Mijn rots strook met yucca's en cactussen

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Re: Mijn rots strook met yucca's en cactussen

Berichtdoor s.janssen op 09 jul 2014 21:35

Dat is weer een mooie aankoop, heb je weer mooi voor elkaar!!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 jul 2014 22:57

Jong blad is aanvankelijk nog erg zacht en breekbaar, om deze los te trekken is weinig kracht nodig. Ik heb al enkele keren meegemaakt dat zo'n speerbundel aaneengeklitte jonge bladeren afbrak of dat slakken deze doorknaagden. Zo te zien heb je mooi mazzel gehad :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 10 jul 2014 13:31

Heel mooie plant, veel succes ermee
Ik heb tot dusver 1 Y Thompsoniana in volle grond, enkelstam van een meter (doet me eraan denken dat ik die plant nog nooit water gegeven heb), en een 15 tal zaailingen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 11 jul 2014 22:48

Meer dan afwachten kan ik niet doen al speculeer ik graag.

Heb gister een licht gekleurd blad gecheckt en die liet snel los, sneller dan een blad uit een andere plant. Nu was die andere plant wel een rostrata die vollere koppen hebben en waarbij het blad verder van de groeispeer afstond.

Heb de plant uit de pot gehad, stond erg laag en enorm scheef zodoende hoger gezet en de mogelijkheid om recht te zetten dus met behoud van álle wortels! Heb m droog gezet onder een golfplaatje en gezekerd tegen een paal van een schap. Laat m hier staan tot volgend seizoen en hoop er het beste van. Is een mooi ding dus zal er geduld mee moeten hebben.

Heb trouwens meerdere thomsoniana maar dan in potten die ook nooit water krijgen, er valt immers meer dan genoeg uit de lucht. Eén is een uitloper van een stam met koprot. Had deze stam afgezaagd en de uitloper groeide verder. Recent als experiment de afgezaagde stam onder de grond weggezaagd omdat ik m lelijk vond en tevens na een bui het een spons leek die water verzamelde. De uitloper groeit gewoon door!

Zo ook een rostrata experiment; twee uitlopers van afgezaagde stam van de overgebleven wortelkluit gescheurd en opgepot, lijken ook goed aan te slaan en gewoon verder te groeien al zat er amper wortel aan. :thumb_up:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 28 jul 2014 01:28

Mooie deal Ivan, mooi plantje en geloof me hou deze droog en alles komt goed deze is gezond hoor.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 jul 2014 01:41

In de tuin geef ik de aangeplante Yucca 's geen extra water. De exemplaren in kuip krijgen afhankelijk van de weerssituatie tot 1 x per week water. Thomas Boeuf adviseert om kuipplanten bij droog en warm weer 1 à 2 x per week spaarzaam te gieten en ze tijdens de winterrust droog te houden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 29 jul 2014 00:25

ik heb m droog staan en staat er al 10 keer beter bij; het verse blad dat soppig en verzadigd was van het vocht en dus losliet bij aanraking is inmiddels gedroogd en keihard. het restant van de uitgetrokken/gebroken bladeren zit al zeker 5 cm hoger dan bij aanschaf dus kan niet anders concluderen dan dat de groei er behoorlijk in zit.

hier krijgen de kuipexemplaren trouwens enkel water van een regenbui dat lijkt mij meer dan afdoende en ze staan er mooi bij. exemplaren onder dak krijgen sporadisch een beetje maar hooguit om de maand of minder wat ofzo. exemplaar recent aangeschaft misschien voor de winter eenmalig wat en dan vind ik het mooi geweest, genoeg vocht gehad dit jaar ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 02 aug 2014 12:03

omdat een plaatje vaak meer zegt... ;)
Bijlagen
yucca..jpg
yucca..jpg (171.26 KiB) 6193 keer bekeken
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 02 aug 2014 12:10