In het voorjaar van 2016 aangeplant in de volle grond. Met markeerstift afgetekend om de eerste groei te kunnen spotten. Nu, eind december is het dan zover en is ondanks de lagere temperaturen van het seizoen, de eerste groei geconstateerd. Ik had eigenlijk verwacht dat de groei van palmbomen in deze periode zou stilstaan maar het blijkt toch anders te zijn.
Ik heb zelf een Trachy die ongekend snel groeit, 5 jaar geleden geplant als een klein plantje dat net een stammetje heeft ontwikkeld, gekocht voor 11 euro.
Het hoogste blad is nu dik 2,5 meter hoog en de stam meer dan een meter. De laatste foto is van dit voorjaar, de stam is nu zelfs nog een stuk hoger geworden.
zo zie je maar hoe snel een trachy kan groeien in 5 jaar
Oké, das goed te lezen want zo'n kleintje heb ik nu ook sinds een jaar in de voortuin staan en staat er na een aantal nachtvorstjes nog steeds mooi donkergroen bij. Komende jaren dus even flink de groei erin!
Nachtvorst remt blijkbaar niet volledig de groei van Trachycarpus. In december zijn bij mij de speren van Naini Tal, wagnerianius en fortunei iets verder nog geopend. Toch is er al vanaf november regelmatig nachtvorst geweest in Midden-Nederland.
De groei is natuurlijk niet zo spectaculair als in juli/aug., maar ik vermoed dat zolang er geen vorst overdag is, de groei nog lichtjes doorgaat tot in januari.
Dat, terwijl de Nederlandse planten in de tuin al vanaf november volkomen stilstaan.
Is toch wel bijzonder, voor wat in principe een exotische palm is.
Trachycarpus stamt uit het hooggebergte en ik heb eens gelezen dat de koudetolerantie slechts 5°C verschuift tussen zomer en winter. Veel winterharde tuinplanten zouden bezwijken wanneer het midzomer zou vriezen.Trachycarpus zou je bij wijze van spreken aan matige vorst kunnen blootstellen. In de bergen zijn extreme temperatuurwisselingen niet uitzonderlijk. Op Tenerife was het in de caldera op 2000 m de ene dag 20°C en vroor het de dag erna.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
zoveel kennis in die draco he... je zou een boek moeten schrijven
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832