Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Dalmatee op 15 maart 2013 20:16

Herfst dus. Ook hier viel de laatste prik mee, veel losse sneeuwbuitjes maar echt blijven liggen deed het niet, een nachtje bijna -3 en een dagje iets boven nul.

Hoop dat de schade in de koudere gebieden ook is meegevallen.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Cumulus op 16 maart 2013 12:54

Hitch schreef:
Ben vandaag de tuin nog eens rondgegaan en trok bij verschillende jonge aanplant T. fortuneis van vorig jaar de speer er zo uit en soms zelfs de hele kern. Daar zitten ongetwijfeld slachtoffers bij die geen herstel meer gaan laten. Deze week de koudste t° van de hele winter gemeten, -11°C maar wel telkens met natte palmharten van de dooi van overdag pfff.

De Trachycarpus wagnerianus die bij mij twee jaar geleden spearpull had, heeft nu de grootste en gezondste bladkruin dus zeker niet opgeven er is nog veel hoop. Het gaat ook nog eens om jonge aanplant met 10 centimeter stam maximaal. Tegenwoordig doe ik die test echter niet meer, er zijn bronnen die beweren dat je de palmen net zou beschadigen door aan hun speren te gaan trekken. Ik zie het vanzelf wel als ze loskomen en eruit vallen.

Die sneeuw is overigens wel goed geweest, ik was vergeten een Sauromatum venosum uit te graven waarvan de knol al zo groot is dat hij een halve emmer vult en door de sneeuw is dit waardevolle exemplaar niet bevroren. Andere sauromatums die in de sneeuvrije vorstperiode vorig jaar in de grond bleven zitten waren allemaal kapot gegaan. Dus ja de ene plant zijn dood is de andere zijn brood neem ik aan :)
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 maart 2013 13:38

Sauromatum venosum is wel volkomen winterhard en staat hier al jaren in de tuin. Heb er net weer een heel stuk ben ga die straks uitplanten. Nu is het daar de beste tijd voor.
Rotte speren laten zitten zorgt alleen maar voor diepere rot voor het palmhart wat maar logisch is. Rotte plekken moet je steeds verwijderen (van eender wel soort levend iets) en dit dan zoveel mogelijk kans geven op droging wat enkel kan als je de ruimte dus vrij maakt van verstikking en er zo veel mogelijk lucht aan laat komen al dan niet met antirotprodukt dus die laten zitten slaat werkelijk nergens op want het gezonde weefsel word zo langdurig in kontakt gebracht met het dode rotte weefsel en zo raakt het ook aangetast. Logisch toch.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 maart 2013 00:16

Heb gehoord dat er vanuit Groningen weer kans is op natte sneeuw, voorlopig blijft de boel toch binnen. Ik had gehoopt dat het vanaf deze week boven de 0 graden zal blijven met wat regen zo nu en dan. Helaas!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 maart 2013 17:06

Ja die nachtt° blijven gevaarlijk dicht op het vriespunt liggen. Woensdagnacht word het zelfs weer even -1. Het weer wil voorlopig nog niet bekwikkelen maar ik klaag niet met dagen als vandaag die 10°C zijn en droog. De bodem is nat genoeg nu alle sneeuw gesmolten is en de palmen worden mooi droog geblazen met de wind van voorbije nacht.
Nog max 61 dagen en we kunnen op beide oren slapen (wat vorst betrefd toch). Het begint af te korten. :D
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 maart 2013 18:05

En voor dat je het weet zit je in de winter van 2013-2014! 8-)
Op naar de volgende vorst!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 17 maart 2013 20:17

Wordt hoog tijd want hier staan 10palmen te wachten om de grond in te gaan. laat staan alle andere tuinklusjed
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 18 maart 2013 08:02

Kan niet lang meer duren, de lente komt eraan.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Nody op 18 maart 2013 11:41

Het is hier nu zonnig, maar wel met een frisse wind uit Z. Met 6,4 graden klimt de temp nu snel omhoog. Goed weer om alles weer droog te krijgen voordat we weer een paar nachtjes vorst krijgen.

Mijn onbeschermde trachy's hadden trouwens geen schade van de afgelopen maartkou. Niet eens samengeknepen blad.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Remy op 18 maart 2013 20:46

Heerlijk dagje in de tuin bezig geweest. De aanplanting bij de vijver is grotendeels klaar en voor die paar lichte nachtvorstjes van de week ben ik niet bang. Het was vandaag 11 graden en in het zonnetje al lekker warm!
Remy

82 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips