Palmen, het leek zo leuk.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmen, het leek zo leuk.

Berichtdoor marcelmars op 24 apr 2012 11:19

Hallo allemaal
Ik denk dat dit de hobby palmen is geweest, alle zaailingen overleden, iets grotere palmen alle speren uit kunnen trekken op sommige na, staan in pot en kunnen niet volle grond in.
En geen zin meer om nog meer geld uit te trekken voor nieuwe zaailingen, en het zag er allemaal zo belovend uit, pfffffffffffffffffffffffffffffffff om deprimerend van te worden. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Hebben jullie als kenner daar nu ook last van.
Marcel
marcelmars

0 bedankjes

Re: Palmen, het leek zo leuk.

Berichtdoor erna op 24 apr 2012 11:31

Hallo Marcel,

Ik vind het heel jammer van jouw zaailingen en plantjes.
Als je naar canna banana komt wil ik gerust enkele kleine trachytjes voor jou meebrengen, je zegt het maar.
En misschien volgende winter overwegen om enkele terug binnen te zetten ?

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 24 apr 2012 12:03

Ik heb deze ervaring ook na mijn eerste exotenwinter. Hier is niets meer over.
Zoals Trachycarpus zaailingen, en 10-tallen trachy's van 3-4 jaar, Phoenic Canariensis (2 exemplaren), Om niet te spreken van andere exoten. Ik wou alles op alles experimenteren, Zowel in volle grond als beschut in blokhut.
Dus kan ik zeggen experiment mislukt :(

Maar ze zijn te mooi, daardoor herprobeer ik het deze keer weer. :)
Heb enkele trachycarpus Wagnerius aangekocht en durf ze de volle grond niet in te doen.
Allen staan in pot. Ik vraag mijzelf wel af waar ik, dit deze winter allen plaatsen zal(Maar de verslaving is te groot om ze uit mijn collectie te bannen).
Want mijn blokhut was niet voldoende om zaailingen, en andere palmen heelhuids erdoor te krijgen. 50 meter naar ginds om electriciteit te voorzien en te verwarmen.

Gelukkig kreeg ik ook Trachycarpus zaden, en heb ze allen de volle grond ingegooid.
Eens zien wat dit voorbrengt, natuurlijk spreekt men dan over jaren voordat er een mooie stammige trachy zal zijn. De grote durf ik niet te kopen, prijs en ook het verlies is me te groot. En daarbij de gebrekkige ervaring.
Natuurlijk lees ik alle mogelijke topic's, waardoor ik probeer na te gaan wat hier de beste oplossing en bescherming zou kunnen zijn. Maar overal was veel schade te zien, dus zelfs de kenner hebben wel extra bescherming moeten geven aan hun geliefde palmen.
Als ik een mooie palm zie die mij niet al teveel kost dan kan ik hem toch niet laten staan, En langzaamerhand bouw ik terug mijn collectie op. En blijf verder dromen van een tuin met palmen.

Geef het niet op, kijk goed rond op aangeboden topic's, of vraag rond wie eventueel wat kan missen.
We hebben een veldslag verloren, maar niet de oorlog :thumb_up:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 24 apr 2012 13:27

Jean-Marie heeft gelijk geef de moed niet op ik had ook een zware tegen valler we kregen een puppy was ff alleen heeft bijna 80 van mijn zaailingen van 4 jaar werk in een uur om zeep geholpen wonder boven wonder leeft de hond nog
dus met volle moed ben ik gewoon opnieuw begonnen jammer van 4 jaar werk maar ach vallen en opstaan dus marcel kop omhoog en gewoon opnieuw starten ;) ;) ;) ;) ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor liesgorter op 24 apr 2012 16:48

Ik zou ook zeggen,weer opnieuw beginnen. Maar vooral zaailingen en kleinere palmen moet binnen gehaald worden,vind ik. Ik vind het zonde om allerlei experimenten te doen,die allang door anderen als niet doorvoerbaar zijn,met als resultaat de dood. Onze winters zijn gewoon veels te onberekenbaar om zoiets te wagen. Ik heb ze mooi binnengehaald,staan overal door het huis verspreid en heb geen schade.Alleen een maurelli is stuk gevroren,maar dat is eigen schuld, ik ben hem vergeten.
En verder dat de hond nog leeft,mag ik toch wel hopen, als je een pup in huis haald weet je nu eenmaal dat die de eerste tijd van alles kapot maken.
Dus eigen schuld, had je maar de zaailingen ergens moeten zetten waar ie niet bij kan,zo'n jong diertje heeft geen benul wat ie heeft gedaan.
Ik spreek uit ervaring,heb in die tijd diverse boeken naar het oud papier gebracht.
liesgorter

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 apr 2012 16:48

Dat hoort (helaas) bij deze hobby.
Het blijft altijd een risico. Daarom dat ik zelf ook een maximumgrens hanteer qua aanschafprijs. Zo vallen tegenvallers financieel tenminste nog mee.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor plasta op 24 apr 2012 16:53

Tegenslagen horen bij de hobby helaas.
En uiteindelijk zal zo ongeveer elke palm/exoot hier in Nl en BE het niet overleven, omdat ze bijvoorbeeld te groot worden om nog te beschermen :?

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 24 apr 2012 17:28

Ik heb hier afgeharde Trachycarpus fortunei. Uit Nederlands zaad opgekweekt. Ze hebben ook de -17 graden overleefd. Dus voor diegenen die een afgeharde palm willen, laat het me maar weten.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 24 apr 2012 19:29

Erna, helaas ga niet naar canna banana.
Alexander, wat gaan die zogezegd kosten.
Ja het is een leuke hobby en een heel leuk gezicht in de tuin, maar moet er nog even over nadenken, ff stimulans weer vinden. :cry: :cry: :cry: :cry:
bedankt voor alle respons, en andere respons is altijd welkom.
Marcel
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 24 apr 2012 20:14

Hoi Marcel,

Ik woon op de klei en ben ook al het een en ander verloren.

een dakje is afdoende omdat de grond toch nat word onder het afdak. Van fouten kun je leren.

Ik weet nu dat palmen in de volle grond op de klei lastig is en steek een heleboel weer uit in het najaar...

Het is wel ff wat werk 2x per jaar, maar het is altijd een mooie zomer met palmen, bananen ed. in je tuin!!

succes!!
bommetje

26 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen