Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Rob op 13 maart 2013 12:53

Toch 'maar -4.7° geworden hier... en nu alweer ruim boven nul. :applaus:
Aangezien ik deze keer behoorlijk doorheen mazzel (de sneeuwgrens zuidelijk en oostelijk met de bijbehorende koude is echt niet ver!) hoop ik dat de schade elders minimaal blijkt te zijn!
Sterkte, en nu op naar het voorjaar. het is echt meer dan :welkom:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1138 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 maart 2013 12:58

Rob schreef:Toch 'maar -4.7° geworden hier...

Wat een verschil met Hoogerheide ondanks de korte afstand.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 13 maart 2013 13:02

Vannacht -10 :o was wel even schrikken deze morgen,nu nog -1 in de schaduw op zonnige plaatsen is het aan het dooien.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor koen op 13 maart 2013 13:56

- 8 als laagste temperatuur in W-VL de voorbije nacht. Ondertussen was de ochtendtemperatuur hoger, want er was een wolkendek. Nog een paar nachten zeker ?
Nu en dan een sneeuwbuitje, maar dat zijn eerder Maartse Buien. Eén voordeel : overdag zijn de temperaturen ruim boven het nulpunt. :)
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 maart 2013 14:28

Geen sneeuwdek hier in Oost Flevoland, maar desondanks tipte de temperatuur vannacht aan -9°C. Nog snel maar even wat dekens over de kuipplanten buiten gegooid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

715 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 13 maart 2013 14:33

Rob schreef:
Exotic Life schreef:Over sneeuwduinen gesproken...

Das niet in jouw achtertuin Robin. :lol:
In Steenbergen is het afgelopen nacht denk ik nog maar net aan onder nul geweest en je hebt er geen sneeuw...ik haalde ook maar 'slechts' -2 en een beetje.
Vannacht denk ik ook niet dat we de -5 halen om eerlijk te zijn. Het is wel glashelder maar zonder sneeuw denk ik niet dat het heel ver onderuit gaat. Hier is de T in 3 uur tijd nog geen hele graad gedaald...nu -2.8°.

Afgaand op de beelden op TV maak ik me meer zorgen over het oostelijke en zuidelijk deel van de benelux...geen grappen: als je 23 uur in je auto zit dan weet je gelijk hoe je trachy zich voelt :(

EDIT: wel een geweldige foto natuurlijk!

Klopt. De foto kwam uit Zuidelijk Belgie. Overigens was deze sneeuwdump als eerst voorspeld voor Noordelijk Nederland, om uiterlijk na diverse wisselingen in de modellen in voornamelijk Belgie en frankrijk terecht te komen.
Laatst bijgewerkt door Exotic Life op 13 maart 2013 14:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 13 maart 2013 14:34

Remy schreef:

Hier zelfs nog iets zachter. Je had/heb de pech dat de sneeuwzone net tot jouw is gekomen, dat zorgt voor steenkoude temperaturen. Ook de aankomende nacht en die nacht erop zullen uitermate (record)koud kunnen verlopen indien het sneeuwdek niet teveel wordt aangetast. Vooral zuidoostelijk Nederland en uiteraard een groot deel van Belgie en Frankrijk zullen nogmaals -10 of lager gaan zien.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Remy op 13 maart 2013 15:22

Exotic Life schreef:
Remy schreef:

Hier zelfs nog iets zachter. Je had/heb de pech dat de sneeuwzone net tot jouw is gekomen, dat zorgt voor steenkoude temperaturen. Ook de aankomende nacht en die nacht erop zullen uitermate (record)koud kunnen verlopen indien het sneeuwdek niet teveel wordt aangetast. Vooral zuidoostelijk Nederland en uiteraard een groot deel van Belgie en Frankrijk zullen nogmaals -10 of lager gaan zien.

Ja pure pech, aan de andere kant meteen wel een goede test. Wat nu in leven blijft is goed winterhard ;)
De sneeuw is trouwens bijna weg nu :thumb_up:
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 13 maart 2013 18:40

Ik woon in het zuiden van Belgisch Limburg, tussen Hasselt en Tongeren. Tot gisteren was de koudste nachttemperatuur volgens mijn weerstation (sensor op vensterbank van zuidermuur op anderhalve meter hoogte) -9,3°. Daar was ik best tevreden mee. Nooit gedacht dat de minimumtemperatuur midden maart nog zou oplopen tot -14,2°! Hier ligt wel een pak sneeuw.

Gelukkig zijn alle palmen voorzien van tentjes en lichtslangen. Ik maak me nu wel een beetje zorgen over mijn grote olijf. Die had ik onlangs helemaal uitgepakt (was ingepakt met vliesdoek) en gisteren in zeven haasten tussen de sneeuwbuien door zo goed mogelijk opnieuw proberen in te pakken. Geen probleem bij de stam en de grote takken, maar de kleine takjes met bladeren op kon ik niet meer inpakken in het donker. Nu zie ik dat hij vandaag veel blaadjes heeft laten vallen. Niet echt verwonderlijk, de sapstroom was al op gang gekomen, hij had zelfs al nieuwe miniblaadjes aangemaakt.
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 13 maart 2013 18:56

Nu ik alles van dichtbij bekeken heb, blijkt het nog mee te vallen, enkel de planten die tegen de ramen stonden hebben een flinke tik gekregen, alles wat minstens een halve meter daar vandaan stond moet nog positief zijn gebleven. De thermometer in de serre stond ook niet ver van de ramen en gaf -1,6 graden terwijl mijn weerstation buiten -10,2 aangaf.
Het terrarium stond ook tegen het raam en was maar half bedekt met een glazen plaat om te beluchten (schimmel) wat een geluk dat ik die plaat naar de kant van het raam was geschoven of de vrieskou was er langs de achterkant als een waterval ingestroomd :s

Trachycarpus nova en Feijoa sellowiana hebben beiden de volle -10 gekregen en zien er nog goed uit. Vooral de eerstgenoemde had ik door zijn grote bladeren en snelle groei als fragiel beschouwd maar blijkt dus sterker dan verwacht. Hopelijk gaat hij later dit seizoen geen speer afwerpen want die zou recht in mijn hart ploffen na al dat werk.

Mijn klimvarentje uit Indonesië is helaas wel foetsie denk ik en die olievaren uit Thailand is nog even afwachten, stond ook tegen het raam. Heliamphora nutans heeft ook vorst over zich gekregen maar heeft het overleefd ondanks dat die uit de broeierige regenwouden van Venezuela komt.

Waar de lieveheersbeestjes zijn gebleven die ik tegen de luizen had uitgezet is nog een raadsel hopelijk duiken die nog op want hun opdrachten zijn nog niet helemaal afgewerkt.

Nu drijven er maartse buien binnen met prachtige wolkenlandschappen en fijne lichtinval. Van een grote nachtmerrie naar mijn lievelingsweer binnen één etmaal, het kan allemaal in 2013. Nu nog een kletterend onweer erbovenop en ik trek mijn aanklacht tegen deze winter in op voorwaarde dat het later dit seizoen geen wedstrijd speerwerpen wordt.
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips