Chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops humilis

Berichtdoor paul op 23 nov 2008 12:52

Hallo,
soms twijfel ik of dit een Chamaerops humilis is of een variant: mijn plantje is zeer gedrongen in vergelijking met planten op diverse andere foto's. Deze is gezaaid in de winter 2000-2001 en is nu nog amper 30 cm boven de potgrond. Wel vormt hij veel bladeren en ook een eerste zijstek.
Foto's van vandaag. Graag uw commentaar,
Groeten,
Paul

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
paul

28 bedankjes

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Christophe op 23 nov 2008 20:15

Hallo Paul,

In de eerste plaats vind ik het heel mooie foto's die je hebt.

De varianten van de Chamaerops humilis zijn de var.Cerifera en de var.Vulcano. Een Cerifera is het zeker niet. Deze hebben blauw-grijze bladeren. Een Vulcano zou het kunnen zijn, maar omdat je zei dat je de plantjes zo'n 8 jaar geleden zelf gezaaid hebt, is de kans erg klein. De zaden zijn namelijk zo goed als onvindbaar. (zeker 8 jaar geleden)

Ik ben er dus vrij zeker van dat het om de gewone humilis gaat, maar dat hij in een te kleine pot staat. De humilis houdt echt van diepe potten, en dat zie je in zijn groei. Als zijn wortels niet de plaats krijgt om te groeien, zal hij de groei ook sterk inbinden. Op de eerst foto kan je dat goed zien dat de wortels er willen uitschieten.

Als je het plantje in de lente van 2009 in een grotere pot zou zetten (let vooral op de diepte) of eventueel in de volle grond, dan zal je na één jaar het verschil in groei al merken. Het is opvallen hoe de humilis (en vele andere palmen trouwens) van voldoende grond houden.

De belangrijkste verschillen tussen de gewone humilis en de vulcano is dat de vulcano meer bladeren heeft, compacter (bonsai-achtig wordt wel eens gezegd) is, minder stekeltjes aan de bladstelen, ze bloeien sneller en de bladeren zijn minder diep uitgesneden dan de gewone humilis.

Hopelijk helpt de informatie.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor paul op 23 nov 2008 20:55

Hallo Christophe,
alleszins al bedankt voor de reaktie. De zaden heb ik in oktober 2000 meegebracht van Spanje. Het plantje ziet er erg kompakt uit, een beetje bonsai-achtig zoals je schrijft. Ik zal proberen om morgen (een drukke dag!) een foto van een bladsteel te nemen. Misschien kun jij vergelijken. Ik zal alleszins in het voorjaar een grotere en diepere pot voorzien.
Groeten,
Paul
paul

28 bedankjes

Berichtdoor paul op 24 nov 2008 11:15

Hallo,
hier de foto van een bladstengel (2 naast elkaar)
Paul

Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 25 nov 2008 00:32

Hallo Paul,

Er staan wel veel stekeltjes op dus ik ben vrij zeker dat het van een gewone humilis is.

Als je het plantje in een andere pot zet, zal het sneller gaan. Vooral bij warm weer groeit de humilis erg goed. ;)

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor paul op 25 nov 2008 10:22

Bedankt Christophe,
zal in het vroege voorjaar de plant in een grotere en diepere pot planten.
Paul
paul

28 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen