groei van een van men Brahae's 2007/10

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

groei van een van men Brahae's 2007/10

Berichtdoor kristof p op 07 nov 2010 16:46

hier een groeifoto van men oudste Brahea. heb deze in de tuin geplant in 2007 en heeft het altijd al uitstekend gedaan. zeker dit jaar met 6 a 7 nieuwe bladeren en nog steeds langzaam groeiend.
voor mij is de Brahea armata een van men favoriete koudebestendige palmen.

gebruik de stam van het cycasje rechts van de Brahea ter vergelijking....

2007
brahea armata geplant.JPG
brahea armata geplant.JPG (170.46 KiB) 4281 keer bekeken

2010
bra10.JPG
bra10.JPG (249.2 KiB) 4281 keer bekeken

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Re: groei van een van men Brahae's 2007/10

Berichtdoor KevinC op 07 nov 2010 17:27

Wauw, die is goed gegroeid. ;)

De mijne heeft het ook goed gedaan dit jaar met een blad of 5. Staat in een 90liter kuip tegen de zuidermuur. Hij groeit ook nog langzaam verder nu.

Een kleiner exemplaar dat ik dit voorjaar in de volle grond heb geplant heeft het bovengrond minder gedaan met maar 3 bladeren, maar ondergrond heeft hij goed zijn best gedaan aangezien hij goed vast staat nu. Eén van de dagen een afdakje erover en als het kouder word noppenfolie + verwarmingskabel er rond. :) )

Dit is echt één van mijn lievelingspalmen.. :)

Heeft de Sabal er links naast het niet gehaald Kristof?

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 07 nov 2010 17:39

jawel, de Sabal is springlevend en had ook geen enkele schade van vorige winter. je kan op de 2010 foto nog net een Sabal blad boven de oleander zien uitsteken
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 07 nov 2010 17:55

Woow deze is inderdaad goed gegroeit . Als mijn butia deze winter goed doorkomt , komt er hier ook nog een brahea .
Hoe bescherm je deze allemaal kristof heb je misschien ook foto's van de winterbescherming
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 07 nov 2010 18:06

met een afdak om ze droog te houden. meer is niet nodig hier (ook niet voor de Cycas)....vorig jaar was ik wel wat bezorgd doordat de kou zo lang duurde maar ze hadden geen enkele schade opgelopen!...eind volgende week begin ik met wat beschermingsmaatregelen te treffen voor men exoten (afdakjes vooral)...
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 07 nov 2010 20:16

Zeer mooi kristoph ik heb noch een jonge die gaat volgend jaar de volle grond in . hoe hard was bij jullie de vorst afgelopen winter ? bij ons rond de 6 graden succes en groeten Francois ;)
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 07 nov 2010 20:20

enkel een afdak :o denk da'k ga vehuizen , zelf geen noppenfolie rond .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor koen op 07 nov 2010 21:52

Dag,

ik heb ook en Brahea Armata gekocht deze zomer, 60 cm hoog (totaal), staat nog in pot en groeit langzaam. Het is een zeer opbeurende post, want ik hoop dat als ik deze in de lente uitplant, ze het echt goed gaat doen. Ik had ook gedacht met afdankjes en indien nodig noppenfolie te werken. Naar het schijnt is een Jubaea Chilensis ook wel een sterke palm als je ze 's winters droog houdt. Zou een afdakje voldoende zijn ? Verder heb ik nog een Butia Odorata in pot die ik ook graag zou uitplanten, maar ik vrees dat er meer zal nodig zijn dan een afdakje hiervoor ? (Ik woon in Brugge, West-Vlaanderen, 15 km van de kust).
In ieder geval een mooi exemplaar dat je hebt, bedankt om ze te posten, het geeft me echt moed !
Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 07 nov 2010 22:46

Bij Wintertuin NV hadden ze een stuk of 15 exemplaren met stam van ongeveer 35cm in de winter zonder verwarming in de serre laten staan. Kurkdroog.
In de lente hadden alle exemplaren speerrot...

Dus als je niet aan de kust woont zou ik het niet proberen zonder extra bescherming en verwarming.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 08 nov 2010 13:21

KevinC schreef:Bij Wintertuin NV hadden ze een stuk of 15 exemplaren met stam van ongeveer 35cm in de winter zonder verwarming in de serre laten staan. Kurkdroog.
In de lente hadden alle exemplaren speerrot...

Dus als je niet aan de kust woont zou ik het niet proberen zonder extra bescherming en verwarming.

Groetjes
Kevin

Ik zou de verwarming bij Brachea en bij Jubaea er gewoon bij doen en dan de weerberichten volgen dan kan je gemakkelijk even wat bijverwarmen indien nodig,bij een zachte winter zul je die dan maar een paar weken nodig hebben en aan de kust helemaal niet,drooghouden is het bijzonderste.Ik ga in dec als ik de kerstverlichting uithaal alvast ook verwarming naar Butia en Jubaea voorzien.Mijn Brachea ar. staat in pot ,hij is klein en kan altijd naar tuinhuis bij koudegolf.Misschien moet ik mijn Brachea volgend jaar volgend jaar ook maar in volle grond planten,het zou de groei alvast ten goede komen.Gr Eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen