Jubaea in de zomer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dejagere op 23 jun 2010 22:09

Eindelijk zomer,de Jubaea heeft graag warmte om goed te groeien.Boven de 37 graden valt de groei wel stil,niet dat het snel zo warm wordt maar het heeft wel aan dat Jubaea niet van extreme warmte houdt.Afgelopen week was enkele dagen koel 14 a 15 graden en dus maar 3mm per dag groei gehad bij mijn ex.
Dejagere

45 bedankjes

Re: Jubaea in de zomer

Berichtdoor Dejagere op 02 jul 2010 10:15

Tijd voor de wekelijkse update over de groei van Jubaea.Het is een zeer warme week geweest.Gemid max temp was hier 28 graden,wat ongewoon was voor het westen omdat deze hoger lag dan sommige plaatsen in het oosten.De groei deze week was dan ook spectaculair voor Jubaeanormen ,gemid per dag 1,6 cm,goed voor 11,3 cm speergroei op 1 week dus;dit was de grootste groei sinds de aanplant 13 maanden geleden.Sinds 1 jan 2010 zijn er nu 3 nieuwe veren ontvouwen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Davy op 02 jul 2010 11:03

Als trouwe jubea liefhebber antwoord ik trouw op de berichten over de Jubea ;)

Hier de foto's van mijn exemplaar dat moedig tegenspartelt na de harde klappen.

Eindelijk wat beter nieuws denk ik. Er is een nieuwe speer onstaan die eveneens 10 cm op 1 week gegroeid is. De nieuwe toekomstige bladeren zien er een pak kleiner uit. Raar maar de Jubea laat nu volop de 2 nog grote bladeren die ontstaan zijn net voor de nieuwe groei na aanplant al vallen...Ze worden met de dag bruiner. De onderste bladeren (oudste) zijn mooi groen en groot :roll:

Daarentegen dus wel de groei van nieuwe speren. Ik hou het er op dat dat positief is.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken dat de oorzaak van al deze gebeurtenissen te zoeken is bij de aanplant: de kluit was mooi doorworteld. Ik heb het plantgat zeker 30 cm dieper gemaakt en opgevuld met hydrokorrels of zo dacht ik (goeie afwatering). Nu denk ik dat het daarom nog langer duurt voor normale groei daar de wortels maar liefst 30 cm moeten wachten eer ze nog eens grond tegen komen (wat denken jullie)

Zie foto's
Bijlagen
zomerjubea1.jpg
zomerjubea1.jpg (111.11 KiB) 4930 keer bekeken
zomerjubea2.jpg
zomerjubea2.jpg (69.48 KiB) 4930 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 jul 2010 11:10

Goed om te horen dat je Jubaea het gered heeft Davy! :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 02 jul 2010 11:11

Christophe schreef:Goed om te horen dat je Jubaea het gered heeft Davy! :D

Denk je? Wat van die bladeren die bruin worden? Wat denk je van mijn vraag over die hydrokorrels?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 02 jul 2010 11:40

Dejagere schreef:Eindelijk zomer,de Jubaea heeft graag warmte om goed te groeien.Boven de 37 graden valt de groei wel stil,niet dat het snel zo warm wordt...

Vandaag is het reeds zo ver bij mij ;)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 02 jul 2010 14:02

Boven de 37 graden zal waarschijnlijk maar voor 1 dag zijn,dus lang belemmering voor de groei zal er niet zijn.De hydrokorrels kunnen niet veel problemen geven,enkel in waterrijke gebieden zouden die in de winter problemen kunnen geven,als er rond of onder de hydrokorrels een harde laag zou zijn dan vullen de holten zich langdurig met water zodat de korrels voor omgekeerd effect kunnen zorgen i.p.v. te draineren.Hier op het ogenblik 32,5 gr in het of. meetstation,ideaal Jubaeaweertje,wat extra watergeven bij Jubaea in zulk weer om vlotte groei aan te houden is aan te bevelen.@davy,voor de bruine veren weet ik geen verklaring.Groeten Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 08 jul 2010 21:26

Alweer een warme week achter de rug met gemid maxtemp van 27,1 gr in of meetstation hier dichtbij.Groei speer 7,3 cm in 1 week ,dus 1 cm per dag.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 08 jul 2010 21:29

Zo, die groei goed blijkbaar. ;)

Ik meet het niet bij mijn exemplaren maar het exemplaar dat ik dit voorjaar in de grond heb gezet groeit duidelijk ook. Hij is bezig met het openvouwen van 2 speren. :)

Heb er ook nog 4 in de serre in pot en die groeien minder goed denk ik. (Op het zicht).

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 09 jul 2010 13:48

Davy schreef:
Christophe schreef:Goed om te horen dat je Jubaea het gered heeft Davy! :D

Denk je? Wat van die bladeren die bruin worden? Wat denk je van mijn vraag over die hydrokorrels?

De bruine bladeren zou ik gewoon afknippen. Heb ik ook net gedaan bij mijn Phoenix canariensis. Zelf gebruik ik geen hydrokorrels ...

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen