Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor jos944 op 10 maart 2013 13:58

hier is het wit.

ga zo maar het nog witter maken met fleecedoek en voor de zekerheid lichtsnoeren eromheen
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 10 maart 2013 14:20

heb toch al de lichtslangen terug aangesloten voor de koude nachten

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 10 maart 2013 15:03

Deze morgen lag hier 2 cm sneeuw bij 1° en matige sneeuwval ,nu bijna weg bij 3 tal graden.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 maart 2013 16:02

:evil: Hier geven ze toch al terug tot -9°C deze week. Pffff. :(
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Nody op 10 maart 2013 17:24

Vanochtend hier net 0,2 graden boven nul. Nu 0,2 graden onder nul.

Gisteren al het gevoelige spul ingepakt, maar ik ben bang dat alles zelfs niet-exoten een klap zullen krijgen. :cry:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 11 maart 2013 13:48

12 Maart met boze voorspellingen en niemand die een boodschap durft neer te schrijven omtrent het weeroverzicht.

Hier wordt het smullen deze week met gradueel -8,-9 en met -10 gekoppeld aan quasi ijsdagen. Dit voor midden Maart en rond Brussel is gewoonweg ongeloofelijk.
Mijn palmbomen gaat er serieus van genieten en ik vrees deze keer voor ernstige schade gezien de zwakte na de vorige harde winters.
Daarna volgt een koele periode met regen en nog is veel regen.

Het klimaat veranderd sind 2009 drastisch en onze winters lijken veelal op die van 30 jaar geleden. Echt frustrerend is het sinds ik met exoten bezig (2010) krijg ik geen normale winter maar ook geen normale zomer te bespeuren.

Kale trachys en speerloze humilisen staan er ons te wachten en dit twee jaar op rij. Moed is even ver te zoeken...
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 11 maart 2013 13:53

vanaf zaterdag is er beterschap. hopellijk kunnen we dan alles uitpakken. paraplutje erboven en klaar is kees. de lichtslangen zullen wel hun werk doen. en wat nu sn3uvelt was gewooon nt strrk genoeg of nt goed genoeg beschermd. voor de onbeschermde trachys zal het weer eens een echte test zijn. nog 4 dagen winter mannen! Nog 4 dagen. succes en veel sterkte. :thai:
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Esther op 11 maart 2013 13:58

Ik ben blij dat ik mijn palmen e.d. als kuipplant hou. Zolang dat nog kan i.v.m. grootte van sommige hou ik dit ook zo, dat levert een stuk minder stress op, wel veel gesjouw natuurlijk.

Gelukkig nog geen sneeuw gevallen hier, maar het is hier echt ongeloofelijk koud dankzij de ijswind. Ik vrees ook voor de vaste planten die aan 't uitlopen zijn begonnen en ook vorig jaar al niet zo florisant erbij stonden, en de vele fruitbomen hier in de tuin die al flink in de knop stonden... :evil:
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor koen op 11 maart 2013 14:10

Hier in Brugge W-Vl gaat het nog, wegens dicht genoeg bij de zee, zeker voor de Trachy's is er geen enkel probleem, trouwens, deze heb ik nog bijna nooit beschermd. Zelfs een Wagnerianus in pot heeft deze winter geen krimp gegeven. Tot nu toe de Chamaeropsen ook nog OK, telkens afgedekt met noppenfolie bij kouder weer. Lichtslang en inpak rond Jubaea Chilensis en Nerium Oleander zorgen ook voor het nodige. Enkele Basjoo stammen staan nog mooi recht, is een betere situatie vergeleken bij vorig jaar. :?
Deze koude winters frustreren mij ook, :( maar omdat ik vele exoten in een licht verwarmde kas houd, kan ik veel exotisch geweld op het terras plaatsen. :) zoals Ensete Maurelli, Alocasia, Brugmansia, palmen in pot ... Daarom is het voor mij nog altijd de moeite om exotisch verder te doen. De grootste Trachy is vijf meter hoog en aangezien ik daar geen werk aan heb voor de winter is dit een vast element dat hoe dan ook een exotische blikvanger blijft.
Maar ik hoop toch ook vurig dat deze koude winters voorbijgaand zijn, die we later kunnen herinneren als toevalligheden . Wait and see :?:
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor Esther op 11 maart 2013 19:41

het is hier nu hard aan 't sneeuwen en volgens de voorspellingen gaat dit de hele nacht door tot morgenavond maar liefst... We hopen er maar het beste van!
Esther

93 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips