Wortels

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wortels

Berichtdoor Ricardo op 04 sep 2012 18:30

Hallo allen,

Enige tijd geleden (2 a 3 maanden) heb ik mijn Roebelinni, Trachicarpus en Canariensis verpot. Nu komen bij alle palmen de wortels alweer onderuit de pot.

Wat moet ik nu doen, de wortels laten zitten op kan ik bij een bepaalde soort/soorten wortel snoei doen?
Zo ja, wanneer is hier de beste tijd voor, gezien de herfst/winter weer voor de deur staan?

Ik ben namelijk bang dat ik anders volgend voorjaar weer moet verpotten en dat ik dan met 1 a 2 jaar met potten van 40 liter (of weet ik veel wat) zit. Hierdoor zullen ze binnen no time niet meer te tillen zijn.

Wie o wie weet raad.

Groetjes
Ricardo

0 bedankjes

Re: Wortels

Berichtdoor Troy op 04 sep 2012 19:03

Richard,

De meeste palmen zetten inderdaad enorm veel wortels. Hoe meer ruimte je de palm geeft hoe gezonder hij word en hoe sneller hij zal gaan groeien. Maar op een gegeven moment worden te potten natuurlijk te zwaar om te tillen. Een oplossing is dan wortel snoei, maar dit zal ik je niet aanraden. Er zijn hier mensen op het forum die je hier veel over kunnen vertellen maar het blijft een risico. Nog een optie is je plant gewoon in de kleine pot laten staan, als je verder niets zou doen dan zal de groei uiteindelijk stil vallen doordat de voeding in de pot op raakt. Het is dan ook zeer belangrijk om genoeg voeding te blijven geven.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Troy
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor hexina op 05 sep 2012 10:11

Denk ook er aan dat een palm zowiezo graag een diepe pot heeft. Omdat hij penwortels aanmaakt. Dus hoge potten gebruiken :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 05 sep 2012 11:51

Deze palm is nog steeds te handelen en staat al 17 jaar in een pot.
Dus zo snel gaat het niet bij alle palmen.
Zelfs een washingtonia heb ik 15 jaar in een pot gehad.
Geen wortelsnoei of iets dergelijks gedaan bij de palmen.

Groeten

Marc
Bijlagen
latisectus2012 verkleint .3.JPG
latisectus2012 verkleint .3.JPG (56.2 KiB) 2794 keer bekeken
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Ricardo op 05 sep 2012 15:08

Ok dus als ik het goed begrijp kan het geen kwaad om de palm in de pot te laten staan en de wortels die onderaan de pot uit groeien lekker te laten voor wat het is?
Op een gegeven moment zullen de blootgestelde wortels uitdrogen en donker van kleur worden, is dit dan geen probleem voor de palm en kunnen deze sowieso worden afgeknipt?

Hoe doen jullie dit (in het bijzonder jij Mark met 17 jaar)

Alvast bedankt!
Ricardo

0 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 05 sep 2012 15:33

Ricardo,
Die palm was 17 jaar net een zaailing van 1 jaar oud en heb ik toentertijd gekocht bij het palmCentre in London.
Mijn potten staan altijd voor een derde in de grond, behalve de hele grote.
Wat gebeurt in de zomer is dat de wortels onder de pot uitgroeien de volle grond in.
Ik til de potten dan ook wel eens vaker op om de wortels los te maken, zodat ze niet muurvast zitten in het najaar.
In het najaar knip ik dan allles terug tot aan de pot als ze naar binnen gaan.
Als een palm verpot is naar een grotere pot zie je vaker al na een paar maanden wortels naar buiten komen, als je hem nu uit de pot haalt zal je zien dat alle extra ruimte nog niet volgegroeid is, dit duurt weer een paar jaar.
Je kan natuurlijk blijven verpotten en als je vlug een grote palm wilt hebben kan je dit doen maar voor palmen die ieder najaar naar binnen moeten wil je dat zo wie zo niet.
Daarbij is natuurlijk ook een goede bemesting van belang.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Ricardo op 05 sep 2012 16:56

Hartelijk dank Marc. Nu weet ik hoe ik moet (kan) handelen! :thumb_up:
Ricardo

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen