groei Trachycarpus fortunei...

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

groei Trachycarpus fortunei...

Berichtdoor kristof p op 07 aug 2009 13:56

ik vraag me soms af waarom je direkt een fortunei met twee meter stam zou willen planten in de tuin....die dingen gaan soms erg snel. mist wat verzorging (veel water en wat extra mest) heb je in enkele jaren ook een mooie grote fortunei van eentje die je aanplant met zo'n 30cm stam...

hier een van mijn snels groeiende fortunei palmen.

aanplant voorjaar 2007
Afbeelding
kristof p

23 bedankjes

Re: groei Trachycarpus fortunei...

Berichtdoor kristof p op 07 aug 2009 14:03

oeps...de foto van hoe de palm er nu uitziet vergeten :oops:

dezelfde palm vandaag...(heb geprobeerd om een foto vanuit ong. dezelfde positie als de vorige te nemen)
Afbeelding
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 aug 2009 14:55

Amai die staat echt wel superschoon! Zo vol van blad, een hele mooie, je ziet dat die goed te eten krijgt :)

Ik deel ook je mening, het is ook leuker om ze elk jaar te zien veranderen en groter worden.
Ik vind zo'n trachy niet eens echt mooi meer als hij écht groot is. Dan krijg je zo'n lange slungelige stam met helemaal bovenin nog een toefje groen... ik vind ze mooier wanneer ze klein zijn.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 07 aug 2009 16:29

Zo dan hoop ik dat mijn trachy ook zo hard groeit!

Bij de Pelckmans in Lommel hebben ze buiten om het tuincentrum een stuk of 10 trachy's staan met een stam van een meter of 6. Ze groeien allemaal weer, maar 1 heeft de winter niet overleefd. Inderdaad zielig zo'n lange stam en dan zo'n zielig hoopje bladeren erop :)
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 07 aug 2009 17:15

grote trachycarpussen kunnen ook best mooi zijn maar ik denk dat ze dan wel als 'kleine' planten moeten geplant worden. grote en kleine exemplaren worden meestal wat teruggesnoeid voor de verkoop en bij grote gekochte exemplaren lijkt dit nooit meer echt goed te komen. hier een eind vandaan staat er een mooie grote Trachycarpus (meter of 5/6), deze werd als klein plantje geplant. zal er eens een foto van nemen als ik er passeer...

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Davy op 07 aug 2009 22:50

Amai, die is inderdaad zeer mooi gegroeid! Ik zie wel dat je hem al "vrij groot" hebt geplant, dat scheelt. Hoeveel bladeren krijg jij bij per jaar? Ik heb een plantje dat geplant is van zomer 2008. Dat zelfde jaar nog 3 bladeren. Nu is zijn stammetje van +/-15 cm toch kleine 10 cm gegroeid en is zijn 4de blad van dit seizoen bijna helemaal ontvouwt. De speer (het 5de blad dan) is nu al goed op komst. Ik weet niet wat de norm is voor een formaat palm van mij maar ik denk dat het niet slecht is.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor philip op 07 aug 2009 23:19

Dag Kristof
Ben aangenaam verrast om hier ook te mogen genieten van de mooie foto's van je exoten.
Het is niet alleen de palmen maar ook de rest van de tuin die schitterend is,je hebt natuurlijk
een enorme kennis die je gelukkig wilt delen met anderen.
Mvg Philip (phil2)
philip

11 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 08 aug 2009 08:34

ik snap dat ook niet dat mensen een palmen van 2meter gaan kopen als je van jongs afaan 1in de tuin zet wordt die veel mooier en in de regel met een veel dikker stam

ps kristof die palm is echt een mooie palm

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 09 aug 2009 19:29

Klopt Kristof, vaak worden de exemplaren die hier opgroeien een stuk mooier dan de mooie grote geimporteerde exemplaren. Hier in de tuin is er in 2006 een grote geplant met 2 meter stamhoogte, uiteraad hoefde ik 2006 niet mee te rekenen als aanslaan jaar i.v.m de droogte en hitte toen des tijd waar een Trachycarpus net na planten helemaal niet zo leuk vind natuurlijk. Sinds dit jaar lijkt er eindelijk wat beweging te zitten qua stamgroei, voorheen enkel wat blad.

Nu staat er verderop ook eentje die is geplant in Augustus 2003 met een stamformaat van hooguit 20 centimeter en een totale hoogte net zoals je knie of iets er boven. Ondertussen is deze bijna net zo groot als dat geimporteerde exemplaar. De stam is op het oog een stuk dikker, en groeit nu sinds 2 jaar ongeveer 30 centimeter stam op een jaar. Ik houdt ook alle groeiresultaten bij van iedere palm die in volle grond wordt geplant, en worden er ieder jaar foto's gemaakt in meestal November hierdoor kan ik goed de ontwikkeling evalueren. Klinkt heel veel statestiekachtig, maar erg leuk om te doen! :mrgreen:

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 09 aug 2009 21:55

hoi robbin

heb je een paar foto`s ervan ik vind het wel leuk om tezien

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Volgende