potgrond voldoende voor trachycarpus fortuneii?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

potgrond voldoende voor trachycarpus fortuneii?

Berichtdoor retep43 op 07 jun 2010 17:06

Hoi,
Ik ga een dezer dagen m'n grote trachy naar een flinke krat verpotten.
De huidige pot is zo'n 90 liter, en in de nieuwe moet daar zo'n 270 liter bij.
De vraag is of alleen potgrond voldoende is, of dat ik daar nog iets doorheen
moet mengen omdat het nogal veel is. Onderin de nieuwe krat heb ik wel alvast
40 liter lavakorrels gedaan, en zit ik er over te denken om flink wat koemestkorrels
door de nieuwe grond te mengen. Ook vraag ik me af of het misschien een goed idee is om
wat van die lavakorrels door de grond te mengen om de grond zo wat luchtiger te houden.
Oh, en ik wil ook 2 pvc buizen met gaatjes erin van boven naar beneden er insteken zodat er
ook van bovenaf wat lucht in de grond kan komen, en flink wat regenwormen er in gooien,
voor extra ventilatie en een beter bodemleven.
Is dat alles een goed idee of niet? In elk geval hoor ik graag wat ik het beste kan doen.
foto 1 is de nieuwe krat
foto 2 is de huidige pot
Bijlagen
DSCF1843.JPG
DSCF1843.JPG (119.78 KiB) 5528 keer bekeken
DSCF1683.JPG
DSCF1683.JPG (126.89 KiB) 5528 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Re: potgrond voldoende voor trachycarpus fortuneii?

Berichtdoor retep43 op 07 jun 2010 17:07

btw, moet ik de kluit voor het verpotten eerst flink nat maken of niet?
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 07 jun 2010 17:28

Hey :)

Blijven ze in de winter buiten staan?

Ik zou niet teveel drainage maken want in de zomer zul je ze alle dagen serieus wat water moeten geven. ;)

Ik zou er ook goed veel gedroogde koemestkorrels in mengen.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 07 jun 2010 18:44

KevinC schreef:Hey :)

Blijven ze in de winter buiten staan?

Ik zou niet teveel drainage maken want in de zomer zul je ze alle dagen serieus wat water moeten geven. ;)

Ik zou er ook goed veel gedroogde koemestkorrels in mengen.

Groetjes
Kevin
Bijlagen
krat jpg.jpg
krat jpg.jpg (28.75 KiB) 5513 keer bekeken
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 07 jun 2010 18:50

duh! vergeten m'n reactie te plaatsen, dus doe ik het hier maar even.

Onder in de krat zit maar 1 afvoer, en zou ik de pvcbuizen zoals op de tekening in de krat willen steken om zo van bovenaf wat lucht onder in de krat te krijgen. Ook heb ik de 2 buizen vol met kleine gaatjes geboort, zodat de zuurstof in alle lagen van de potgrond kan komen Is dit allles
een goed of slecht plan? Of overbodig, dat kan natuurlijk ook.
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor Inazuma op 07 jun 2010 19:24

Kun je niet beter drainage slang gebruiken ipv die buizen? die kun je ook nog rond leggen.
Verder weet ik er weinig van maar ik ben bang dat met alleen potgrond de grond erg snel opdroogd zeker met die onderlaag die weinig vocht vast houd. Misschien wat zand of metselzand onder de potgrond mengen naast de koemest?
Inazuma

24 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 07 jun 2010 20:04

Inazuma schreef:Kun je niet beter drainage slang gebruiken ipv die buizen? die kun je ook nog rond leggen.
Verder weet ik er weinig van maar ik ben bang dat met alleen potgrond de grond erg snel opdroogd zeker met die onderlaag die weinig vocht vast houd. Misschien wat zand of metselzand onder de potgrond mengen naast de koemest?

Ik vindt het erg aardig van je dat je me wilt helpen, maar ik moet het wel zeker weten wat het beste is. Het is dan ook een niet goedkope trachy, en een hels karwei om hem in zo'n grote krat te verplaatsen, (ruim 450liter) en dat wil ik dan in 1 x goed doen, en niet achteraf te horen krijgen
van je had beter dit of dat moeten doen.''
retep43

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jun 2010 12:28

Die buizen lijken mij eigen overbodig. Zeker omdat je met de regenwormen al op natuurlijke wijze zorgt voor wat beluchting. Ik denk dat de buizen ook maar heel lokaal een invloed op het bodemleven zullen hebben. Qua grond is de Trachycarpus niet zo heel veeleisend maar zoals Kevin zegt misschien wel het best een potgrond met een beetje vochtvasthoudend vermogen.

Hoe ga je hem eigenlijk in de winter beschermen?
Dat is volgens mij een veel belangrijkere sleutel tot succes dan het type grond e.d.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 08 jun 2010 13:57

Potgrond lijkt mij op zich wel goed.

De voedingstoffen raken toch op, dus je zult tzt zelf, bij elke type grond, de voedingstoffen aanvullen.

De grond moet alleen goed draineren en dat doet potgrond.

Ikzelf vermeng de potgrond altijd met wat wit zand en daar doen ze het al 3 jaar goed op!!
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor retep43 op 08 jun 2010 23:16

lapalmeraie schreef:Die buizen lijken mij eigen overbodig. Zeker omdat je met de regenwormen al op natuurlijke wijze zorgt voor wat beluchting. Ik denk dat de buizen ook maar heel lokaal een invloed op het bodemleven zullen hebben. Qua grond is de Trachycarpus niet zo heel veeleisend maar zoals Kevin zegt misschien wel het best een potgrond met een beetje vochtvasthoudend vermogen.

Hoe ga je hem eigenlijk in de winter beschermen?
Dat is volgens mij een veel belangrijkere sleutel tot succes dan het type grond e.d.

Vrgr
Niek

de eerste 2 winters heb ik er niks aan gedaan, en afgelopen winter heb ik van tempex plaatjes een doos om de pot heen gemaakt en daar een 60watt lampje in gehangen om zo de kluit vorstvrij te houden, en dat heeft goed gewerkt bij de grote. Met de 2 kleinere heb ik dat ook gedaan, maar
daarvan heeft er een een paar verwelkte nieuwe speren aan overgehouden, wat niet zo fraai is maar ook geen ramp, want hij doet het verder prima. Ik denk dat ook dat de speren in kwestie
net op het punt stonden om uit te komen, maar dat voor de winter niet meer gered hebben, en
het dunne stammetje waar ze in zaten niet dik genoeg was om ze tegen de exteem lange kou te beschermen.
Ik heb ook nog een kas, maar daar is geen ruimte meer voor de palmen, dus als we nog zo'n winter krijgen, dan maak ik er een mini kasje dmv een paar pvc buizen waar ik een transparant zeiltje over gooi. Dat zal in combinatie met de piepschuimplaatjes en het lampje wel afdoende zijn, want het mag er dan best een graadje vriezen, zolang het maar droog is en niet langdurig onder de min17 duikt
retep43

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen