Uiteraard heb ik er even fotos bijgezet hoe het in onze tuin er aan toe gaat dezer dagen...
Zoals je kan zien is de bananenboom stevig ingepakt, hoe dit in zijn werk ging plaats ik straks bij het onderwerp "bananen".
Je ziet ook de palmpjes in de volle grond. Het betreft een Chamaerops humilis en een Trachycarpus fortunei. Daar maak ik mij niet al te veel zorgen over. Deze kunnen deze temperaturen wel aan (deze morgen -8 gemeten....)
Zorgen kindje dezer dagen is deze Phoenix canariensis. Hij staat bekend om zijn slechte winterhardheid... (- 5 ongeveer). Tot nu toe heb ik deze palm al 1 winter laten overwinteren. Deze zomer is hij dan nog eens voorzien van deze prachtige zwarte pot. De potkleur was een strategische keuze. En.. hij doet het uitstekend. Zoals u kan zien staat hij op een uiterst beschutte plaats bijna volledig op het zuiden. Bovendien is hij dan nog eens voorzien van een laag van 5 cm kokosschillen (isolerend). Wat is het gevolg na een weekje nachtvorst: ' s morgens zijn de kokosschillen bevroren.. tegen de middag alles terug ontdooid bij temperaturen gemeten op deze plaats in de zon van 12 graden! Wat een zuiders plekje niet kan doen. De pot tenslotte voelt na deze uren zon zelfs lauwwarm aan. (zwart he

Ook een foto van de palmpjes wachtend op de lente: deze staan hier binnen op een zonnige plaats. De meeste zijn op dit moment aan de groei.