Meer dan afwachten kan ik niet doen al speculeer ik graag.
Heb gister een licht gekleurd blad gecheckt en die liet snel los, sneller dan een blad uit een andere plant. Nu was die andere plant wel een rostrata die vollere koppen hebben en waarbij het blad verder van de groeispeer afstond.
Heb de plant uit de pot gehad, stond erg laag en enorm scheef zodoende hoger gezet en de mogelijkheid om recht te zetten dus met behoud van álle wortels! Heb m droog gezet onder een golfplaatje en gezekerd tegen een paal van een schap. Laat m hier staan tot volgend seizoen en hoop er het beste van. Is een mooi ding dus zal er geduld mee moeten hebben.
Heb trouwens meerdere thomsoniana maar dan in potten die ook nooit water krijgen, er valt immers meer dan genoeg uit de lucht. Eén is een uitloper van een stam met koprot. Had deze stam afgezaagd en de uitloper groeide verder. Recent als experiment de afgezaagde stam onder de grond weggezaagd omdat ik m lelijk vond en tevens na een bui het een spons leek die water verzamelde. De uitloper groeit gewoon door!
Zo ook een rostrata experiment; twee uitlopers van afgezaagde stam van de overgebleven wortelkluit gescheurd en opgepot, lijken ook goed aan te slaan en gewoon verder te groeien al zat er amper wortel aan.