Klopt Kristof, vaak worden de exemplaren die hier opgroeien een stuk mooier dan de mooie grote geimporteerde exemplaren. Hier in de tuin is er in 2006 een grote geplant met 2 meter stamhoogte, uiteraad hoefde ik 2006 niet mee te rekenen als aanslaan jaar i.v.m de droogte en hitte toen des tijd waar een Trachycarpus net na planten helemaal niet zo leuk vind natuurlijk. Sinds dit jaar lijkt er eindelijk wat beweging te zitten qua stamgroei, voorheen enkel wat blad.
Nu staat er verderop ook eentje die is geplant in Augustus 2003 met een stamformaat van hooguit 20 centimeter en een totale hoogte net zoals je knie of iets er boven. Ondertussen is deze bijna net zo groot als dat geimporteerde exemplaar. De stam is op het oog een stuk dikker, en groeit nu sinds 2 jaar ongeveer 30 centimeter stam op een jaar. Ik houdt ook alle groeiresultaten bij van iedere palm die in volle grond wordt geplant, en worden er ieder jaar foto's gemaakt in meestal November hierdoor kan ik goed de ontwikkeling evalueren. Klinkt heel veel statestiekachtig, maar erg leuk om te doen!
Robbin