Hallo Laurens,
Mooie Phoenix en -zoals ik in een ander topic al had gezegd: ik ben jaloers op de bloei! Zou ik erg leuk vinden als dat hier ook eens gebeurde...
Ik heb hier een Phoenix van vergelijkbare afmetingen staan. Deze heb ik nu 19 jaar en destijds gekocht als een redelijk kleine plant. Sinds 2007 is de plant zo groot dat het onmogelijk werd om 'm 's winters nog naar binnen te slepen, dus staat -ie sindsdien noodgedwongen het hele jaar buiten. De eerste winter heb ik als bescherming alleen een rieten mat eromheen gedaan. Gelukkig was dat een redelijk zachte winter

want aan het eind daarvan was er toch al beginnende speerrot, die er gelukkig snel uitgroeide. In de daaropvolgende winters heb ik het wat serieuzer aangepakt: zo rond half november bouw ik een tent van ongeveer 3,5 x 3,5 m waar o.a. de Phoenix in staat. Die maak ik dicht in tijden van vorst. Als het erg hard vriest, zet ik er tijdelijk een straalkacheltje in om de echte vorst buiten te houden, maar dat is dan maar voor hooguit een week of 2 en dan vriest het er af en toe wel een beetje. Dit gaat totnutoe steeds helemaal goed.