verzorging en geslacht van een phoenix canariensis?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

verzorging en geslacht van een phoenix canariensis?

Berichtdoor canarias op 25 dec 2012 15:08

palmboom wintertuin-klein.jpg
palmboom wintertuin-klein.jpg (252.6 KiB) 2619 keer bekeken
Beste Palmvrienden,

Een half jaar geleden heb ik een enorme Phoenix canariensis geplant in een grote, monumentale, koele kas.
De kas houd ik in de wintermaanden vorstvrij. In de zomermaanden is de temperatuur uiteraard hoger. Het is de bedoeling de kas uiteindelijk op kamertemperatuur te houden. De palm is een flinkerd van ruim 7 meter hoog met een stamdiameter van ongeveer 60 centimeter breed.

Het plantgat staat in verbinding met de volle, vorstvrije, grond. De wortels en volle grond zijn gescheiden met worteldoek. Het plantgat heeft een diameter van ruim 3 meter met een diepte van ongeveer 1,50 meter en is gevuld met een drainagelaag, palmengrond en afgedekt met een laag lavastenen. De palmboom krijgt eens in de 4 tot 6 weken een flinke plens water van mij (er zit een tappunt in het plantgat, dus dat gaat gemakkelijk) om vervolgens weer uit te drogen.

Bij de verhuizing van Spanje naar Nederland en tijdens de restauratiewerkzaamheden van de kas heeft de palmboom wel wat te verduren gehad. Sinds de aanplant in maart 2012 zijn er een tiental nieuwe bladeren gevormd, dus dat is een goed teken.

Boven de palm zit nog een paar meter vrije ruimte om te groeien, maar ik wil dat hij zo lang mogelijk blijft zoals hij nu is. Dat is beter voor het behoud van de prachtige kas en uiteindelijk ook voor de palm zelf.

Mijn vragen:
Hoe zorg ik ervoor dat deze palm blijft leven, maar niet als een raket omhoog groeit?
Is het mogelijk om de groei in de hoogte te remmen?
Meer bladgroei is geen probleem, maar verder de hoogte in wel.
Boven de palm is ruim 2 meter vrije ruimte boven het hoogste blad.

Is het tevens mogelijk om het geslacht van deze palm te bepalen?
Er zijn oude bloemtrossen te zien, maar zonder vruchtjes.
Ik vermoed dat het een mannelijke plant is, maar zeker weten doe ik dat niet.
Is er een duidelijk verschil te zien in mannelijke en vrouwelijke bloeiwijzen?

Zijn er verder nog tips en trucs te delen over de verzorging van deze gigant?

Hartelijk dank alvast!
canarias

1 bedankjes

Re: verzorging en geslacht van een phoenix canariensis?

Berichtdoor palmgek op 25 dec 2012 15:42

Wat een prachtige kas! Is deze privé bezit? Hier kan je aardig de hoogte in :shock: echt schitterend. Echter in tegenstelling tot wat je graag zou willen . Dat de palm mooi vol wordt en in de hoogte niet al teveel groeit.... zal deze in de praktijk juist door zijn standplaats de hoogte ingaan, en dit kan snel gaan met een Phoenix zeker als deze het naar zijn zin heeft. De groei van blad is nu eenmaal onlosmakelijk gekoppeld aan de groei in de hoogte.
Ik begrijp dat het op termijn verbouwen van deze monumentale kas geen optie is. Lastig probleem waarbij je nog wel even de tijd hebt......
Ben benieuwd wat voor ideeën worden aangedragen. Ik zou er zo geen weten.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 dec 2012 15:57

Bij tweehuizige eenslachtige palmen zijn de vrouwelijke bloeiwijzen doorgaans wat gespreider van opbouw. Dit in verband met de benodigde ruimte voor de ontwikkeling van de zaden. De groei van deze palm afremmen zal waarschijnlijk niet lukken. Als de lichtcondities hoog genoeg zijn beperkt dat de hoogtegroei. Dat hangt mede af van de lichtdoorlating van het dak en of dit al dan niet UV transparant is. Met name UV licht remt de lengtegroei van de bladstelen. Desalniettemin zal de lichthoeveelheid onderdak lager zijn dan in de openlucht. Gerekend vanaf het dak neemt de intensiteit van het doorgelaten licht af met 't kwadraat van de afstand. Op 2 m afstand ontvangt de kroon dus nog maar 25% van het doorgelaten licht. In de tropenkas van de sinds lang opgeheven botanische tuin van Baarn stond jarenlang een Phoenix dactylifera, vergeleken bij de canariensis is dit een tragere groeier. Toen deze te hoog dreigde te worden heeft men de palm uitgegraven en teruggeplant in een metersdiepe gemetselde put. Daarmee konden ze weer een aantal jaren vooruit. Een paar jaar geleden werd deze palm die inmiddels weer tegen 't dak groeide te koop aangeboden. Ik weet niet hoe dat is afgelopen. Ik kan moeilijk inschatten hoe lang 't zal duren voordat dit prachtexemplaar het dak zal bereiken.
De palm zal nu en dan bemest worden een en ander afhankelijk van de samenstelling van grond in het plantgat? Gebruik dan bijvoorbeeld een mix met een laag N gehalte (~3%), maar met sporenelementen en magnesium.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor hent v op 25 dec 2012 16:44

Hoi

ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om niet meer dan eens in de 4-6 weken water te geven , dit zal de groei iets vertragen.Ook dat het plantgat niet dieper is als 1,5 m is goed gekozen.
Normaliter gaan de wortels tot in het grondwater , ook als dat op 40 m diepte zit.
De palm zal zijn groei afstemmen op de beschikbaarheid van wat hij uit de grond kan halen.
Met ieder jaar 10 nieuwe bladveren moet je er nog lang van kunnen genieten.
Ieder jaar 20 nieuwe bladveren, is ,denk ik , 10 cm per jaar in hoogte , te veel van het goede.

gr Hent
2e Pinksterdag 5 juni 2017 in Haps
http://www.exotischeplantenbeurs.tk
hent v

33 bedankjes

Berichtdoor Troy op 25 dec 2012 21:40

Erg mooi! :thumb_up:

Wat hier boven al wordt gezegd: Veel licht geven, extra belichting voor in de donkere maanden. Als deze Phoenixen te donker staan kunnen zijn veren binnen korte tijd verdubbelen in lengte. Daarnaast kun je hem wat afremmen door minder voeding te geven, maar let hier mee op hij moet natuurlijk wel mooi blijven. Zijn wortels zijn natuurlijk begrensd wat uiteindelijk een bonsai effect gaat geven.

En hoe hoger de temperatuur hoe sneller hij groeit. Ik denk dat het al een flink verschil maakt of je hem op 18 of 22 graden houd.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen