butia capitata vs andere butia's

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor Dirkie op 24 feb 2012 01:46

Halo iedereen,

Weet iemand hier mij te vertellen of er andere butia soorten vorsttoleranter en vochtresistenter zijn dan een Butia capitata?
Heb zojuist (alweer) de speren van mn butia capitata eruitgetrokken en dit begint mij toch langzaam de keel uit te hangen... :evil: Toch wil ik een andere butia soort proberen, weet iemand hier raad mee?

:D Alvast bedankt voor de reacties :D
Dirkie

1 bedankjes

Re: butia capitata vs andere butia's

Berichtdoor Rob op 24 feb 2012 01:58

Ik reken Butia al niet meer tot de soorten die echt een goede kans hebben, maar als ik zou moeten kiezen dan ging ik voor de B eriospatha.
Er staat er hier nu voor de tweede winter een buiten en het blijft toch een lastige jongen ondanks dat ie er nog staat. Vorig jaar wel de speer eruit getrokken maar dat kreng blijft groen dus gaat ie er nog niet uit.
Afgelopen zomer een B yatay erbij gekocht en die is tot nader order in container gebleven ;)

Aangezien je in west vlaanderen zit, dan zijn je kansen wel een fractie beter dan bij mij (uurtje rijden ONO van Brugge).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 24 feb 2012 09:00

Toevallig eergisteren ook hier weer de speer uitgetrokken van mijn Butia capitata :( . De afgelopen jaren al meerdere exemplaren geprobeerd (ook eriospatha) in de volle grond maar loopt steeds weer uit op een teleurstelling.
Heb nu nog een mooi formaat eriospatha staan in kuip, en dat blijft ook zo.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 24 feb 2012 13:58

Hallo,

Rob schreef:Ik reken Butia al niet meer tot de soorten die echt een goede kans hebben, maar als ik zou moeten kiezen dan ging ik voor de B eriospatha.

Vorig jaar na de niet eens zo harde winter is mijn Butia Capitata omstreeks deze periode in elkaar gezakt, speerrot en snel verval. Vanaf 13 feb 2011 heb ik een kleine B. Eriospatha waarvan wordt gezegd hij beter tegen het vocht kan. Sinds eind april staat ie in volle grond. Tot mijn verbazing ziet de plant er momenteel nog goed uit ondanks dat ik geen lichtslangen of andere verwarming gebruik. Ik verwacht dat de plant toch binnenkort instort.

Mensen met veel palmervaring lopen niet zo hoog op met de Eriospatha. Vermoedelijk zal het altijd erg speculatief blijven om een dergelijke plant de winter door te krijgen. De meeste Butia' s zijn brazilianen, enkel in het uiterste zuiden van Brazilië tegen de grens met Uruguay en Argentinië hebben we een klimaat dat zuid europees lijkt (maar wel wat vochtiger) de andere regio' s zijn subtropisch, tropisch, savanne, ed

Het is toch wel echt spijtig dat we geen 1000 km zuidelijker wonen, het zou al wat anders zijn.

Oprecht succes gewenst.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 24 feb 2012 15:15

Hier voor het 2 de jaar de eriospatha in de volle grond en die ziet er nog goed uit .
Er word een kotje rondgemaakt met noppenfolie dikke noppen langs buiten en kleine nopjesfolie aan de binnenkant vanaf -2 doe ik het hokje aan de voorkant ook dicht als het echt koud word -5 bind ik hem samen met vliesdoek .
Vorig jaar heb ik er nog eens een lichtslang rond gedaan maar dat blijkt dus niet echt nodig .
Mijn ervarig : goed droog houden !
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 24 feb 2012 15:25

Volgens mij heet tegenwoordig de Butia capitata de Butia odorata.

De meest vorstbestendige Butia' zijn voor mij de capitata/ odorata, eriosphata, yatay en acheri en allen zitten rond de -5 graden. Welke soorten ook tegen een beetje vorst kunnen zijn de hybrides tussen de Butia en Jubaea en omgedraaid en Parajubaea's.

Persoonlijk vindt ik Butia's of hybrides tegenwoordig meer kuipplanten of je moet elke winter er veel voor over hebben om ze te beschermen vooral als je niet richting de kust woont.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 24 feb 2012 20:38

Ik heb een giganthea, een eriospatha, en 2 hele jonge capitata catarinensis zij gaan 's winters naar binnen,Erna houd ze ook al een aantal jaar over,maar ook aan de kust was het bar koud.
Alleen was het dit jaar niet zo nat. :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Troy op 24 feb 2012 21:24

Heb door de jaren heen zoon beetje alle butia soorten geprobeerd, soms ging het een jaartje goed maar vervolgens gingen ze altijd kapot. Mooi als kuipplant houden en vorstvrij overwinteren. Heb ook regelmatig dopluis in butia's gehad, na behandelen heb je allemaal donkere vlekken.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 feb 2012 22:27

francois eijkhout schreef:Ik heb een giganthea, een eriospatha, en 2 hele jonge capitata catarinensis zij gaan 's winters naar binnen,Erna houd ze ook al een aantal jaar over,maar ook aan de kust was het bar koud.
Alleen was het dit jaar niet zo nat. :thumb_up:

Vandaag wat winterbescherming weggehaald ( was niet gedaan omdat Rudi griep had..) en de butia's staan hier uitstekend bij. Ook een kleine butia eriospatha en yatay ( komt nog van Christophe) hebben geen schade, beide laatste werden enkel verwarmd door een gloeilamp, en hier was het toch ook - 12 . Het heeft zeker gevroren in de bescherming, want 1 lamp kan niet voldoende warmte geven om de temp. boven nul te houden.
Persoonlijk denk ik dat de wind de grootste boosdoener is. Van zodra ze uit de wind, en helemaal droog staan kunnen ze toch wat vorst aan.
Ook een aan een kleine butia paraguensis is op het eerste zicht geen schade.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 24 feb 2012 23:31

Ik heb hier al 3 jaar Butia eriospatha in volle grond en nog geen speerort gehad wel al wat lichte bladschade.Misschien enkel te doen op uitgelezen plaats en lichtslang in tent.Jubaea overwintert hier in zelfde omstandigheden en ziet er telkens na de winter vitaler uit.Ik ga ervan uit dat Jubaea meer geschikt is voor West vlaanderen dan Butia maar zonder tent zou het ook hier niet lukken.Enkel trachies op beschutte plaatsen zijn hier zonder bescherming een succes.Voorlopig is het nog wat afwachten op de definitieve resultaten tot ergens in april.Het is alvast te hopen dat de komende winters wat minder koudeperiodes hebben.Gr Eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen