Trachy in pot buiten?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachy in pot buiten?

Berichtdoor Johann0r op 07 dec 2012 13:18

Mensen,

Ik heb een trachy met een stam van 1.5 meter in een 120 liter kuip staan buiten. Kan deze nog zo onbeschermt blijven staan? En sneeuw bij de speren is dit erg? Ik maak morgen een overdekking waar hij onder komt te staan.

Ook had ik nog bakken met allemaal 2 jarige trachy's staan die helemaal onder gesneeuwd waren. Deze heb ik binnen gezet. Kunnen de kleintjes wel tegen een sneeuwlaag?
Johann0r

0 bedankjes

Re: Trachy in pot buiten?

Berichtdoor jeremaine op 07 dec 2012 14:50

Mijn advies luidt; bescherm de pot in ieder geval heel goed, ik doe dit altijd met een flinke lichtslang om de pot die warmte geeft en een dubbele dubbelgeweven stromat hierom heen, de afgelopen jaren was dit voor mij prima. Vergeet ook niet een laag schors erop te doen bij de wortels én misschien moet je zelfs vanavond al rekening houden met zeer strenge vorst en dan kan een vliesdeken icm een lichtslang rond het hart ook wenselijk zijn.
jeremaine

0 bedankjes

Berichtdoor jeremaine op 07 dec 2012 14:52

wat betreft de zaailingen in de sneeuw, in principe geen probleem als ze ondergesneeuwd zijn.
jeremaine

0 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 07 dec 2012 17:34

Ik woon in het noorden het wordt -3 hier vanacht. Dat moet ie wel hebben kunnen. Alleen dit is wel zn eerste winter buiten..

Ik vind wel dat zijn bladeren nu geler lijken.
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 07 dec 2012 20:43

Edit:

Nu wordt het dus wel koud vanacht ;/

Palmhoes om kruin gedaan, andere palm hoes om hart en stam gewikkeld. Verder grond zijl om pot en dekens eromheen gedaan. Moet voldoende zijn met -10 toch?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 08 dec 2012 00:20

Ik dacht dat het juist beter was om zaailingen in begin jaren juist extra te beschermen omdat ze nog niet zo sterk zijn. Je kan het bekijken als een natuurlijke selectie als je bekijkt vanuit het herkomst gebied. De omstandigheden zijn in Nederland altijd anders als de herkomst gebied van de palm. Anders groeien ze hier wel.

Palmen, zeker de trachycarpus soorten krijgen hun sterkte op een latere leeftijd als hun stam dikker gaat worden,

@Johann0r, het blad dat geel is, dat is vrij normaal in deze tijd van het jaar.
Komt door tekort aan daglicht en de palm zal deze bladeren uiteindelijk ook afstoten, dat is een natuurlijk proces, oude bladeren vervangen door nieuwe en sterkere die beter zijn aangepast aan de weersomsandigheden. Palmen die in volle grond zijn opgekweekt zijn sterker dan die in pot. In pot worden ze binnen gezet en beschermd tegen temperaturen. Kasplantjes noemen we dat, bouwen geen weerstand op.

Lekker vorstvrij houden nu, in voorjaar in de volle grond en lekker genieten! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor hent v op 08 dec 2012 00:36

Trachy 1
Afbeelding

Hoi

foto uit 2002.
Bij vorst overdag tot zo'n -6 en nachtvorst tot -9 bleef deze palm gewoon buiten onbeschermd.
Bij koudere nachten ging hij onder het prieel en bij nog meer kou ging hij voor een paar nachten naar binnen. Nooit enige vorst schade gehad.

Gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 11 dec 2012 18:10

een trachycarpus in pot buiten laten in de winter is zeker mogelijk maar het brengt een risico met zich mee.
het kan goed gaan maar de kans is groter dat het fout gaat, tenzij dat je ze beschermd zoals hierboven in de berichten wordt aangegeven.

Ik heb 4 jaar geleden 2 palmen met 1 meter stam aan een restaurant geleverd die hun zelf in binnen zouden zetten. dat is nooit gebeurd en ze hebben beide de afgelopen 3 winters overleefd zonder enige vorm van bescherming. en we hebben de afgelopen 3 winters hier toch een paar keer -15 tot -19 gehad.

Tip bij gebruik van lichtslang:
pas op dat je de bovenkant van de stam en de bladeren niet te veel verwarmd met de lichtslang, mocht het zo zijn dat de stam en kluit toch een beetje bevroren raken dan ligt de sapstroom stil maar de plant verdampt wel vocht via de bladeren wat verdroging van het blad veroorzaakt
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 12 dec 2012 18:46

En sneeuw bij de speer is dit erg?

Nu is hij bijvoorbeeld klets nat van de dooi en regen ect maar vanavond gaat het wel weer vriezen. Kunnen ze hier wel tegen?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 12 dec 2012 20:38

het mooiste is als je de kop droog kunt houden, knoop een grote paraplu aan de stam en het probleem is opgelost.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen