super crown trachy naar inimini crown trachy!!!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

super crown trachy naar inimini crown trachy!!!

Berichtdoor gineu18 op 02 sep 2012 08:42

goede dag.
ik heb al sinds 2003 een trachycarpus uit kroatie staan.
heeft nooit winter schade gehad. ook nooit ingepakt geweest.
dit jaar heeft hij zonder bescherming -22 graden vorst gehad en 2 dagen lang min 10 overdags over zich heen gehad.
hij zag er dood uit.
maar hij leefde tog nog diep tussen de speren zag je vers groen zitten.
de half verdorde speer kwam eruit met half groen waaier maar het bleef heel lang koud en zeik en zeik nat weer:(
waardoor hij stopte met groeien en kon ik ineens paar dagen later speren trekken :shock:
toen las ik hier op forum dat iemand er zand in had gedaan en dat het hielp ik dacht dat cuprex middelen en stam afzagen daar wil ik niet over nadenken :evil:
en heb er zand in gegooid de volgende dag zag ik dat het rottende helemaal gedroogd werd door de zand.
het kon niet meer glibberig zijn en hij begon de aangetaste speren uit te groeien:D
ik heb toen gewacht op mooie zonnige dagen om dat zand eruit te spuiten.
toen het mooi weer was heb ik emmers water op de speren in t groeipunt gegooid :roll: met goede straal om dat zand wat er nog steeds in zat weg te spoelen.
het leek te werken en heeft hier geen last van gehad van de harde waterval.
na dat de laatste aangetaste speren eruit waren gegroeid hoopte ik weer op grote bladeren zoals die vorig jaar had maar tot mijn verbazin is hij nog kleiner dan de helft ervan :shock:
de volgende weer en de volgende weer kwa blad hoeveelheid zou je zegen dat het een gezonde groeier is met 9 bladeren in begin september ondanks de winter.
maar de bladeren worden steeds ietsiepietsie korter als de vorige en het laatste open gaande blad is een heel stuk korter dan de laatste :(
en begin me nu ook een beetje zorge te maken want hij lijkt ook ineens een heel stuk trager te zijn. het blad gaat heel langzaam open en de volgende speer begon 8 dagen geleden met tekenen dat hij ging ontplooien.
maar dat is maar ietsjes wijder geworden en ik heb het gevoel dat die blad nog koter is.
hij is nog maar enkele centimeters eruit en is nu al ontplooid:S
ik laat hier fotos zien vanaf de laatste keer dat hij nog blad had tot bevriezing tot nu wie kan me helpen want dit is wel egt een hele mooie palm hij had alles wat je in een trachycarpus wilt zien
(de hele grote stevige dikke waaiers die storm bestendig zijn.

27 augustus 2011
Afbeelding

26 december 2011
Afbeelding

deze palm staat bij me vader in tuin dat was een pijnlijk moment dat ik de tuin binnen liep :shock: :cry:
Afbeelding

hij ziet er zo uit alsof hij dwars door de hell is gegaan :evil:
en nooit mogelijk dat daar nog teken van leven in kan zitten :cry: :(
Afbeelding

eerste blad aan t uitvouwen 28 mei
Afbeelding

1 september 9 bladeren maar zoo klein
Afbeelding

ik heb nog nooit zo een kleine kroon gezien op een palm
Afbeelding

de 3 speerot bladeren
Afbeelding

Afbeelding

kijk het nieuwe blad een heel stuk kleiner:(
Afbeelding

zal die opengaande speertje nog kleiner zijn ik hoop t niet:(
Afbeelding
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Re: super crown trachy naar inimini crown trachy!!!

Berichtdoor djoeke op 02 sep 2012 10:35

Ze zijn dan wel een heel stuk kleiner maar vind hem er wel mooi uitzien hoor :thumb_up:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Troy op 02 sep 2012 10:51

Worden van zelf wel weer groter. Ziet er erg gezond uit!
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor ick op 02 sep 2012 13:31

Het lijkt mij dat de palm hard bezig is met herstellen van de winterschade.
Dat dit kleiner blad tot gevolg heeft vind ik eigenlijk niet zo gek. Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat je palm weer grotere bladeren zal gaan maken.
Ik zou 'm komende winter wel wat meer bescherming geven dan voorheen, want de palm is -zoals gezegd- nog bezig te herstellen en waarschijnlijk dus tijdelijk zwakker dan voorheen.
Maar wel heel fijn dat je palm weer aan de groei is gegaan, toch?

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 02 sep 2012 13:43

wel straf ....met zand... toch wel aardig gelukt vind ik ; jouw palm ziet er mooi uit, probeer de palm
in de winter droog te houden, met een paraplu bijvoorbeeld.succes

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor maarten23 op 02 sep 2012 18:52

ik ben beginnend exoten tuinder en heb er niet zo heel veel verstand van maar ik ben het met rick eens. Ik vermoed dat hij in de winter een flinke klap heeft op gelopen en veel tijd nodig heeft om zich te herstellen.
Ik zou de ervoor kiezen om de palm deze winter wel bescherming te bieden. Het zou zonder zijn zo'n mooie palm te verliezen.
gr
Maarten
maarten23

1 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 03 sep 2012 10:40

heel erg bedank voor de reacties allemaal:D :thumb_up: ik ben alweer een stuk gerust gesteld:)
ja ik ga zeker als het vriest wat winter bescherming aanbrengen ;)
met die kleine waaiers is het ook makkelijker om hem te beschermen :)
alleen de vraag nog wat moet ik beschremen?
alleen de stam of ook de waaiers? en hoe zal ik hem dan beschermen? groetjes chris
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 sep 2012 22:09

Ik denk dat je al blij mag zijn dat deze palm nog leeft, een erg mooie harde fortunei!
Als ik jou was zou ik iets onder de speer vliesdoek omwikkelen en zo ook om het blad. Een paraplu er boven die goed vast zit en de bladeren opbind (google: Koninginnenparaplu). De wortels zou ik beschermen met veel (dikke laag) dennenaalden, deze tip kreeg ik van Sven waar ik heel veel vertrouwen in heb in de werking hiervan.

Zou heel zonde zijn als je er niets aan deed ;)

Succes!!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 sep 2012 18:56

De kleine bladeren komen omdat de palm geen bestaande bladeren of heel weinig bladeren heeft. Er is dan heel weinig of geen fotosynthese en daardoor kan de palm niet genoeg krachten opdoen om grotere bladeren te maken. Ze worden vanzelf wel weer normaal en groter naargelang er meer bladeren komen. Komende winter de palm zeker beschermen, hij is nu erg verzwakt en onze seizoenen zijn te kort om zich op één jaar volledig te herstellen. Daarom zeg ik altijd, beter voorkomen dan genezen want een beschadigde palm genezen duurt jaren (afhangkelijk van de schade)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen