Ik heb deze ervaring ook na mijn eerste exotenwinter. Hier is niets meer over.
Zoals Trachycarpus zaailingen, en 10-tallen trachy's van 3-4 jaar, Phoenic Canariensis (2 exemplaren), Om niet te spreken van andere exoten. Ik wou alles op alles experimenteren, Zowel in volle grond als beschut in blokhut.
Dus kan ik zeggen experiment mislukt
Maar ze zijn te mooi, daardoor herprobeer ik het deze keer weer.
Heb enkele trachycarpus Wagnerius aangekocht en durf ze de volle grond niet in te doen.
Allen staan in pot. Ik vraag mijzelf wel af waar ik, dit deze winter allen plaatsen zal(Maar de verslaving is te groot om ze uit mijn collectie te bannen).
Want mijn blokhut was niet voldoende om zaailingen, en andere palmen heelhuids erdoor te krijgen. 50 meter naar ginds om electriciteit te voorzien en te verwarmen.
Gelukkig kreeg ik ook Trachycarpus zaden, en heb ze allen de volle grond ingegooid.
Eens zien wat dit voorbrengt, natuurlijk spreekt men dan over jaren voordat er een mooie stammige trachy zal zijn. De grote durf ik niet te kopen, prijs en ook het verlies is me te groot. En daarbij de gebrekkige ervaring.
Natuurlijk lees ik alle mogelijke topic's, waardoor ik probeer na te gaan wat hier de beste oplossing en bescherming zou kunnen zijn. Maar overal was veel schade te zien, dus zelfs de kenner hebben wel extra bescherming moeten geven aan hun geliefde palmen.
Als ik een mooie palm zie die mij niet al teveel kost dan kan ik hem toch niet laten staan, En langzaamerhand bouw ik terug mijn collectie op. En blijf verder dromen van een tuin met palmen.
Geef het niet op, kijk goed rond op aangeboden topic's, of vraag rond wie eventueel wat kan missen.
We hebben een veldslag verloren, maar niet de oorlog

Groeten,
Jean-Marie