Voorbeeld: Na de brand in de kas
Na een totaal verwoetsende brand in mij kweek kas . jeugd had vorig jaar mijn olie kacheltje daar ondekt . Ben ik alles kwijt geraakt Alle kuip platen waren totaal verbrand tot en met de potten toen .
Ook stonden daar 3 tal palmen tussen de Parajubaea torallyi .Deze kwamen uit een winkel vandaan waar ze maanden in het donker hebben moeten staan op dat er geen kopers voor waren . Geheel verpietert heeft de winkelier ze mij kado gedaan en ik heb ze zonder te weten op wat voor ssort het ging op gekweekt door ze in mijn tuin half schaduw te zetten . Daar waren ze erg blij mee want ze schoten geheel prachtig op .
Met de winter in het verschiet heb ik ze dus onder gebracht bij mij anderre planten in de kas om daar eenigzins beschermd de winter ddor te brengen waar het niet dat de jeugd met de jerry can met olie ging zitten spelen daar . De Brand weer heeft op 22 september dus in 2009 de boel geblust en de dag erna trat de vorst goed in
Alles veranderde in ijs klompen .
Ik heb toen een paar kluiten die erlagen met afgebrande stompen mee naar huis genomen en op niuw opgepot in de stille hoop dat ???????? en ja hoor een paar weken later toonde zich al een groen puntje in het hart ,daar kwam de speer Ik heb ze in mijn tuin in p de pot gezet afgelopen zomer en af en toe sta koe en kippen mest gegeven .Ze staan er nu prachtig bij alhoewel de 5 bladeren die hij nu weer heeft niet meer de lengte hebben als voor heen( Waarschijnlijk waren dat toen geforseerde bladeren van uit de kweek en winkel )
Nu wil ik van alles weten van deze plant Mijn info komt niet verder dandat hij koud moet staan er niet in de zon . Dus wie weet er meer ?
Groetjes van uit Maasticht Joop smit