Trachycarpus wagnerianus afgezaagd

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus wagnerianus afgezaagd

Berichtdoor edwardkarin op 02 jun 2011 02:00

Ik heb nu mijn trachycarpus wagnerianus afgezaagd, na alle speren eruit getrokken.
Ik zit met een gehalveerde stam, nu op het witte, cocos kleurig dikke
massieve stam, kan er dan nog een groeipunt ontstaan, zit zo'n groeipunt in
de stam of vanuit de wortels?
Het deel wat ik eraf heb gezaagd daar zat wel het groeipunt die volledig
verpapt was, het was alleen maar slijmerige, stinkende smurrie.
In het hart van de overgebleven stam, lijkt geen gaatje te zitten, het
lijkt wel volledig massief als bij een loofboom.
Zijn er nog kansen, zou wel vreemd zijn, hieruit nieuw blad? Of niet?

gr. Edward
Bijlagen
stam kop 003.JPG
Afgezaagde kop
stam kop 003.JPG (126.19 KiB) 3842 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door edwardkarin op 02 jun 2011 02:05, in totaal 1 keer bewerkt.
edwardkarin

2 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus afgezaagd

Berichtdoor edwardkarin op 02 jun 2011 02:04

Zo staat de stam er nu bij, met 1/3e minder dan voorheen, jammer hoor.
Bijlagen
stam kop 005.JPG
stam kop 005.JPG (128.88 KiB) 3840 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 02 jun 2011 09:25

:shock: Je zit onder het groeipunt , en het zal een mooie dure kattekrabpaal worden vrees ik .
In het groeipunt moet je toch nog een beetje groen speer zien .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 02 jun 2011 13:07

Hoi Bart, het groeipunt was helemaal verrot/verpapt, tot aan de bodem van het groeipunt daar waar deze cocosvezelstam begint was het groeipunt verpapt, geen stukje groen, niets meer.

Ik weet niet of er iets vanuit de kluit, nog in het midden uitkomt, ik weet niet waar de bladeren vandaan komen bij een palm van 2 meter stam, het groeipunt lijkt op 1/3e onder de top te zitten weet ik nu.

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 jun 2011 14:20

idd, Bart heeft gelijk, dit word helaas niks meer Edward. Je hebt te laag gezaagd want je zit idd al bij het massief gedeelte dus het groeipunt (daar worden de bladeren gemaakt) is er al af. Maar je zegt zelf dat het groeipunt ook helemaal verwoest was dus ik vrees dat het sowieso al gedaan was met de palm. Jammer voor je hoor !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 02 jun 2011 17:38

Ik las op een ander forum dat er een kansje is, Kristof verteld daar dat ie het voor mogelijk houd, en een ander zegt al, dat ie het ook heeft gehad, afgezaagd en er onstond wel iets van groen(bladontwikkeling) maar dat werd ook niets meer achteraf.

Ik weet het niet, ik heb geen ervaring op deze manier, zou een wonder zijn.

Maar als het groeipunt hoger zat, dat klopt ook wel, dat heb ik onderzocht van het afgezaagde deel, dan word alles toch gevoed door de wortelkluit?

Nu staat er nog een deel stam, en er loopt denk ik wel een soort schacht, of is het al een flink verhoute stam, ik kan het niet zien namelijk?

Bevind het groeipunt zich dus op ong. 1/3 van de stam, als een palm een grotere stam heeft van bv. 2 meter?

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 02 jun 2011 19:48

Dit is moeilijk in een paar woorden samen te vatten.De hoogte van het "groeipunt" zal ook zeker niet bij elke palmsoort even hoog (of laag) zitten.Maar komt zeker niet tot grond niveau (uitgezonderd misschien enkele stamloze soorten).
In feite is het een vorm van cappillaire werking.Dat komt door verdamping vanuit het blad.
De wortels nemen water en voedingsstoffen op.
De houtige stam is een uitgebreid stelsel van haarvaten die het water naar boven transporteert.
De bast en eventuele beharing verhinderen de verdamping tijdens dit proces. In feite is dit dus een soort "aanzuigsysteem" vanuit de kroon van de plant.
Aangezien palmen geen echte rustpauze kennen en normaal gesproken hun blad niet verliezen zoals bijvoorbeeld loofbomen van het Noordelijk Halfrond,zal een langdurige verstoring van dit proces (bijv. door koude,hitte of droogte) leiden tot beschadiging of zelfs de dood van de plant. Dat afzagen van de stam en daarmee succes behalen is meer zoiets als een lot uit de loterij en zal ook zeer zeker niet bij elke palmsoort lukken. Bij de meeste soorten zal dit toch einde verhaal zijn,zelfs vlak onder de bladerkroon...
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 02 jun 2011 20:11

Orinoco, mooi verhaal, duidelijk voor mij, ik denk ook dat de kans klein is, je hoopt altijd wel natuurlijk.
Maar als zo'n palm klein is dan ligt het groeipunt ook laag of wellicht in de wortelkluit, daarna gaat het groeipunt steeds meer omhoog dus, en geeft de verhoute stam voeding en vocht aan dat groeipunt, ik begrijp dat dit een complex is aan vaten, anders kan de palm niet leven.
Uiteindelijk is de verharde stam een bundel van verhoute bladeren, of bladstengels.

Ik weet niet of vanuit het hart van mijn overgebleven stam ook een groeipunt kan ontstaan, of daar een soort van schacht aanwezig is of echt massief is, dat kan ik niet goed zien.

Wel heb ik het deel afgezaagd waar de bodem zat van het groeipunt tot zo diep zaten de speren, die ik eruit kon trekken.

De bovenkant van de afgezaagde stam is net onder de bodem van het groeipunt.

Ik heb ook geen idee wanneer ik bij deze situatie nog groei mag verwachten, als dat er van gaat komen, ik neem aan in deze tijd direct.....????

Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 02 jun 2011 20:21

Hallo Edward,

Je kunt inderdaad niets meer doen dan afwachten.Mocht er nog leven in zitten zou dit toch uiterlijk komende herfst zichtbaar moeten zijn.De temperaturen zitten nu wel mee, alleen de neerslag en wind niet :? In ieder geval succes!

Groet,Ben.
orinoco

78 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen