Mijn eerste zaden - Enkele vragen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Mijn eerste zaden - Enkele vragen

Berichtdoor Ijah op 05 aug 2014 17:21

Beste medeforumleden ,

Al had ik nog zoveel ingelezen en info opgedaan, zodra ik m´n eerste zaden uit de brievenbus had gehaald bleken 3 kleine zakjes toch best wat vragen op te roepen. Vooral ook om domme beginnersfouten te voorkomen zou ik graag willen weten :

Afbeelding

DYSPSIS LUTESCENS:

* Haal ik de vezels van de zaden ?
* Plaats ik deze zo'n 1 á 1,5 CM onder 't oppervlak, of juist half zichtbaar ( kan er niet veel over vinden en ben beide zaai-instructies tegengekomen )

TRACHYCARPUS FORTUNEI :

* Haal ik de droge duidelijk gebarsten donkere schil er eerst nog af ?
* 2 van de zaden zijn duidelijk al een stadium verder.
- Zaai ik die beter meteen ?
- Maakt de richting dan nog wat uit aangezien er al een begin aan zit ?
- Horen die puntjes niet wit / groen te wezen ?

Afbeelding

En in z'n algemeen vraag ik me af of 't voor deze 3 soorten raadzaam is de zaden eerst nog te weken aangezien dat niet altijd veel verschil hoeft te maken waar 't de kiemtijd betreft.

Ik hoop dat jullie me wat antwoorden kunnen bezorgen en zeg "bij voorbaat dank".

Grtz Ijah ;)

PS : ik had al gelezen over de diverse extraatjes bij online bestellingen, dat geldt voor mij ook. Ik had van elk 10 zaden besteld om een eerste zaaipoging te wagen. In totaal kreeg ik geen 30 maar 58 zaden ( vooral de Dypsis : 25 ipv 10 ). De zaden komen van SEEDO ( op advies via dit forum ).
Ijah

1 bedankjes

Re: Mijn eerste zaden - Enkele vragen

Berichtdoor Rob op 05 aug 2014 17:31

DYSPSIS LUTESCENS:

* Haal ik de vezels van de zaden ?niet nodig
* Plaats ik deze zo'n 1 á 1,5 CM onder 't oppervlak, of juist half zichtbaar ( kan er niet veel over vinden en ben beide zaai-instructies tegengekomen )
Ik zou ze zelf in een ziplockzakje met vochtig cocopeat mikken - diepvrieszak kan ook, als ie maar een zipsluiting heeft. Eerst 2 dagen voorweken in lauw water
Kiemtemp: 30°

TRACHYCARPUS FORTUNEI :

* Haal ik de droge duidelijk gebarsten donkere schil er eerst nog af ? Dat mag
* 2 van de zaden zijn duidelijk al een stadium verder.
- Zaai ik die beter meteen ?
- Maakt de richting dan nog wat uit aangezien er al een begin aan zit ?
- Horen die puntjes niet wit / groen te wezen ?
Dit zijn de oude steeltjes van de zaden, geen wortels.
zaden 48 voorweken in lauw water en in ziplock/cocopeat zaaien by kamertemperatuur

Phoenix roebelnii
Idem aan Dypsis

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 05 aug 2014 18:42

@ Rob,

Rob schreef:Dit zijn de oude steeltjes van de zaden, geen wortels.

:lol: :thumb_up: ...geweldig !! Ik heb nu al lol aan m'n eerste zaaipoging.

Ik heb hier overigens "Palm Coir Bricks" liggen , is dat ook goed voor de zaden ?

Wat betreft ziplocks : ik had eigenlijk een stapeltje "Palmpot Sleeves" van 9 x 21 aangeschaft om die voor 3/4 te vullen en individueel te zaaien zodat ik ze langer met rust kan laten. Nou gaat een setje ziplocks me de kop niet kosten , dus als dat een betere methode is heb ik er uiteraard geen moeite mee om dat te proberen. Of is dat meer een kwestie van "wat vind je prettig" ?

