Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 31 dec 2008 14:59

Omdat het de tijd van het jaar is vond ik het een leuk idee om het even te hebben over hoe het onze palmpjes vergaat in deze tegenwoordige bittere kou!
Uiteraard heb ik er even fotos bijgezet hoe het in onze tuin er aan toe gaat dezer dagen...

Zoals je kan zien is de bananenboom stevig ingepakt, hoe dit in zijn werk ging plaats ik straks bij het onderwerp "bananen".

Je ziet ook de palmpjes in de volle grond. Het betreft een Chamaerops humilis en een Trachycarpus fortunei. Daar maak ik mij niet al te veel zorgen over. Deze kunnen deze temperaturen wel aan (deze morgen -8 gemeten....)

Zorgen kindje dezer dagen is deze Phoenix canariensis. Hij staat bekend om zijn slechte winterhardheid... (- 5 ongeveer). Tot nu toe heb ik deze palm al 1 winter laten overwinteren. Deze zomer is hij dan nog eens voorzien van deze prachtige zwarte pot. De potkleur was een strategische keuze. En.. hij doet het uitstekend. Zoals u kan zien staat hij op een uiterst beschutte plaats bijna volledig op het zuiden. Bovendien is hij dan nog eens voorzien van een laag van 5 cm kokosschillen (isolerend). Wat is het gevolg na een weekje nachtvorst: ' s morgens zijn de kokosschillen bevroren.. tegen de middag alles terug ontdooid bij temperaturen gemeten op deze plaats in de zon van 12 graden! Wat een zuiders plekje niet kan doen. De pot tenslotte voelt na deze uren zon zelfs lauwwarm aan. (zwart he :D ). Deze morgen heb ik zefs vastgesteld na wat voorzichtig woelen in de bovenste laag schillen dat de potgrond nog steeds onbevroren is.
Ook een foto van de palmpjes wachtend op de lente: deze staan hier binnen op een zonnige plaats. De meeste zijn op dit moment aan de groei.
Bijlagen
4.JPG
Bibberen aan -8!
4.JPG (43.69 KiB) 7045 keer bekeken
3.JPG
Banaan met stevige winterjas
3.JPG (40.36 KiB) 7045 keer bekeken
2.JPG
Even bekomen in de zon. We noteren 12 graden op dit zuiders plaatsje!
2.JPG (43.07 KiB) 7044 keer bekeken
1.JPG
Jonge palmpjes wachtend op de lente
1.JPG (34.76 KiB) 7044 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Christophe op 31 dec 2008 17:47

Hallo Davy,

Ziet er allemaal goed uit :) Ook de Trachycarpus wagnerianus. Ik zou ze in de lente verplanten, en dan de bovenste aarde er van doen, zodat het mos, en het onkruid weg is. Mooie goede potgrond geven, en een grote pot, en volgend jaar zullen ze al een heel pak gegroeid zijn :D

Ik vind de Phoenix canariensis echt mooi in de zwarte pot! Ik hoop dat hij de lente haalt. Mocht dit het geval zijn denk ik dat je hem zo stap voor stap winterharder maakt, dan zijn soortgenoten.

Leuke foto's :)

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 31 dec 2008 18:26

Die Trachycarpus wagnerianus komen van u weet je nog.
Ze doen het uitstekend. Ze groeien zelfs een beetje bij op dit moment. Niet veel maar ik hou ze goed in de gaten en zo zie je subtiele verschillen. Zo zijn er een paar waar het nieuw blad 2 cm gegroeid is. De Jubaea chilensis (zie je wel niet op de foto) doet het volgens mij ook goed. Die heeft een nieuw blad in aantocht (2 a 3 cm) en dat zat er niet 2 maanden geleden zodus.......
Ik heb wel gezien dat van de Jubaea chilensis de bladuiteinden van de 2 "oude" bladen bruin worden.
Zal wel normaal zijn zeker..
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 jan 2009 14:33

Jaja, ik herken mijn plantjes nog. :D Ook de Washingtonia filifera heb ik je gegeven. Ze zien er goed uit! ;)

Mijn Trachycarpus takil (staat hier naast me op het bureau :D ) groeit ook langzaam door in de winter. In de lente geef ik hem een nieuwe pot.

Het feit dat er nieuwe bladeren komen op de Jubaea chilensis is een goed teken. Over de 'oude' bruine bladeren zou ik me geen zorgen maken. Ik heb net nieuwe Jubaea chilensis die beginnen te kiemen. Na 13 maanden! :D Je ziet dat je geduld moet hebben bij deze mooie, doch langzame groeier!

Fijn 2009!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 01 jan 2009 15:44

Ja ben in ieder geval zeer fier op deze Jubaea chilensis. Eigenlijk is het zeer leuk om deze op te kweken van klein plantje. Vraag mij af hoe snel hij zal groeien als hij deze lente verplant is. Ik heb gedacht dat ik de nieuwe plantjes zachtjes terug laat wennen aan buiten eer ik ze tegen mijn zuidermuur plaats. Welk soort pot zou ik nemen? Ik dacht aan een langwerpig type ivm de wortel die recht naar beneden groeit. Hoeveel liter zou die moeten zijn?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 jan 2009 16:31

De wortels van de Jubaea chilensis groeien inderdaad recht naar beneden. Dit zie je ook al bij het kiemen van het zaad waarbij een lange diepe penwortel wordt aangemaakt. Hiervoor moet m'n altijd een diepe pot nemen. Professionele kwekers nemen hiervoor minimaal 18 cm diepte. Ze laten ze ook in Spanje kiemen, omdat het bij ons veel langer duurt voor ze kiemen. Het klimaat zou er veel beter zijn voor dit soort palmen.

De Jubaea chilensis zou als jong plantje trager groeien, dan dat ze volwassen zouden zijn. Dan zou alles wat sneller vooruit gaan. Ik zou een ronde pot nemen van 40-50 cm hoogte en 20 cm diameter. Vullen met goede potgrond. Ik meng altijd al een aantal koemestkorrels onder de potgrond. Niet te veel natuurlijk. Je merkt het wel wat ongeveer goed zal zijn.

De grootte van de pot is erg belangrijk. Je merkt dat palmpjes veel sneller groeien als ze plaats krijgen om een goed wortelstelsel aan te maken. Ik heb bv.Trachycarpus fortunei in kleine potjes gezet, en ze waren ongeveer 50% kleiner als dezelfde die ik in potjes had uitgeplant die 3 x zo groot waren.

Veel succes!

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Toon op 01 jan 2009 20:51

hallo,

de zaailingen op de bovenste foto hoe oud zijn deze?
de andere foto's zijn ook zeer mooi :)

groeten
Toon
Toon

8 bedankjes

Berichtdoor Davy op 01 jan 2009 22:38

Dank u wel :D Voor de leeftijd moet je bij Christophe zijn :D Ik heb die van bij hem enkele maanden terug. Ik denk dat ze een 6 tal maanden zijn. Ze groeien op dit moment goed.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 jan 2009 23:13

Ik heb ze in de lente van 2007 gezaaid in de potjes die je ziet. In oktober 2008 heb ik ze dan aan Davy gegeven. Let er wel op dat ze in kleine potjes staan. Ze stoppen dus met groeien (of groeien erg traag verder) als de pot niet groot genoeg is. Mocht ik ze in grotere potjes gezet hebben zouden ze momenteel dubbel zo groot zijn.

Je zal wel merken dat er reeds veel wortels zullen zijn. :D

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Toon op 01 jan 2009 23:29

a OK bedankt :d

groeten
Toon