Trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 17 jan 2009 18:32

Ik denk , hoop dat het de juiste zijn
Dit zijn enkele die ik momenteel heb steen
De kleine zijn , denk ik , 2 jaar oud en staan in de volle grond sinds vorige zomer ( daarvoor stonden ze in potten ) en hebben de winter goed doorgekomen ( hoop ik )
De grotere staan in potten en moeten 4 à 5 jaar oud zijn ( ben daar niet zeker van )
Weet niet of die grote ook in volle grond ga zetten , zal eerst plaats moeten hebben want ik wil dit jaar ook mijn musa' s in volle grond plaatsen
Alle reacties of opmerkingen of info is steeds welkom

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
draco

Re: Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Christophe op 17 jan 2009 19:23

Hallo Draco,

Ze zien er inderdaad nog goed uit na de winter. De kleinste zijn bijna 3 jaar vermoed ik, hoewel ze in volle grond staan en daarom sneller groeien dan in pot. Maar toch denk ik 2,5 tot 3 jaar. Ben ook niet zeker, want het hang van vele dingen af. Een Trachycarpus fortunei van 2 jaar is veel kleiner in een potje, dan in volle grond.

Mijn Trachycarpus fortunei zaailingen zijn ook goed de winter doorgekomen, samen met de Chamaerops humilis. Ik moet er wel bijzeggen dat ze in de serre staan. De Trachycarpus wagnerianus aan de vijver heeft de geest gegeven denk ik. Hij was amper een jaartje oud, en was hem een beetje vergeten :?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 22 jan 2009 10:52

zien er al beter uit dan de mijne he hieronder een foto van mijn trachycarpuse begin nov gepland nu zo een 2 weken oud heb ze nu van de donkere kelder naar de woonplaats gebracht.
Bijlagen
foto's 043.jpg
foto's 043.jpg (63.79 KiB) 6036 keer bekeken
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 jan 2009 14:28

Hallo Gerry,

Heb je ze in de kelder laten kiemen? Hoe warm is het in je kelder, of beter gezegd de zaai en stekgrond, want de kamertemperatuur is niet hetzelfde dan de zaaigrond temperatuur.

Hoeveel had je er in het bakje gezaaid?

Ik heb net nieuwe verse zaden van deze Trachycarpus fortunei te koop. Ze kosten 0,75€/10 zaden | 1,5€/25 en 4,95€/100 + verzendkosten. Mocht je er nog meer willen zaaien :D

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jan 2009 00:10

Leuk om te zien hoe de zaailingen op zoek gingen naar licht; ze staan alle kanten op ;)

Ik heb er ook nog zo'n 30 tal staan; in het najaar gezaaid.
Wanneer ik enkele in de volle grond ga zetten... na 1 jaar of beter pas na 2..?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 jan 2009 00:52

Je kan ze na 1 jaar al buiten zetten, maar ik wacht er meestal nog even mee tot ze 2 jaar zijn.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 23 jan 2009 09:10

Christophe schreef:Hallo Gerry,

Heb je ze in de kelder laten kiemen? Hoe warm is het in je kelder, of beter gezegd de zaai en stekgrond, want de kamertemperatuur is niet hetzelfde dan de zaaigrond temperatuur.

Hoeveel had je er in het bakje gezaaid?

Ik heb net nieuwe verse zaden van deze Trachycarpus fortunei te koop. Ze kosten 0,75€/10 zaden | 1,5€/25 en 4,95€/100 + verzendkosten. Mocht je er nog meer willen zaaien :D

Groeten,
Christophe

idd heb ze laten kiemen in de kelder en staan nu een week boven in het licht gewoom op de venster bank temp weet in niet stond boven op de verwarmingdsketel en daar kiemen ze het snelste
heb er nog zo een 50tal gezaaid maar komen niet allemaal uit
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 jan 2009 14:33

Hallo Gerry,

Allemaal zullen ze niet uitkomen. Doorgaans zo'n dikke 50% maar dit kan gerust op lopen tot 80%. Dit hangt van verschillende factoren af. (al dan niet weken, temperatuur, versheid zaden, vochtigheid zaaigrond, ...)

Over Trachycarpus is het algemeen geweten dat je deze zaden beter bij een temperatuur rond de twintig graden zaait, in tegenstelling tot andere palmzaden. Ik doe dit zelf altijd, en dit lukt prima. Ook de Chamaerops humilis kiemt goed bij deze temperatuur, alsook de Washingtonia's.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 22 maart 2009 17:18

ik heb er van deze momenteel een 20tal staan zijn er geinteresseerden stuur er mij dan een prive mail ok
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor gerry op 30 maart 2009 20:24

zijn er toch zo een 50 tal uitgekomen maar groeien traag zal in de week foto' plaatsen staan nu ook in mijn serre
gerry

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen