trachycarpus wagnerianusjes aanschaf

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus wagnerianusjes aanschaf

Berichtdoor hexina op 11 nov 2011 20:04

Ik heb zojuist 2 trachycaprus wagnerianusjes besteld bij mypalmshop. Het zijn nog kleine bonsaiachtige palmpjes met een totale hoogte van meer dan 40 cm hoog.
Ik ga er 1 cadeau doen aan een collega/vriend van mijn man die regelmatig van alles voor de kinderen aan ons geeft en we mochten afgelopen zomer zijn dakkoffer lenen voor op vakantie. kortom staan altijd voor ons klaar. Hij is ook gek op zijn tuin en ik had hem gevraagd of ie de waggie mooi vond. Na het zien van de foto's had ie daar wel heel erg veel interesse in.
Het tweede exemplaar is voor mijn schoonzus. Als kleinigheidje voor haar verjaardag. Ze hebben al eerder een palmboom gehad maar dat exemplaar dat zij hadden was een van de soorten phoenixpalmen die weinig vorst kunnen verdragen. Ze hadden hem verkeerd geplant en de honden plasten er tegenaan.
Dus dit kleine exemplaar is een start naar een nieuwe palmboom maar dan eentjuh die wat meer kan verdragen. Bij beide komen ze onder een overkapping te staan dus droog blijven ze voorlopig zeker wel.
Met een beetje hulp van deze palm liefhebster moet dat toch lukken......en wellicht bij onze vriend wel het besemettelijke virus overdragen hahahahaah......

Zullen begin volgende week denk ik wel binnen zijn.
Wat kan ik het beste doen als deze plantjes binnen komen?? Zal ik ze meteen een grote behuizing geven en wachten tot het voorjaar????
Bemesten doen we nu uiteraard niet........ :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: trachycarpus wagnerianusjes aanschaf

Berichtdoor francois eijkhout op 11 nov 2011 20:50

Hoi Esther goed om het palm virus te verspreiden ik doe het zelf ook zelfs mijn fysio waar ik wekelijks kom is ook besmet en wil zijn tuin volgend jaar zijn tuin aanpakken.
Ik zou wel die jonge wachie's in grotere potjes zetten want ze staan altijd zeer krap wel goed spul van palmshop en mocht het erg hard vriezen de plantjes naar binnen ze komen uit de kas.
Groeten en tot ziens bij Haps :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor hexina op 12 nov 2011 11:30

He francois,

Dank je voor je antwoord.
Ikzelf dacht er ook aan om ze meteen een grotere behuizing te geven.
Ook omdat een grotere pot met meer grond meer isoleert tegen de kou.
Mijn kleine trachy staat wel in een voldoende grote pot maar deze begint te scheuren aan de bovenkant dus als het zo doorgaat scheurt ie door de pot heen en dan moet ik deze ook ompotten. Bij lichte vorst wil ik ze zoveel mogelijk buiten laten houden maar bij langdurige strenge vorst idd even naar een koele droge plek in huis of in een lichte garage.
Ja ik hoop dat ik de mensen zo een beetje kan aansteken. Ik geef toe ik besmet de mensen express :o hihihihi
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 12 nov 2011 13:29

Hoi Esther bedankt voor het bedankje wat jij doet doe ik ook het is hier ook wel nodig.
De enige die ik ken van goeree overflakkee is Maurice ook bekent op het forum.
En natuurlijk ken ik john maar die komt van Rotterdam tevens ook mijn chauffeur naar Haps.
Zelf heb ik geen auto met mijn medicatie mag ik geen auto rijden.
Ik zit in de wao en dan is een auto best duur alleen voor de bootschappen,niet voor palmen kopen :lol:
ik wens je een fijn weekend met mooi weer dan heb ik het ook.
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 nov 2011 19:20

Hey Esther,

Leuk dat je op zo'n manier het virus verspreid :)
Ik zou de plantje ook nog verpotten naar grotere potten ja. Hij heeft heel de winter de tijd om te recupereren van een eventuele tik door het verpotten. En de nieuwe laag grond rond de wortels is in mijn ogen ook een extra dekentje tegen de koude...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 15 nov 2011 22:23

Ja idd leuk om andere aan te steken. Ik heb alleen vernomen dat mijn schoonzus het niet aandurft omdat ze zelfs een vetplant laat doodgaan. Dus 1 trachy is overgebleven jammergenoeg (a) Deze moet helaas bij mij blijven (a)

Heb dus zojuist (lees 4 uur geleden) een pakket gekregen.
Een grote doos kan ik je vertellen....dus ik snij deze open. Zit me daar toch een pak stro in :o :o :o Dus eerst al dat stro eruit zitten halen. Een vuilniszak vol kwam eruit :D :D :D . Maar het stro is al weer vergeven. Mijn zoon gaat van de week zijn schoen zetten dus ipv een worteltje doen we een zak stro in zijn schoen hihihihi :lol: :lol: :lol: Is het paard van Sinterklaas ook blij. De palmen zaten dus echt goed verpakt en zien er tot nu toe echt prima uit. Ze zien er niet echt al kasgekweekte palmen uit. Mooie exemplaren en snelle levering.
Hieronder een paar foto's van onze nieuwste aanwinsten. Want 1 is uiteraard voor een vriend hihihi.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

shun wah :thai:

Morgen krijgen ze meteen een dubbel zo grote behuizing met nieuwe grond.
Vraagje voor jullie: Ik heb begrepen dat dit dus kasgekweekte palmen zijn....En nu naar buiten gewoon of toch een op een koele lichte plek binnen overwinteren.....???
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 15 nov 2011 22:59

:thumb_up: Zolang je niet zeker bent, hoe ze zijn opgekweekt....en waar ze afgelopen maanden hebben gestaan :? zou ik het zekere voor het onzekere nemen en ze gewoon binnen houden. Volgende winter kan dit altijd alsnog, nadat ze een heel seizoen lekker buiten hebben kunnen staan ;) Mooie palmpjes trouwens

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor hexina op 15 nov 2011 23:05

thx voor je snelle antwoord Richard, Ik zelf dacht er ook aan om ze idd binnen te overwinteren. Ze zijn 20 a 25cm hoog van bovenkant pot gemeten en al een klein stammetje. Buiten staat nog een exemplaar van 40cm+ bovenkant pot gemeten maar die heeft altijd buiten gestaan en staat nu nog steeds buiten. Ik zou ook eens de kweker kunnen aanschrijven en vragen waar deze planten zijn opgekweekt. Dat schept meer duidelijkheid.

Ik vind het in ieder geval prachtige planten.
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor hexina op 16 nov 2011 14:50

nu omgepot in grotere potten

Afbeelding

Afbeelding
hexina

67 bedankjes