Brahea armata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Brahea armata

Berichtdoor hexina op 07 jul 2012 12:37

Ik heb een brahea armata hier staan maar deze knijpt als het warmer word heel snel zijn blad dicht? Hij krijgt echt voldoende water....kan het aan de standplaats liggen? Hij staat hier op het zuiden vol in de zon :?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Re: Brahea armata

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 jul 2012 20:44

Hey Esther, is het mogelijk om de palm even uit de pot te halen zonder dat de wortelkluit uit elkaar valt of wortels worden beschadigd ? Indien ja, haal hem dan even voorzichtig uit de pot en check de wortels eens ?! Als een palm zijn blad dicht knijpt dan wil dat zeggen dat hij zo weinig mogelijk water wil laten verdampen met zijn bladeren omdat de wortels niet genoeg kunnen voorzien. Je geeft hem genoeg water zeg je dus denk ik dat de palm gewoon veel te weinig wortels heeft. Het kan ook zijn dat je al veel te veel water hebt gegeven en dat dus de wortels gewoon zijn gaan rotten waardoor die dus ook weer niet veel wortels meer over heeft enz...
Kan de regen er aan ? Indien ja dan is het zeker niet nodig geweest om zelf ook nog te wateren, zeker niet bij een armata die goed tegen de droogte kan ! Of is het een kleintje waarbij het kleine potje nogal snel uitdroogt ?
Palmen houden heel erg van een flinke slok water tijdens hete dagen maar teveel water is nog steeds slechter dan te weinig water ! Palmen kunnen beter tegen de droogte dan tegen te nat !
Post anders eens een foto van de palm, indien mogelijk ook van de kluit ?
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 07 jul 2012 20:56

De pot is echt heel groot voor deze kleine brahea ik zal hem straks eens even van onder bekijken. Ik denk teveel water dan. Maar nu heeft ie al 2 dagen niks gehad maar hij blijft knijpen. Het water kan goed weg via drie grote gaten wat al mijn palmpotten hebben.
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor hexina op 07 jul 2012 21:03

Heb net gekeken en idd de grond is flink vochtig maar er blijft geen water in staan. Ik laat het verder even zijn beloop. Wortels zagen er prima uit. Waarschijnlijk wel te nat :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 jul 2012 21:07

Oei, een grote pot is goed voor een palm Esther maar je moet wel oppassen met een te grote pot voor een kleine palm omdat die veel te lang te nat blijft doordat het kleine palmpje zoveel vocht nog niet kan opzuigen !! En met al die regen dit jaar en jij hebt dan ook nog water bijgegeven... :?
Dan denk ik dat de wortels aan het rotten zijn Esther ! Het blad is nu ook nog steeds dichtgeknepen ?
Dan zou ik hem snel uit die klets natte grond halen, vervolgens alle rotte wortels verwijderen of toch zoveel mogelijk en hem terug oppotten in een kleinere pot met nieuwe droge potgrond. Vervolgens warm en licht wegzetten en een lange tijd geen water meer geven, ook zorgen dat de regen er niet aan kan ! Indien het blad geel word en verdroogt dan verwijder je het maar.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 08 jul 2012 11:09

Ok dan ga ik hem kleiner zetten :?
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor hexina op 08 jul 2012 19:09

Zojuist de brahea helemaal uit de grond gehaald. De grond rondom de wortels is niet zeiknat maar wel behoorlijk vochtig. De wortels zelf waren in zeer goede conditie er zaten behoorlijk wat nieuwe witte wortels aan. Misschien gewoon idd te nat gehouden ondanks genoeg regen. Dus hij staat nu al sinds vanochtend onder de partytent in een kleinere behuizing. Nu maar hopen dat deze maatregelen helpen.
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 08 jul 2012 20:45

Hallo,

Mijn Brahea A in pot gaat dan toch wat beter. Hij staat 340 dagen per jaar buiten, enkel gedurende de "big freeze" begin februari stond ie 3 weken in een redelijk verlichte garage.

Deze plant staat nu buiten op het terras en op een slok water einde maart na heb ik nog geen water gegeven, er valt sowieso genoeg uit de hemel. In mei heb ik zelfs getracht op het hemelwater niet in de pot te laten terechtkomen. Pas bij een langdurige warmtegolf ga ik deze plant water geven, het is nog maar de vraag of dat er nog van komt dit jaar.
De plant opent nu het derde blad dit jaar, vorig jaar had ik er 5. De groei is vrij traag maar begint vrij vroeg op het jaar en houdt ook vrijlang aan.

Volgend jaar moet ie worden verpot, dat wordt een mengsel van mediterrane potgrond van DCM en veel lavagruis met wat koemestkorrels en relatief veel zeewierkalk.

Iedereen is het er over eens dat een Brahea A één van de mooiste palmen voor onze regio' s is. ( beperkte tussenkomst van de mens is wel altijd nodig )

Succes ermee
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor hexina op 09 jul 2012 08:24

Ik ga deze palm ook geen water meer bijgeven en voor nu staat hij onder het paviljoen. Het blad is inmiddels al minder toegeknepen. Dus neem aan dat ie echt last had van het water. Op tijd ingegrepen. Mijn brahea heb ik pas sinds pinksteren en hij opent hier het eerste blad. Idd de brahea is toch echt wonderschoon
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor hexina op 12 jul 2012 13:02

Nu staat hij weer een beetje in de wind en het zonnetje en gelijk knijpt hij de bladeren die vanmorgen nog open waren weer dicht :( ik snap er niks van?
hexina

67 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen