vooraf de plant had kunnen controleren.
Ik zou deze plant dan ook niet naar mijn klanten versturen.

Ik zou hem mailen met de foto's erbij en wellicht stuurt hij je zo een nieuw exemplaar en wie weet mag je de beschadigde palm behouden en kun je hem wellicht nog juist oppotten en kijken of ie toch aanslaat...... :thumb_up:

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 17:55
door ikzelf1955
recht op een degelijk product,dus gewoon aankaarten.

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 19:35
door dj_embé
Ik had er zelfs al telefonisch contact mee opgenomen als ik jou was.

Re: Zorgen om wortels geleverde T. Princeps

BerichtGeplaatst: 22 apr 2016 08:36
door Bizzz-R
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Zojuist heb ik een email met foto's gezonden naar de leverancier. Het vreemde was dat het primaire emailadres niet werkt op het moment. De mails worden niet bezorgd. Daarom heb ik de mail naar een tweetal secundaire mailadressen gezonden.
Het is een gerenommeerd bedrijf en daarom heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt. De naam wil ik niet noemen omdat ik dat op dit moment niet fair vind naar het bedrijf toe. Het heeft nu de kans gekregen een oplossing aan te dragen. Ik vertrouw erop dat dit naar tevredenheid opgelost gaat worden.
Ik houd jullie op de hoogte!

Cheers, Ronald.