Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Sander@ op 01 apr 2018 10:59

Hallo allemaal,

Ik heb 2 Phoenix Canariensis zaailingen die nu 3 jaar in dezelfde pot + dezelfde grond staan. De grond is nu echt "verouderd" maar ze kunnen nog steeds in diezelfde pot staan. Daarom wil ik de grond vervangen voor nieuwe "verse" en voedingrijke grond. De oude grond wil ik dus weghalen om de wortels, maar proberen zonder wortelschade te doen. Hoe kan je voorzichtig de grond om de wortels weghalen en hem weer voorzichtig, zonder wortelschade in de nieuwe grond stoppen? Ik heb dit ooit eerder gedaan bij de Cycas Revoluta, maar dat ging zonder succes en hij ging zelfs dood. Misschien dus toch teveel wortels beschadigd of iets anders was de oorzaak.

Maar hoe kan je de oude grond van de zaailingen van de P. Canariensis (3 jaar oud) voorzichtig vervangen voor nieuwe grond en hoe zet je de zaailingen dan voorzichtig in de nieuwe grond?

Alvast bedankt voor de tips waar ik goed op moet letten. :thumb_up:
Sander@

3 bedankjes

Re: Nieuwe grond jonge palmen (P. Canariensis)

Berichtdoor Herman op 01 apr 2018 11:24

Zaailingen, zeg je! Dus neem ik aan dat ze in een klein potje staan.
Voorzichtig om de pot knijpen zodat het geheel los komt, desnoods het potje los knippen.
Dan de zaailing in een grotere pot ompotten. Je kunt de aarde die mee komt er gewoon aan laten zitten, dus niet de aarde tussen de wortels los kloppen.
De zaailing op de zelfde diepte zetten,
Succes verzekerd.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 01 apr 2018 13:25

De oude grond verwijderen is inderdaad niet nodig.
De P. Canariensis is niet zo gevoelig voor wortelschade hier moet je dus ook geen schrik voor hebben.

Gewoon overpotten in een grotere pot dus.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 01 apr 2018 14:43

Misverstandje. Hij hoeft géén grotere pot. Hij blijft gewoon in dezelfde pot staan, maar omdat hij al 3 jaar in dezelfde grond staat, en de grond duidelijk verouderd is (en ook voedingarm) wil ik hem graag in nieuwe grond zetten, omdat de groei sterk verminderd. Hij staat wel in een vrij grote pot hoor en heeft 4 gesplitste bladeren.

Hoe kan je de oude grond dan wegdoen om de wortels en is dit wel mogelijk (misschien met water) en hem in nieuwe grond zetten?
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor hanscazan op 01 apr 2018 16:41

Sander@, ff googlen op phoenix canariensis wortelsnoei, mega veel tips kom je tegen.
Verwijzen 9 van de 10 hier naar het forum.
Maak eens een foto van je plant ,
Mijn 20 jarige staat dus nog steeds in dezelfde pot ;)
hanscazan

175 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 01 apr 2018 16:47

Het is niet verstandig alles weg te spoelen! Met herpotten beschadig je te veel haarwortels, en met voeding kun je ook veel doen ;)
P.S. Hans de mijne ook :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor hanscazan op 01 apr 2018 16:57

Hoi Eduard, i know, jongere garde beetje op weg helpen toch ;). Soms zit de boodschap in de herhaling maar dat maakt dit forum ook zo mooi :thumb_up: . Nooit opgeven en blijven helpen
Maw, blijven volharden in de boodschap :applaus: ,
Googlen op je vraag, Kernwoorden, palmvrienden,phoenix canariensis, snoei wortels, wortelsnoei
copy paste bold google search ;)

Groet Hans
hanscazan

175 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 01 apr 2018 17:13

Dit zijn ze. Als iemand de oorzaak weet van die bruine bladpunten, dat zo fijn zijn!

Afbeelding

Afbeelding

EDIT:

Ik begrijp ook niet hoe die bladpunten komen, dit zouden een van de makkelijkste palmen moeten zijn.... ik denk dat ik ze teveel verwen.
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Mate op 01 apr 2018 20:23

Hoe is het met de afwatering? Zitten er gaten onderin de potten?. Vind de potjes wel erg klein en laag.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

353 bedankjes

Berichtdoor hanscazan op 01 apr 2018 20:35

Yup, volgens mij is dit een dubbelwandige buitenpot met gat onderin. Correct me if i'm wrong:).
Wat ik zou doen zeker met nog zoveel ruimte aan de bovenzijde, kluit los tikken op z'n kop houden. Ik bestel altijd palmaarde van mypalmshop, nl. lui om al de verschillende soorten aarde en voeding zelf samen te stellen en eigenlijk altijd suc6 ermee.
Dus een goede aarde kopen, kluit op paar centimeter nieuwe luchtige goed drainerende aarde in dezelfde pot terug plaatsen en nooit met natte voeten en je hebt voldoende ruimte om nieuwe aarde tussen te wroeten, hij loopt nl taps de pot. zorg dat het gat/gaten onder in de pot het water kunnen blijven afvoeren.
Dan Eduard's advies en lekker bemesten als de plant weer groeit.
De bruine punten, te droog binnen gestaan, te nat en te lang met koude buiten gehad?
iig zien er nog best goed uit en met voorgestelde herstelplan staan ze er met de zomer weer prachtig bij.
suc6
hanscazan

175 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen