vond nog een oud bericht over takils

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

vond nog een oud bericht over takils

Berichtdoor Herbert op 27 jul 2012 12:27

Zat nog wat te neuzen in oude mails en vond een bericht van een goede vriend van mij. Zal hier kort samenvattend vertalen :

In 1990 vond hij oude papieren (gedateerd tussen 1890-1915) waar over palmacclimatisation experiments werd gesproken van 1800 tot begin 19000 in verschillende libery periedes in Italiaanse tuinen dichtbij de Franse riviƩra. Tussen deze artikelen vond hij een artikel van een vriend van proff. Odoardo Beccari. Het was een brief gericht aan hem van Becc. Hij schreef over een tuin dichtbij Florence waar hij rare palen in het staan waaronder de Takil. Becc. is waarschijnlijk de eerste die deze palm heeft ontdekt (even afgezien van de locals ter plaatse die al eeuwen de haren gebruiken om vuur mee te maken op de lange tochten naar tibet toe waar ze zout etc. verkochten toen de grens nog niet gesloten was door de chinezen) . Becc. heeft meerdere jaren gewerkt voor de als botanisch and zoologisch researcher voor de queen of England). In die tijd werden er al veel zaden uitgewisseld van en naar India toe. Zaden die hij zelf ontkiemde en heeft geplant in zijn eigen tuin. Deze zaden ontving hij van de direkteur van de Saharanpuur Botanische Tuin in India. Ook heeft hij veel zaden en planten weggegeven aan hobbyisten en aan andere Tuinen waaronder de Botanische tuin in Rome. Zo in 1990 is hij op bezoek gegaan naar het huis van Beccari en sprak hij met de toenmalige eigenaar die de kleinzoon was van Beccari. Die was heel vriendelijk en liet hem zowel de voortuin als de achtertuin zien. In mails van 1998 schreef hij al vaak dat de vondst van Tobias en Martin discutabel was en hij werd vaak niet geloofd. In die tijd had je in India ook al het onderzoek lopen van Tariq H. die het zeker met hem eens was. Later toen Martin Gibbonns en Tobias Spanner teruggegaan zijn om de takil te HER-ontdekken oftwel om uit te vinden dat de takil die voorheen beschreven was eigenlijk een nainit t. was/is. Vond dit wel een leuk verhaaltje om te delen met al die mensen die takils kiemen omdat het altijd leuk is als er een verhaal achter zit. In India zelf heb ik een kwekerij bezocht waar ze al sinds 1998 echte takils kweken (gekgenoeg een heel warm gebied). Ook ben ik in India een onderzoekje tegengekomen waarbij (onderzoek voordat de takil werd herondekt) toen al werd geadviseerd om de takil van de zwarte lijst (een soort lijst waarop soorten staan die met uitsterven worden bedreigd) omdat er duizenden van zouden groeien. Met eigen ogen heb ik inderdaad meer dan 500 volwassen exemplaren kunnen fotograveren. Bijgaand wat plaatjes van Beccari's huis, en wat plaatjes hoe je gekiemde zaden (als ze kiemen) eruit zullen zien in de komende jaren.
Bijlagen
close up again.jpg
deze zaailing is al een paar jaar oud
close up again.jpg (75.07 KiB) 2785 keer bekeken
Becc.jpg
huis van beccari, geloof dat de linkerpalmboom inmiddels dood is
Becc.jpg (269.88 KiB) 2785 keer bekeken
BeccLeft (Now Dead).jpg
close up crown
BeccLeft (Now Dead).jpg (264.38 KiB) 2785 keer bekeken
takils 2 yrs3.jpg
kenmerk van takil is dat na zijn tweede blaadje het derde blad heel breed wordt. (van 2 naar 4 of zelfs 5 lijntjes)
takils 2 yrs3.jpg (115.53 KiB) 2785 keer bekeken
close up fibre and hairs.jpg
een close up van de harige stam. Foto is overdag gemaakt en je ziet het ijs nog in de kruin
close up fibre and hairs.jpg (44.86 KiB) 2785 keer bekeken
harige stam takil in kalamuni.jpg
hier zie je me met een hand vol brandbaar spul, ideaal om vuur mee te maken.
harige stam takil in kalamuni.jpg (116.97 KiB) 2785 keer bekeken
uitzicht van een takil bij zonderondergang.jpg
takils hebben wel een mooi uitzicht bij zonsondergang
uitzicht van een takil bij zonderondergang.jpg (94.72 KiB) 2785 keer bekeken
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Re: vond nog een oud bericht over takils

Berichtdoor Herbert op 27 jul 2012 12:31

wilde nog zeggen dat je voor meer foto's van takils in het wild ook kunt kijken op de infopagina: www.trachycarpus-takil.com

met vriendelijke groet,

Herbert
Herbert
Bedrijven

19 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 jul 2012 13:07

Dit is wel erg interesante informatie over de Takil Herbert! Heel erg bedankt hiervoor! :thumb_up:
Wel enorm handig omdat er over de takil nog veel onduidelijkheden bestaan OF het wel de echte takil is. Aan deze foto's en uitleg hopen we dat het weer wat duidelijker gaat worden en planten beter zullen herkennen als een takil.

Dat brandbaar spul heb ik nog nooit eerder van gehoord bij palmen, natuurlijk het cocosvezel brand harstikke goed.
Krijgt de takil dit bij de beginnende stam of gebeurd dit pas later?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 31 jul 2012 07:20

Thx alweer Herbert ! :thai:
Zeer interesant, leerzaam en duidelijke foto's ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 31 jul 2012 08:30

Mooi verhaal zeg....nu hoop ik alleen maar meer dat mijn takil zaden gaan kiemen!
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 31 jul 2012 18:34

Daar zeg je zoiets, hier staat ook nog steeds niets boven, gisteren nog gecheckt.
Palm Section

42 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen