Help

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Help

Berichtdoor Mella1979 op 14 mei 2020 08:21

Goeiemorgen

Ik hoop dat ik hier wat goed zit met vragen over mijn palmbomen. Ik heb echt wat hulp nodig. Ik heb een jaar geleden dit huis gekocht. Daar staan deze mooie palmbomen in. Nou heb ik totaal geen groene vingers en ben bang dat ik iets verkeerd doe en ze doodgaan. Ik vind ze supersmooi en wil eigenlijk dat dat niet gebeurt. En hoop daarom dat er hier mensen zijn die me zouden kunnen helpen. Zodat ik me palmen wat liefde kan geven.
We zijn bezig met onze tuin en hebben dan ook wat dingen verandert. Er stond bijvoorbeeld nooit een border om onze palmen. Deze hebben wij daar geplaats maar zoals jullie op de foto kunnen zien staat het aarde daar best laag in. Ik wil niet zomaar wat gaan doen. Of zomaar aarde erin gooien. Wilde graag weten wat ik daar mee kan doen en hoeveel aarde ik erbij mag doen. En wat voor aarde. En welke voeding.
Hoop op wat antwoorden. En welk soort palmbomen heb ik eigenlijk dat is misschien ook wel handig om te weten.

Groetjes Mariela
Bijlagen
029C0DE7-B63A-4208-8BC1-EA58EC494998.jpeg
029C0DE7-B63A-4208-8BC1-EA58EC494998.jpeg (250.97 KiB) 4216 keer bekeken
Mella1979

0 bedankjes

Re: Help

Berichtdoor Pita op 14 mei 2020 10:56

De soort is een Trachycarpus fortunei. Het zijn al grote jongens dus inprincipe hoef je van de winter niets te doen. Ze kunnen -10/15 wel hebben. De border kun je opvullen met aarde. Ik gebruikte altijd mediterrane grond. Het maakt niet uit dat het onderste deel van de stam iets onder de aarde komt te staan. Voeding kan vanalles zijn. Van de plaatselijke intratuin oid of van de betere websites. Bij warm weer mogen ze ook wel een slok.
Pita

35 bedankjes

Berichtdoor Mella1979 op 14 mei 2020 11:09

:P Hallo pita

Bedankt voor je reactie kan ik eindelijk me bomen een naam geven. Is ook wat makkelijker praten wanneer ik weet wat ik heb. Dus mediterane grond mag ik erbij doen. En moet ik dan nog uitkikken of deze bemest is of niet. Sorry voor mijn vele vragen hoor maar wil ze graag wat liefde geven. Wil toch proberen of ik wat kan leren van jullie hier zodat ik dat kan toepassen in mijn eigen tuin. En hopelijk ook wat griene vingers krijg.
Het geeft dus ook niet dat de stam onder de aarde komt te staan. Had erfens iets gelezen dat dat misschien stamrot kan geven en dat wil ik niet. Maar correct me if i’m wrong.
Mella1979

0 bedankjes

Berichtdoor Pita op 14 mei 2020 11:22

Andere forumleden kunnen je misschien meer terellen over de aarde aanvullen maar mijn ervaring is dat dit geen problemen zou moeten geven. Als de aarde bemest is maakt niet uit. Wat je misschien nog zou kunnen doen is de oude eigenaar benaderen wat hij precies deed om de palmen zo mooi te houden. Tis in ieder geval 1 van de meest makkelijke palm soort.
Pita

35 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 mei 2020 12:45

Zoals Pita aangeeft is het bijvullen met voedzame tuinaarde prima. Naar wens eventueel met steenslag af te dekken. Uit het afgedekte deel van stam kunnen dan nieuwe adventiefwortels worden gevormd. Palmenwortels ondergaan geen diktegroei en er ontspruiten voortdurend nieuwe uit de stambasis als de omstandigheden zoals contact met vochtige aarde dit toelaten. De palmen verkeren zo te zien in een uitstekende conditie. Bedenk wel dat de Chamaerops achteraan minder vorst verdraagt dan de 2 grote exemplaren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Mate op 14 mei 2020 13:09

Schitterende trachys en chamaerops humilis heb je zeg. Leuke erfenis van de vorige eigenaar. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

353 bedankjes

Berichtdoor yme op 14 mei 2020 13:28

Even een vraag van mijn kant: als ik het een beetje inschat is de hoogte van 1 steen 15 cm, wat betekent dat er 45 cm wordt opgehoogd. Gaat dit wel goed als dit in 1 keer gebeurd? Als er in 1 keer zoveel aarde opgaat, betekent dit dat de gevestigde wortels in een omgeving met flink minder zuurstof komen. Hoe dieper onder de grond, des te minder zuurstof. Zou dit niet een probleem kunnen opleveren voor de huidige wortels? Ik weet dit niet, meer iets dat ik mij dus afvraag 8-)

(op zich heb je mazzel dat het palmen zijn, "gewone" bomen maken geen adventiefwortels en ophogen is dan een slecht idee).

groetjes,

Yme

ps: idd mooie palmen
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Mella1979 op 14 mei 2020 13:36

Aaaah wat wordt ik blij van jullie reacties zeg. En blij met jullie hulp wil ze graag zo mooi houden. Dus alle hulp van jullie kant is welkom en ga ik zekers wat mee doen. Maar wat is steenslag.Is dat een soort voeding????
Ik heb al wel mooie spotjes op zonnepanelen gekocht welke onder de bomen komen te staan ze mopgen s'avonds ook wel mooi verlicht worden. Ik vind het prachtig om naar te kijken en zo'n genot om in de tuin te zitten nu.
Mella1979

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 mei 2020 14:29

Steenslag is geen voeding en kan dienen als afdekking van de aarde ter decoratie en vermindering van onkruidgroei. Vaak wordt slaapkamergeluk of een andere bodembedekker als onderbeplanting gebruikt. Eenjarige bloemen is een andere mogelijkheid zolang het geen diepwortelende planten betreft. Een wintergroene bodembedekker beschermt bovendien de oppervlakkige palmwortels tegen de vorst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Mella1979 op 14 mei 2020 14:55

Ows ik snap nu wat je bedoeld whahah :lol: .Ik dacht het is een soort merk voeding.Stom van mij.
Kan deze afdekking (steenslag) verders geen kwaad dan????Heb er wel over nagedacht maar dacht ergens ook misschien is dit teveel voor op de aarde dat ze daarom geen zuurstof krijgen of genoeg water.
Lijkt me wel mooi staan en geen onkruid of kattepoep :shock: is natuurlijk ook wel een voordeel.
Welke aarde en eventuele voeding raden jullie me aan.Waar hebben jullie goede ervaringen mee
Mella1979

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen