groei phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: groei phoenix canariensis

Berichtdoor Dalmatee op 14 apr 2013 09:37

Op dat eiland heerst een dikke 9b met plekken van 10a. Het eiland is al generaties het bezit van de familie en aangezien zijn vader zich ook al met exoten bezig hield, zijn veel exemplaren al best oud. Hij heeft idd o.a een aantal archontophoenixen staan maar ook de bismarkia's doen het prima.

Succes in een droom klimaat.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor ick op 15 apr 2013 19:03

@greekplam: WAUW, wat een groei! Ik heb hier al sinds 1994 een Phoenix die qua grootte begonnen is in de maat zoals je eerste foto. Maar die van mij groeit hooguit 3 volle bladeren in een jaar en komt nog niet in de buurt van jouw enorme groei! Prachtig!
Doet je bedenken waar we hier nou mee bezig zijn, toch wel heel duidelijk niet het juist klimaat voor een Phoenix...
Moet er aan de andere kant ook niet aan denken dat die van mij net zo hard zou gaan; ik zou 'm al binnen een paar jaar niet meer kunnen beschermen, als ik tenminste mijn tuintje nog in zou kunnen door de enorme boom... ;)

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 apr 2013 19:26

ick schreef:@greekplam: WAUW, wat een groei! Ik heb hier al sinds 1994 een Phoenix die qua grootte begonnen is in de maat zoals je eerste foto. Maar die van mij groeit hooguit 3 volle bladeren in een jaar en komt nog niet in de buurt van jouw enorme groei! Prachtig!
Doet je bedenken waar we hier nou mee bezig zijn, toch wel heel duidelijk niet het juist klimaat voor een Phoenix...
Moet er aan de andere kant ook niet aan denken dat die van mij net zo hard zou gaan; ik zou 'm al binnen een paar jaar niet meer kunnen beschermen, als ik tenminste mijn tuintje nog in zou kunnen door de enorme boom... ;)

groet, rick

Toch kunnen Phoenix canariensis eenmaal goed aangeslagen in volle grond in Nederland/Belgie ook een behoorlijk groeitempo ontwikkelen. Het levende bewijs staat hier in de tuin, al zullen ze uiteraard nooit zo snel groeien als in een Zuid europees land. In hoogzomer is echter een groei van 4-5 centimeter per 24 uur niet ongewoon. Naast snel groeien, doet deze ook nog eens uitbundig bloeien, ieder jaar maar weer.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 16 apr 2013 08:52

Precies en om zo'n formaat canariensis als die van Robin in de tuin te hebben ( het liefst van kleins af aan), is toch geweldig. Daar mag je trots op wezen, net als ik ben op de kleinere van mij, die al 5 jaar zonder sores en dit jaar met minimale bescherming de winter door komt.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor ick op 16 apr 2013 10:30

@Matko,

Natuurlijk, maar wat ik maar wilde zeggen was dat het klimaat toch wel wezenlijk anders is.
Ik stond perplex van het enorme verschil in groei tussen de palm in Griekenland en in mijn tuin.
Ik vermoed overigens dat Robin's Phoenix (door microklimaat?) toch wel een uitzondering is. Mijn Phoenix -weliswaar in een (enorme) pot- staat er al een stuk langer dan die van Robin, maar blijft veel kleiner (omdat -ie veel minder snel groeit).
Maar ik vind het wel heel leuk hoor, dat ik deze palm -en andere exoten- al jaren de winters doorkrijg...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 16 apr 2013 10:32

Het bewijs dat een phoenix canariensis ook in een koel klimaat kan groeien (weliswaar met kleinere bladeren en milde winters) staat in Ierland, in de stad Cork staat de oudste van het land.
Afbeelding
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 16 apr 2013 11:02

:o
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 16 apr 2013 11:33

Rick ik ben het zeker met je eens dat de groei hier vele malen minder is dan in mediteranee. Kan het niet zijn dat jouw Phoenix minder snel groeit doordat hij in een pot staat. Uiteraard heeft het microklimaat dat Robin in zijn tuin heeft i.c.m. Toch een van de mildere plekken van NL, een goede uitwerking op zijn gezonde canariensis.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor ick op 16 apr 2013 13:48

Ja, ik ben er wel vrij zeker van dat mijn Phoenix langzamer groeit door het feit dat die in pot staat. De Phoenix is een enorme wortelproducent, dus ik vermoed, hoe groot de pot - een oliedrum- ook is, dat er inmiddels voornamelijk wortels in zullen zitten.
Bovendien staat de palm niet op de zonnigste plaats in mijn tuin en kan de zon er in de wintermaanden al helemaal niet bij. Allemaal factoren die ervoor zorgen dat in het sowieso al niet ideale klimaat voor een Phoenix de palm niet hard groeit.
Desalniettemin vind ik het een prachtige palm en ben ik blij dat ik 'm al zoveel jaar weet te overleven in de winters.

Eén keer is er een begin geweest van speerrot, dat was zijn eerste winter buiten, waarin ik nauwelijks bescherming had gegeven (alleen een rieten mat eromheen), maar die heeft alleen geresulteerd in plaatselijk beschadigde bladeren en dat is er al vrij snel uitgegroeid.

Ik doe er even een foto bij, zodat je een beeld hebt van hoe relatief klein mijn palm is na al die jaren.

groet, rick
Phoenix_c_2012.jpg
Phoenix_c_2012.jpg (202.78 KiB) 4816 keer bekeken
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 16 apr 2013 15:40

Das een flinke knaap, die van mij staat zomers ook half in de zon (vanaf het middaguur) en ook in de winter zonder zon.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen