Ik weet dat ik in 2008 nog tomaten in open lucht kon oogsten op kerstmis, en dat de wind dan omging naar het noordoosten en de winter voluit toesloeg. Er was juist één vorstnacht geweest in oktober, maar een groot deel van de gevoelige planten had dat overleefd doordat er onder bomen, afdaken en andere objecten nog geen vorst was en tijdens november herstelde alles zich weer van de lichte schade die er toen al was- inclusief de tomaten.
Nu heb ik nog geen vorst gehad in thermometerhut, laagste temperatuur was 1,0 graden en alleen aan de grond een paar ijskristallen. Veel minder dan in 2008, maar ik heb de indruk dat het weer toch ongunstiger is voor veel planten dan toen want nu is alles van die tomaten al weggerot en ook de siernetels hebben al zeer zware bladschade (degenen die nog buiten staan toch) daar waar ze er na die vorstnacht toen nog goed uitzagen.
Ik neem aan dat het door de regen en de ondanks ontbreken van vorst erg lage temperaturen komt waarmee we nu te maken hebben. Ook de schommelingen tussen nazomer en zeer koel herfstweer op korte tijd kunnen er debet aan zijn.