Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Cumulus op 15 feb 2014 11:25

Wil toch altijd lukken dat wanneer ik de zon en de warmte ga opzoeken, de winters hier zacht en zonnig verlopen (dit jaar Nepal, in 2006 Indonesië, 2004 Thailand, 2003 Cuba) en wanneer ik denk 'het zal in eigen land wel meevallen dus ik blijf dit jaar thuis' het net lange, sombere en kille winters zijn. Misschien moet ik wel eens wat vaker overwinteren in het zuiden om hier in België meer zachte winters te krijgen voor mijn exoten ;)
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Cumulus

5 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 15 feb 2014 13:05

storm heeft (en nog steeds) aardig huisgehouden.

mijn toren van 4,5 meter hoog staat nog wel steeds. maar heeft nu toch wel last van de stormwind zodat ik hem echt moet gaan verstevigen.

hier een filmpje van vandaag met een waarbij mijn windmeter om en nabij de 80 km registreerde als hardste windvlaag.
View My Video heb even de link vervangen door eentje waar die wel rechtop staat.
Maar al met al nog steeds tevreden over mijn constructie.
Laatst bijgewerkt door jos944 op 16 feb 2014 11:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 16 feb 2014 11:16

Ziet er heftig uit jos. Gelukkig zit je vrouw met lang rood haar veilig binnen 8-)
We hebben na vandaag als het goed is de ergste wind achter de rug.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 16 feb 2014 11:55

stefan78 schreef:"Gewoon een W"?! Fotooke?

Afbeelding

AIREMULP schreef:Ziet er heftig uit jos. Gelukkig zit je vrouw met lang rood haar veilig binnen 8-)
We hebben na vandaag als het goed is de ergste wind achter de rug.
Edwin

ja heel heftig. Want ik dacht niet dat het dit zou overleven.
windsnelheden met een piek van 93 km per uur volgens mijn windmeter.
en een gemiddelde windsnelheid van 38 km per uur. Kortom deze toren mag op de Nederlandse wegen ;-p.

Hier in de omgeving zijn tijdens de najaarsstrormen / decemberstorm heel veel bomen omgewaaid. en mijn torentje stond toen ook al overeind.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 16 feb 2014 12:22

Petje af voor de constructie van je toren. Als er zoveel bomen verwoest zijn in de omgeving mag je toch zeggen dat er een engeltje op je schouder gezeten heeft dat de toren stand gehouden heeft :applaus:
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 feb 2014 12:30

Oei, beetje kleine kuip voor zo'n stamomtrek. Kun je hem daar niet uitplanten op die plaats?
Is de laatste foto van voor dat je de toren er rond hebt gezet of heb je hem al uitgepakt ondertussen?
Zou een beetje jammer zijn dat hij nu nog het loodje zou leggen in het geval we een late winter krijgen toebedeeld nu hij het er nog zo goed heeft afgebracht ondanks de stormwinden e.d.
Je wil niet weten hoeveel palmen en andere plantensoorten ik op de composthoop heb moeten gooien de voorbije jaren omdat ik het geduld niet kon opbrengen om ze beschermd te houden tot de winter echt voorbij was. :(
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 feb 2014 12:42

De t° zijn flink bijgestuurd ondertussen voor eind februari! Vanaf volgende week komen de dagt° blijkbaar niet meer onder de 10° en van nachtvorst is geen sprake meer.
:off_topic: Tijd om alle smerige onkruid te wieden dat hier blijkbaar gewoon in al haar omvang de winter tot nog toe flink is doorgekomen :? zodat ik tenminste weet welke planten waar staan. Pffff wat heb ik daar een hekel aan! Ik heb de pech dat het stuk grond naast het mijne totaal niet onderhouden word en er puur wild bijligt met als gevolg dat hun bramen onder en over mijn afscheiding komen en hun netels die bijna net zo hoog zijn als de afscheiding zelf hun wortelnetwerk onder de afscheiding door diep in mijn border hebben verspreid. Het is als vechten tegen de bierkaai...
Het mensje is 86 jaar en kan het natuurlijk zelf niet onderhouden. Probleem is ook dat die grond van haar vol staat met allerlei inheemse boomsoorten zoals lijsterbes, berk, eik, hazelaar,...
Nadat ik één van haar kinderen er over had aangesproken zijn ze er eens ingevlogen met een paar man en hebben ze alles tot tegen de grond afgedaan. Gevolg: ipv één stam per boomsoort zijn er nu uit elke stronk meerdere stammen opgekomen en is het geheel dus nog veel erger dan voorheen. Je kunt er gewoon amper doorheen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 16 feb 2014 13:03

Hitch schreef:Oei, beetje kleine kuip voor zo'n stamomtrek. Kun je hem daar niet uitplanten op die plaats?
Is de laatste foto van voor dat je de toren er rond hebt gezet of heb je hem al uitgepakt ondertussen?
Zou een beetje jammer zijn dat hij nu nog het loodje zou leggen in het geval we een late winter krijgen toebedeeld nu hij het er nog zo goed heeft afgebracht ondanks de stormwinden e.d.
Je wil niet weten hoeveel palmen en andere plantensoorten ik op de composthoop heb moeten gooien de voorbije jaren omdat ik het geduld niet kon opbrengen om ze beschermd te houden tot de winter echt voorbij was. :(

Helaas kan die niet op die plek worden uitgeplant. dan komt de kruin te laag en kan ik ook de luifel niet meer opendraaien.

en de rest van de tuin staat helaas ook al helemaal vol. en ik zou niet weten hoe ik deze jongen kan verplanten.

Hij staat nog steeds beschermd en krijgt wel voldoende licht door het vliesdoek heen want hij vertoont enige groei.

@AIREMULP .
Ik denk dat hij nog overeind staat doordat de constructie aan de ene kant stevig genoeg is en aan de andere kant flexibel genoeg is om iets mee te buiten in de wind.
ik schat dat de uitslag aan de bovenzijde van links naar rechts om een nabij een halve meter is naar alle kanten.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 16 feb 2014 13:11

Hitch schreef:De t° zijn flink bijgestuurd ondertussen voor eind februari! Vanaf volgende week komen de dagt° blijkbaar niet meer onder de 10° en van nachtvorst is geen sprake meer.

Een 0 Hellmannen winter lijkt een steeds grotere zekerheid met uitzondering van het noorden/noordoosten, die hebben wel degelijk 1,5/2 weken winter gehad. Mocht het in februari niet meer vriezen waar het toch alle schijn van gaat hebben, wordt dat de eerste maand ooit sinds de start metingen in 1901. Zo denk ik ook, al moet ik dat even nachecken dat een officieel meetstation als Vlissingen geen enkele vorst heeft geregistreerd, ook dat moet een record zijn. Dit is dan wel gebaseerd op Nederland, maar België zal ongetwijfeld gelijkwaardige omstandigheden beleven.

Overigens wat dan weer wel opvallend is en wat ik al eerder aanhaalde is dat deze winter echter wel minder zacht verliep als winter 2006/2007, terwijl die winter juist enkele nachten vorst had met hier en daar sneeuwval.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 16 feb 2014 13:20

Ik hoop dat het doorgaat zetten.
terras opruimen en de oleanders naar buiten toe.
gevolgd door de cheamerops....en dan elke week weer wat meer groen op het terras.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips