trachycarpus fortunei buiten zetten? bemesten?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus fortunei buiten zetten? bemesten?

Berichtdoor zwemparadijsje op 25 apr 2012 14:46

Hallo, ik heb inmiddels de eerste 2 fortunei's. Stamhoogte ongeveer 50 tot 60 cm. Nog 5 stuks op komst als het goed is.
Meteen maar buiten zetten? Komende 4 uur gaat het wel regenen hier volgens buienradar.

Later in de zomer (of nu meteen ben ik nog niet uit) wil ik ze in grote bakken zetten die ik ingraaf. Zo kan ik ze in elk geval makkelijk met de winter binnen halen.
Laatst bijgewerkt door zwemparadijsje op 25 apr 2012 19:32, in totaal 1 keer bewerkt.
zwemparadijsje

1 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei buiten zetten?

Berichtdoor loowie op 25 apr 2012 16:14

Lekker naar buiten met de palmen. Mijn inziens ook niet te laat in de bakken zetten, hebben ze ruim de tijd om te wortelen komend seizoen.
loowie

19 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei buiten zetten?

Berichtdoor zwemparadijsje op 25 apr 2012 19:32

Hoeveel koemest korrels is een beetje gebruikelijk bij overpotten? Heb hele mooie cocos vezel grond en ben nu een beetje aan het dubben hoeveel koemest korrels er door heen te mixen.

5 liter koemest korrels op 50 liter grond, is dat een beetje normaal? Of al te veel of te weinig?
zwemparadijsje

1 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei buiten zetten? bemesten?

Berichtdoor eddy21 op 25 apr 2012 20:15

nooit teveel bijmesten is niet goed een klein handje is meer dan genoeg
dus beter te weinig dan teveel en 2 keer per jaar bijmesten meer hoeft echt niet

gr eddy21
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 apr 2012 22:48

Daar heb je gelijk in Eddy maar met koemestkorrels kun je niet echt teveel bijmesten hoor. Koemestkorrel is niet echt een meststof maar eerder een grondverbeteraar. Hier mag je zoveel van naar wens bij gooien hoor, kan geen kwaad. Trouwens, waarom niet ineens in volle grond ? Groeien ze beter en sneller en worden ze ook mooier en dikker ! ;)
Natuurlijk nu al buiten, met deze toch wel lage temperaturen groeien ze al hoor, regen kan nu zeker geen kwaad meer. Dus naar buiten met die bomen ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor zwemparadijsje op 25 apr 2012 23:28

volle grond wou ik nog niet doen met een aankomende winter, eerst maar wat meer leren voor ik meteen het diepe induik. ik zie mezelf nog niet met lichtslang, doeken en tenten In de weer en de Palmen uit de volle grond halen doe ik liever ook niet, te bang om wortels te beschadigen.

ik heb hele grote potten gehaald, die graaf ik in voor het aangezicht (mooier) en komt de winter eraan til ik ze eruit en kunnen ze de woonkamer in. als dit een beetje goed gaat dan wil ik volgend jaar na de winter eens bekijken of ik ze in de volle grond zet en zo nodig ga beschermen.

5 liter koemest op 50 liter grond kan geen kwaad dus, dan ga ik daar morgen mee verder. bedankt :thumb_up:

Heb een flinke lading grond, koemestkorrels, hydrokorrels en boomschors opgehaald, morgen komen de andere palmen dus dan ga ik eens flink aan de slag.

En paardemest? Te sterk denk ik? die hebben we in overvloed.
zwemparadijsje

1 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 25 apr 2012 23:47

Ik begrijp je manier van denken en het is slim om eerst ervaring op te doen en voorzichtig te zijn ! :thumb_up: Geef je wel een raad, de palmen in de winter binnen zetten mag maar zeker niet in de woonkamer dan ! Op een lichte maar koele (0 tot 10 graden) plek zetten, dus geen warme plek :!: Anders groeien ze verder en al die groei is langwerpig en te licht van kleur en slap, bij het terug buiten plaatsen verbrand dat toch terug allemaal of waait kapot. Krijgt die ook nog een klap van waardoor die lange tijd blijft stil staan met groeien enz... niks voordelig dus ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen