trachycarpus wagnerianus in knop

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus wagnerianus in knop

Berichtdoor xride1 op 05 nov 2011 17:25

Hey iedereen,
Ik heb al 2 wagnerianus palmen die al een mooie bloemknop aan het aanleggen zijn,
is dit bij jullie ook al geval met dit mooie nazomerweer?
Ik vraag me af wat er met deze bloemknoppen gaat gebeuren als het plots streng gaat winteren;
valt de bloemvorming gewoon in rust om na de winter verder te groeien of is deze knop dan ten dode op geschreven?

graag jullie reacties hierover,

groeten
xride1

14 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianus in knop

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 nov 2011 02:49

Ik heb nog te weinig ervaring met bloeiende Trachy's om dit met zekerheid te kunnen zeggen maar als ik het goed begrepen heb dan is het normaal dat ze de bloemkolven voor volgend jaar inderdaad nu al in het najaar aanmaken en bij sommige kunnen ze al zichtbaar zijn ja. De groei stopt gewoon tijdens de winter om dan na de winter zich volledig te ontwikkelen. Als je geluk hebt heb je een mannetje & vrouwke en heb je later veeell zaden ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 06 nov 2011 10:52

Zaden geven zal wel lukken als ze dit jaar allemaal in bloei gaan, ik heb 11 wagnerianus staan en 3 fortunei, het zullen dus kruisingen gaan worden vrees ik.....
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 nov 2011 19:14

..Vrees je ? Kruisingen is toch ook leuk ? :)
En dat zijn er al een heel pak, 11 Wagie's Nice :thumb_up: Staan deze dan ook al lang in de volle grond ? Want als er een palm is die ik al het meeste ben verloren is het de Wagie wel. In drie jaar al 7 of 8 kwijt gespeelt na 1 winter...
Ik heb ze wel nooit beschermt moet ik zeggen omdat ik vind dat zij het moeten kunnen zonder... :P
Bescherm jij ze ?
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 06 nov 2011 22:03

Ze zijn allen met stamhoogte tussen 120 en 150 cm, staan al 3 jaar in de volle grond, in de winter een fles over de speer, bladeren dichtbinden, houthaksel aan de voet en bij strenge vorst vliesdoek rond de stam, de eerste winter komt er dan ook een lichtslang rond. 2 staan in grote houten bakken en die worden bij strenge vorst in de garage gereden, deze gaan in het voorjaar ook in de volle grond en mag de brahea armata en de butia in de houten bakken want ik ben al een grote butia verloren geraakt in de volle grond en deze hou ik enkel nog in pot zodat hij tijdig binnen kan gezet worden.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 nov 2011 22:48

Dat is natuurlijk een wereld van verschil en veel moeite voor een Trachy, maar het werpt zijn vruchten af :thumb_up:
Maar ondertussen heb ik ook al geleerd dat helemaal niks ook een risico is bij Trachy's, hier krijgen ze ook een dak boven het hoofd de eerste winters en schors rond de voeten.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 07 nov 2011 10:43

Tja, als ze na de winter kapot zijn en je moet ze telkens uitgraven, naar het containerpark voeren en dan weer een nieuwe halen en aanplanten is ook een hele klus, ook telkens je auto weer helemaal stofzuigen......pfff ook een job telkens, beschermen is dan makkelijker.
De knoppen zie ik nog groeien, vorige jaren zag ik die pas na het verwijderen van de vliesdoek, ben benieuwd hoelang ze nog gaan doorgroeien.
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor Guess op 07 nov 2011 13:33

Hallo,
een vraagje omtrent die bloemknoppen...Moet je deze afknippen als ze uitgebloeid zijn? Heb er al verschillende in bloei gehad maar laat de stengels altijd hangen...
En dan vraag 2; Hoe krijg je zaadjes?? :oops: Heb hier echt geen idee van...
Thanks!!!
Guess

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 nov 2011 15:11

@Guess, Als de bloemen zijn uitgebloeid dan mag je de takken verwijderen ja.
En zaadjes krijg je enkel op een vrouwelijke palm als deze ook bevrucht is door een mannelijke palm. Dus als je geen vrouwelijke palm hebt zul je nooit zaden krijgen.
Hier vind je ook nog veel info over Trachy's en bloemen met foto's !
--> http://users.telenet.be/sf15419/bloemen.html
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor cpo op 08 nov 2011 17:07

pfff moet er niet aan denken al die palmen van ons in te gaan pakken (13 fortunei's en 2 waggies) , overigens hebben we wel heel veel blad in de tuin, dus een beschermlaagje op de grond krijgen ze wel, zeker de honderden zaailingen van de fortunei, zou leuk zijn als we er wat over houden niet waar? Voorlopig zijn ze nog steeds aan de groei.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen