Overwinteren bananen.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Overwinteren bananen.

Berichtdoor Johann0r op 11 jan 2013 18:15

Ik heb een ens. ventri. een musa basjoo en een maurelli in mn kas staan die vorstvrij blijft met een straalkachel. Alleen het is er zo vochtig, de bladeren begonnen al wat te schimmelen en sommige oude afgeknipte blad delen werden al wat sponzig en zacht.

Kan ik ze gewoon in de kas houden of kan ik ze beter in onverwarmde garage houden? Denk dat het met vorst in onverwarmde garage kouder is.
Johann0r

0 bedankjes

Re: Overwinteren bananen.

Berichtdoor Klaas-Jan op 11 jan 2013 23:32

Ik heb ze ook in een verwarmde kas staan. De luchtvochtigheid is er altijd hoog met veel planten. De Basjoo doet het er dan nog het beste, wat betreft een Maurelli, Musella en andere soorten zul je de temperatuur hoger moet gaan brengen dan alleen vorstvrij, anders kwijnen ze gewoon weg. Hiervoor heb ik de kas op 10gr en een kleine ventilator voor wat luchtverplaatsing.
Misschien is voor jou dan in huis op een koele kamer een betere oplossing, dit wil prima.
Vorige winter kreeg ik een Maurelli op deze manier niet eens meer uit huis omdat hij zo groot was geworden, ondanks een koele kamer.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 12:45

10°C hoeft echt niet hoor, gewoon boven de 5°C houden is genoeg maar voor die schimmels moet je idd heel erg oppassen. Grote fout die veel mensen maken is wanneer ze hun bananen gaan stallen ze er alle bladeren afhalen terwijl de plant zelf nog vol vocht zit. Ik laat steeds 1 vol blad staan in combinatie met het opkomende blad. Dit geeft de plant de kans om de verdamping nog rustig verder te laten verlopen. Ik heb dit jaar voor het eerst sinds ik mijn serre heb (7 jaar nu) ook wat last van schimmels door de hoge RLV welke dit jaar wel heel hoog is maar ik vermoed dat dit ligt in het feit dat ik voor het eerst ook een deel waterplanten overwinter en de grote hoeveelheid varens en boomvarens.
Momenteel zijn het vooral de Acacia's die wat last hebben. Het gros van de planten (waaronder mijn Ensetes en Musella lasiocarpa) lijkt er geen probleem mee te hebben maar ik zet nu overdag bijna de hele dag een ventilator op en als zoals vandaag het zonnetje op de serre schijnt trekt dit samen de LV van 95% naar zo'n 65-75%.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 13 jan 2013 00:26

Mijn ervaring is dat onder de 10gr het erg moeilijk is de genoemde planten de winter door te krijgen. Nu is bij mij de luchtvochtigheid ook erg hoog aangezien er veel planten staan en ook een deel in de volle grond van de kas. Dit zal ook veel uitmaken voor het klimaat in de kas en voor de planten. Daarvoor zorg ik ook altijd voor luchtverplaatsing in de kas.
Ik laat ook blad aan de bananen zitten, dit is absoluut beter voor de banaan. Kun je het blad eraan laten zitten, dan is dit zeker beter.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 13 jan 2013 01:24

Heb hier ook altijd mijn basjoos in het najaar uitgegraven en binnen overwinterd. Ze gingen dan net als alle andere kuipplanten naar een onverwarmde kamer in huis. Bij een temperatuur ergens tussen 12 en 18 graden met redelijk wat licht vielen ze nooit compleet stil, maar groeide ze zeer traag door.
Naast het vele werk dat het met zich mee bracht, had ik er eigenlijk wel altijd prima resultaten mee. Echter sinds vorige winter, waarbij het tot begin februari superzacht was, heb ik me de moeite van het uitgraven bespaard. Heb toen de grootste stammen voorzien van een sok van noppenfolie, hierin een lichtslang aangebracht die van beneden tot boven langs de stam loopt. Uiteindelijk heeft deze lichtslang toen 2 weken non-stop aangestaan. Het was hier ook echt 2 weken lang niet boven nul geweest.
Ook ditjaar heb ik deze methode toegepast. Ik vind het een stuk makkelijker en de kans van slagen is groot en je bespaart jezelf een hoop werk. Nadeel is uiteraard het energieverbruik van de lichtslang...

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 13 jan 2013 02:27

Ze op een koele kamer laten overwinteren wil prima. Al mijn basjoo's blijven in de volle grond staan, net als de Sikkimensis bananen. Sommigen met een dikke laag noppenfolie erom en de grotere exemplaren met lichtslang in zelfgemaakte behuizingen welke ik elk jaar weer gebruik.
Het stroomverbruik, tja dat kun je zo gek maken als je zelf wilt. Als het vriest verbruik ik hier voor zo'n 4kw aan stroom voor de bijverwarming in de tuin. Die zal de komende week dus veel aan zijn...
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 13 jan 2013 11:10

hallo Richard,

ik bescherm mijn basjoos al enkele jaren met noppenfolie en lichtslang, super resultaten
en grote planten

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor bol op 13 jan 2013 12:34

hallo ik vraag me af of je iedere musa apart inwikeld of samen heb je geen foto's :?:
bol

19 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 13 jan 2013 13:11

Hoi Bol, iedere stam wordt hier apart voorzien van noppenfolie. Hier zijn enkele foto's te zien vorig jaar.
viewtopic.php?f=11&t=6426&start=10
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2013 13:30

Ik bescherm enkel de pol en dan een minimum van de basis van de stammen en hiervoor gebruik ik enkel mulch en dan een afdekzeil. In de zomer zitten ze dan op 4m waar stammen bijzitten waar ik met mijn 2 handen nog niet rond kan. Zie echt niet in waarom jullie al die kosten voor bijverwarming en extra bescherming e.d. doen bij een makkelijke plant als een Musa basjoo. (eens die goed is aangeslagen)

Tenzij je het doet voor de (overigens afgrijselijk lelijke) bloem natuurlijk maar dan ben je je stam ook nog eens kwijt nadien dus...?
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers