bescherming washington robusta

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

bescherming washington robusta

Berichtdoor christian op 05 dec 2010 15:48

beste,

ik heb een flinke washington robusta die heb ik vorige week in gepakt vanwege de sneeuw en kou. ik had eerst stevige bladeren maar nu zijn ze slapjes en komen er ook al lichte vlekken op de bladeren. ik heb haar in gepakt met vlies doek en de bladeren bij elkaar gebonden en in gepakt met vliesdoek en daarover heen een zak die aan de onderkant open is. heeft iemand enig idee wat ik fout heb gedaan of wat dat betekend.

mvg chris
christian

1 bedankjes

Re: bescherming washington robusta

Berichtdoor djoeke op 05 dec 2010 16:35

Hey ,

Waarschijnlijk gewoon te koud gestaan hoor . Staat deze in pot ? Zo ja heb je die geisoleerd ?
Zou hem toch nog wat meer inpakken en zeker met een lichtslang of verwarmingskabel werken en er nog eens noppenfolie ronddoen hoor.
Hangt er ook veel vanaf waar je woont natuurlijk aan de kust bv. is het meestal een stuk warmer .
Je kan je woonplaats invullen door bovenaan op het gebruikersprofiel te klikken dit is altijd gemakelijk dat iedereen je woonplaats direct kan zien, zeker bij vragen als deze .
Met een beetje geluk als je nog wat beter gaat beschermen komt hij er nog wel door en dan gaan ze echt snel hoor , ikzelf heb er eentje met zo'n 50cm stam en een diameter van zo'n 30cm die ik overwinter in het tuinhuis en deze heeft deze zomer zo'n 12 nieuwe bladeren aangemaakt .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor christian op 05 dec 2010 20:14

ik woon in etten-leur. deze heeft ongeveer een stam van 70 cm en ongeveer en diameter van 60 cm. deze staat in de volle grond. naar mijn inzien staat zij goed ingepakt.tot welke vorst kan deze palm hebben. ongeveer tot -8 toch.

mvg chris
christian

1 bedankjes

Berichtdoor amourath op 05 dec 2010 20:54

Ik vrees dat je verwart met de Washingtonia filifera, die is iets beter koudebestand en kan een -8 wel aan, maar een robusta haalt maar -4 als ik me niet vergis... alles hangt ook af van hoe nat hij staat, of z'n wortels beschermd zijn, of hij extra warmte krijgt... Dit zijn ook overlevingstemperaturen, dus je kan behoorlijke schade hebben maar deze palm groeit gelukkig snel dus dat is vrij snel verholpen.
Het is in elk geval een moeilijke palm om buiten over te houden, jij woont niet ideaal dus zal je hem voldoende moeten beschermen. Heb je eventueel een foto van de schade?

Erna heeft er ook één in volle grond, en ik geloof Exotic life ook... en die worden toch ook bijgewarmd. (Verbeter me als ik het fout heb ;) )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 05 dec 2010 21:45

Bij Erna aan de kust word die volgens mij ook bijverwarmd en die heeft daar zelf ook al ene verloren als ik het niet mis heb .
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 05 dec 2010 21:56

kijk ook eens hier
Grtz Bart.

djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 05 dec 2010 23:06

Ik heb een Wash.robusta die vorige winter de volle grond overleeft heeft zonder bijverwarming.Hij was zwaar geisoleert met 30 cm isolatie errrond.Hij kreeg toch speerrot,heb in het voorjaar hem ingezaagd tot op gezond weefsel en heeft terug 4 tal bladeren aangemaakt.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 06 dec 2010 00:36

Mijn Washingtonia robusta wordt niet bij verwarmd in de vorm van een kachel ofzo hoor. Er wordt enkel een lichtslang rondom de stam gedraaid maar de heeft alleen effect op de temperaturen rondom de slang zelf, omgevingstemperatuur niet.

De robusta kan overigens wel iets meer aan als -4 zeker wanneer hij droog wordt gehouden, en ook ouder zijn (lees; grotere exemplaren kunnen wel wat hebben).

Vorige winter was ik bijvoorbeeld te laat met inpakken waardoor ik slechts hem bij elkaar kon binden en wat zeilen erover heen kon gooien waardoor de palm zeker enkele nachten -6 a -7 heeft gehad. Sowieso zegt mijn gedachte dat zowel mijn Washingtonia en Phoenix afgelopen 2 winters meermaals dergelijke temperaturen heeft moeten zien doordat er niet werd bijverwarmd. De afgelopen 2 winters hebben ook wel iets van bladschade gegeven aan beide palmen. De Washingtonia had vorige winter de meeste bladschade maar groeit hier enorm snel. Dit jaar een blad of 15 schat ik, ben op een begeven moment gestop met tellen. De winters daarvoor waren hier simpelweg geen eens koud genoeg om enige bladschade toe te brengen. Veelal kwamen de vorstnachten hier niet beneden de -3 en had ik nog nooit lager gezien als -6.

Ik denk tevens dat de leeftijd en aanplanttijd van doorslaggevende waarde is geweest de afgelopen 2 winters waarom deze het eigenlijk prima hebben overleefd en bij veel mensen waren gesneuveld. Beide staan al aangeplant sinds 2004, relatief klein aangeplant, dus flink aangeslagen, diep geworteld en kunnen dus wel tegen een stootje. Daarnaast worden ze ook niet teveel verwend, zoals geen bemesting en te vroeg beschermen zo hebben beide al meermaals negatieve temperaturen onbeschermd gezien en ook sneeuwsituaties bijvoorbeeld.

Onbeschermd is een Washingtonia uit den boze, zeker de afgelopen 2 winters, ook aan de kust.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor erna op 06 dec 2010 09:26

djoeke schreef:Bij Erna aan de kust word die volgens mij ook bijverwarmd en die heeft daar zelf ook al ene verloren als ik het niet mis heb .

Klopt, er staat een elektrisch blazertje in geval de temp. te laag worden, dit gaat aan van zodra de buitentemperatuur - 2 is. Momenteel staat het dus niet aan (buitentemp. - 0,2) Wel staat hij volledig droog.
Er staan ook enkele lampen in het 'huisje", ingeval er toch iets zou misgaan met het blazertje.
En inderdaad, ook een washingtonia verloren, maar die stond in pot in de serre om te overwinteren en bleek toen ook volledig in de klei te zitten toen we hem wilden uitplanten, deze is er niet meer doorgekomen.
Zal eens zoeken naar enkele foto's van de winterbescherming.

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC04029.jpg
DSC04029.jpg (114.31 KiB) 4935 keer bekeken
DSC04125.jpg
3 december 2010
DSC04125.jpg (95.73 KiB) 4935 keer bekeken
erna

374 bedankjes

Berichtdoor ebiraci op 06 dec 2010 12:36

minstens een lichtslang is volgensmij echt een must. heb de mijne (40-50 cm stam) ook met een lichtslang omwikkeld en daarna vliesdoek, alleen niet zoveel als dat ik sommigen hier hoor zeggen. Hij staat ook redeljk dicht bij de muur en mijn achtertuin is redelijk beschut. het is de afgelopen dagen in mn tuin niet kouder geweest dan min 5. maar heb toen zeker de lichtslang aangedaan. de grond werd daardoor wel droog aangezien het vocht sneller verdampte. nog een pluspuntje dus (zal overigens niet zo diep rijken).
Mijne is eigenlijk wel te laat aangeplant. ergens in eind september. dus heeft niet veel tijd gehad om te wortelen. hij heeft ook maar 3 grote bladeren en een speer natuurlijk. maakt de hoeveelheid bladeren die de plant heeft voor de winter een verschil mbt de overlevingskans? of zou alleen met een speer de winter ingaan niet uitmaken(kan je hem beter inpakken, bladeren niet in de weg :roll:)
De mijne voelt nog stevig aan en de bladeren zijn niet veel meer gehavend dan ze al waren. maargoed het echte resultaat pas in het voorjaar! (kga snel n foto maken)
ebiraci

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen