washingtonia robusta probleem

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

washingtonia robusta probleem

Berichtdoor trance236 op 19 dec 2012 19:14

Ik heb me eerste palmboom boven de grond :applaus:
maar de eerste vragen komen nu zomaar op.
ik heb me eerste blad afgesneden want hij was lelijk dus die heb ik eraf gesneden en die stam is bruin geworden en voelt aan als een dode blad.
en hij laat ook los bij de grond.
IMG_0087.jpg
het bruine blad/stam
IMG_0087.jpg (238.07 KiB) 4009 keer bekeken

IMG_0088.jpg
hier zie je dat het los laat
IMG_0088.jpg (218.4 KiB) 4009 keer bekeken

is dat normaal?

me volgende probleem is:
er is 1 blad waar de punt bruin/geel van wordt?
wat kan dat zijn en hoe kan ik dat oplossen?
IMG_0090.jpg
het gele bladpunt
IMG_0090.jpg (202.42 KiB) 4009 keer bekeken

verder ziet mijn palm er gewoon heel gezond uit.
er zitten wat vliegjes op de grond en palm de heletijd ik weet niet of dat wat met de gele blad ofzo te maken kan hebben? hoe is dat op te lossen?

Bedankt: kevin
trance236

0 bedankjes

Re: washingtonia robusta probleem

Berichtdoor Marc_S op 19 dec 2012 19:26

Beste Kevin,
Dat een blad indroogd tot aan de stam als het oud geworden is zal altijd gebeuren.
Als de palm bladeren niet meer nodig heeft drogen ze op.
Een bruine punt aan een of ander oud bl;ad is ook niet zo erg.
Bladeren krijgen na verloop van tijd allemaal bruine punten en verdorren dan uiteindelijk.
Als dat nu opeens in een erge vorm bij alle bladeren gebeurd heb je een probleem wat meestal met de wortels te maken heeft.

Zorg dat als je de plant water geeft het er altijd onderuit kan lopen en de plant geen natte voeten krijgt.

Laat hem ook niet te droog worden.

Groet

marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 19 dec 2012 19:42

Niet teveel aandacht aan palmen geven, gewoon hun rust gunnen.

Teveel vertroetelen (want dat willen we allemaal) is niet goed.

Bruin bladpunt is niet erg.

Teveel water is veel erger, dan rotten de wortels weg en dan is het over.

Gewoon niet teveel water maar wel geduld, laat de kluit uitdrogen, steek je vinger diep in de pot, blijft er aarde aan kleven, dan is het nog vochtig genoeg.

Gun de palm rust, dan gaat het goed. :thumb_up:
Succes
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor trance236 op 19 dec 2012 19:50

het gaat mij ook niet zo om de bruine punt, meer om het gele erachter.
op een andere forum wordt gesproken over een spint infectie, klopt dit of kan het nogmeer zijn?

en bedankt alvast ^^ top racties heb je wat aan :applaus:
trance236

0 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 19 dec 2012 19:54

Teveel water, dan krijg je reactie op het blad, het zal dan geler worden. De palm verdampt nu minder dan in de zomer, dus nu is minder water ook gewenst. De palm gaat in een soort rustfase, gewoon minder water en je bent een heel eind op weg.

Zie link:
http://www.nedpalm.nl/np_faq.htm

Het bruine op de stam laat los, dat is normaal, daar zat het eerste blad aan, dat gaat op den duur weg. Heel normaal. Niets aan de hand, gewoon laten zitten. Kan geen kwaad.

Spint over het algemeen duidt dit op een te droge standplaats en komt dan ook vaak voor bij palmen die binnen gehouden worden. In de wintermaanden zorgt de centrale verwarming voor een lage luchtvochtigheid. Om dit op te vangen kunt u de bladeren regelmatig benevelen met een plantenspuit, of niet op de tocht zetten bij een droge (geen regen of sneeuw) dag in de winter (vlak bij een deur, even luchten).

Ook een zomerse regenbui zal de palm deugd doen. Spintmijt vormt een hardnekkige plaag. Sproeien alleen zal dus niet altijd voldoende zijn. Besmette plantdelen worden het best verwijderd. Ook kan je de spint chemisch bestrijden.

Bron: http://palmvrienden.net/lapalmeraie/200 ... or-palmen/
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor kieker op 19 dec 2012 20:18

Hey,

Er is denk ik niets met de palm aan de hand! De oude bladeren die begin deze zomer buiten zijn gegroeid, sterven vaak af omdat deze binnen uitdrogen! Ook
ik heb dit elk jaar, maar ik maak mij daar niet zo druk om! En idd niet te veel water want dan gaat het nieuwe blad zo hard groeien en wordt het zo lang en slap. Wel moet ik zeggen dat mijn palm wat groter is, en zoalang er nog blad aan zit is de palm
Niet dood, zo bekijk ik het altijd:-)
kieker

1 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 19 dec 2012 22:52

Als je spint hebt zie je piepkleine gelige insectjes op je bladeren zitten en deze vormen webbetjes. Dat kun je niet missen en het is met het blote oog ook zeer makkelijk waar te nemen. Op de foto is daar niets van te zien en daarbij komt dan nog dat voordat je plant hieronder echt gaat lijden je al een erg lange tijd last moet hebben van die krengen. Palmen hebben zo gauw nog geen last van spint, ze hebben eerder last van dopluis maar vooral van wolluis. Deze zijn nog makkelijker op te merken dan spint.
Het probleem zal 'em inderdaad liggen bij je waterhuishouding. Een palm zal sneller het loodje leggen bij te veel water geven dan wanneer je te weinig water geeft dus let daar zeker op. De gegeven tip om je palm te laten uitdrogen tussen de bewateringsbeurten in was zeker een goede. Je mag stellen dat je de palm momenteel slechts eens per maand hoeft water te geven en nu zeer zeker geen meststof toedienen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor trance236 op 19 dec 2012 23:22

niet helemaal denk ik zo hij staat in een gemiddelde temperatuur van 25 graden .. 18 tot 20 in de nacht durf hem nog niet echt koud weg te zetten aangezien hij zo jong is en ik geen ervaringen heb met palmbomen. zou ik dat wel moeten doen ? en is vaker laten luchten misschien ook een optie?
trance236

0 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 19 dec 2012 23:34

Beetje koude laten voelen kan geen kwaad, maar niet te koud, zo nu en dan in een koude huiskamer bij een graad of 15 C als niemand thuis is, kan helemaal geen kwaad. Mag even nog kouder eventueel, maar niet te lang. Laat de palm even het koud krijgen.

Washingtonia robusta kan tot -7 gr Celsius ongeveer. Maar deze is nog jong dus nog niet geschikt voor deze temperaturen.

Luchten, als constant de verwarming aanstaat en de lucht droog is, dan moet je het raam open zetten om frisse lucht binnen te laten, vinden ze lekker, maar niet te lang. een kwartiertje is zat, om de 2 dagen :thumb_up: maar niet in het raam zetten maar op een afstandje ervan.

Succes
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen