Hitch schreef:
Ben vandaag de tuin nog eens rondgegaan en trok bij verschillende jonge aanplant T. fortuneis van vorig jaar de speer er zo uit en soms zelfs de hele kern. Daar zitten ongetwijfeld slachtoffers bij die geen herstel meer gaan laten. Deze week de koudste t° van de hele winter gemeten, -11°C maar wel telkens met natte palmharten van de dooi van overdag pfff.
De Trachycarpus wagnerianus die bij mij twee jaar geleden spearpull had, heeft nu de grootste en gezondste bladkruin dus zeker niet opgeven er is nog veel hoop. Het gaat ook nog eens om jonge aanplant met 10 centimeter stam maximaal. Tegenwoordig doe ik die test echter niet meer, er zijn bronnen die beweren dat je de palmen net zou beschadigen door aan hun speren te gaan trekken. Ik zie het vanzelf wel als ze loskomen en eruit vallen.
Die sneeuw is overigens wel goed geweest, ik was vergeten een Sauromatum venosum uit te graven waarvan de knol al zo groot is dat hij een halve emmer vult en door de sneeuw is dit waardevolle exemplaar niet bevroren. Andere sauromatums die in de sneeuvrije vorstperiode vorig jaar in de grond bleven zitten waren allemaal kapot gegaan. Dus ja de ene plant zijn dood is de andere zijn brood neem ik aan