En in dat geval ( excuus voor de vele vragen ) : hoeveel zaden stop je dan in welk formaat ziplock met hoeveel 'grond' ? Ik had wel over deze methode gelezen , maar me er niet verder in verdiept. In trays / bakjes plaats je de zaden ook niet te dicht bij elkaar. Ik kan me zo voorstellen dat je een ziplock ook niet vol moet 'proppen'.

In ieder geval bedankt voor je tips voor zover :thumb_up:

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 06 aug 2014 21:57

Ijah schreef:@ Rob,

Rob schreef:Dit zijn de oude steeltjes van de zaden, geen wortels.

:lol: :thumb_up: ...geweldig !! Ik heb nu al lol aan m'n eerste zaaipoging.

Ik heb hier overigens "Palm Coir Bricks" liggen , is dat ook goed voor de zaden ?

Wat betreft ziplocks : ik had eigenlijk een stapeltje "Palmpot Sleeves" van 9 x 21 aangeschaft om die voor 3/4 te vullen en individueel te zaaien zodat ik ze langer met rust kan laten. Nou gaat een setje ziplocks me de kop niet kosten , dus als dat een betere methode is heb ik er uiteraard geen moeite mee om dat te proberen. Of is dat meer een kwestie van "wat vind je prettig" ?

En in dat geval ( excuus voor de vele vragen ) : hoeveel zaden stop je dan in welk formaat ziplock met hoeveel 'grond' ? Ik had wel over deze methode gelezen , maar me er niet verder in verdiept. In trays / bakjes plaats je de zaden ook niet te dicht bij elkaar. Ik kan me zo voorstellen dat je een ziplock ook niet vol moet 'proppen'.

In ieder geval bedankt voor je tips voor zover :thumb_up:

Grtz Ijah ;)

Coir bricks doen het ook prima! ik gebruik ze ook heel graag:
2.5 liter heet water op een brick in emmer, zak erover en 30 minuten laten staan.
Ik gebruik een middelmaatje ziplocks, tegenwoordig gewoon 'hersluitbare diepvrieszakkies' van de Pl*s.
Per ziplock een paar handen coir + de zaden. Ik doe tot 100 zaden in een zip, hangt van de grote af (voor 100 Jubeae knikkers red ik het niet). Als je kieming hebt, dan is zon zakje al snel een grasveld vol.

De uitzondering voor ziplocks zijn ook enkele soorten die zich beroerd laten verpotten (oa Bismark, Hyphaene), die zaai ik net als Jubeae direct in van die kunststof opbergbaken met deksel van de Blokker of zo (30x20x20 cm diep)

Die 9x9x20 zijn een prima keuze btw voor als eea wat groter word. Ik heb ooit 100 7x7x14 en 100 9x9x20 gekocht en met die maatjes doe ik vrijwel alles. De 7x7x14 is al snel te ondiep voor sommige soorten...

PS: je hebt wel gelijk hoor: alles in deze is een gevoel. Er zijn tientallen manieren om e.e.a. te doen. Dit geld zeker voor zaaien maar ook voor winterbescherming. Men kan het uitleggen, maar er gaat niets boven het ervaringsgevoel (hoe lomp dat ook klinkt inzake bescherming omdat dit betekent dat je palm verliest).

Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 04 sep 2014 00:37

Bij deze een update wat betreft m´n eerste zaaipoging :

05/08/2014 : bovengenoemde soorten 3 dagen op week gezet
- op één Dypsis zaadje na zonk alles meteen naar de bodem

08/08/2014 : volgende aantallen gezaaid
- 10 x Phoenix Roebelenii ( 1 pot / propagator )
- 15 x Dypsis Lutescens ( 1 pot / propagator )
- 10 x Trachycarpus Fortunei ( allen individueel in sleeves / woonkamer )

- Medium : Palm Coir Bricks voor alle 3

Vanaf dat moment check ik zo af en toe de temp. in de eigen gemaakte propagator ( zie volgende post ) en tuur verder de grond niet uit de pot(ten) omdat ik me erop ingesteld had pas vanaf 1 mnd en later wat te mogen verwachten. Uiteraard nam ik na een paar weken wat regelmatiger een kijkje om te zien of er misschien toch al ergens beweging te bespeuren is.

01/09/2014 : Na amper 3 weken verrast door een enkele dypsis
- Wellicht al een dag of 2 aanwezig , maar ik checkte zoals gezegd niet elke dag

03/09/2014 : En daar zie ik ook bij de Phoenixen na net 3 weken al wat verschijnen

Afbeelding

Al met al na 3 weken 1 Phoenix Roebelenii ( uit 10 ) en 1 Dypsis L. ( uit 15 ). Ik verwacht bij beiden toch wel snel meer activiteit en hoop op een mooi percentage opkomst. Ik meen al enkele miniscule beginnetjes meer waar te nemen , maar ga liever niet 'graven' om te kijken of dat ook echt zo is. Die bevestiging krijg ik dan tenslotte gauw genoeg. De Trachy's laten op dit moment nog niets zien. Ik wacht geduldig af en hoop dat ik na een duidelijk goeie aanpak wat kiemen betreft ook in de verdere groei de juiste keuzes kan maken. Ik weet in ieder geval waar ik zonodig met m'n vragen terecht kan.

@ Rob : bedankt voor je tips en reacties voor zover :thumb_up:

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 04 sep 2014 04:04

Dan ...zoals gezegd , mijn home-made propagator :

Aangezien dit m'n eerste zaaipoging is en ik kleinschalig wilde proberen of ik na een gekochte 'Trachycarpus Fortunei' nu misschien zelf wat kan laten groeien , besloot ik me de euro's voor meer profi-materiaal te besparen en zelf een propagator te maken. Ik wil dit graag kwijt omdat ik ronduit kan zeggen dat 't een uiterst goedkoop , uiterst simpel , maar zéér effectief bouwseltje betreft. Eentje waar anderen , zeker op kleinschaliger niveau , misschien ook wat aan hebben.

Materialen :

- Kartonnen doos
- Noppenfolie
- Schuimfolie
- Aluminium huishoudfolie
- Tape
- Heatmat ( Heatel Terra Heatmat )

In mijn geval had ik bijna alles al in huis : verpakkingsmaterialen ( folies ) dankzij een recente bestelling en een kartonnen doos van 70(b) x 30(h) x 40(d). Aluminiumfolie ligt doorgaans in elke keukenla. Tape had ik ook nog zat ( in mijn geval alu-tape ) Restte mij enkel nog een heatmat aan te schaffen. Totale kosten : € 14,-

Heb je de materialen niet in huis , ze zijn overal wel te regelen danwel supergoedkoop aan te schaffen.

Werkwijze :

Ik heb de doos bekleed met ( en in deze volgorde ) :

1 : laag noppenfolie
2 : laag schuimfolie
3 : laag aluminiumfolie

Afbeelding

Rechts op de foto zie je de Heatmat. In mijn geval 52x27 cm / 23,5 W
Deze heb ik niet op de bodem gelegd , maar langs de zijkant.

Ook heb ik de zijkanten naar de bodem toe open geknipt om de folies er goed strak op te kunnen tapen. Wanneer je de doos daarna weer dicht taped sluit de boel dan ook heerlijk strak aan en laat je geen loze ruimtes tussen wand en slaphangende bekleding.

Midden bovenop heb ik een klep gemaakt waardoor ik voldoende ruimte heb potten / trays te plaatsen , en niet onbelangrijk : 't is m'n temperatuurregeling ! Iets verder open of dicht ...en je bepaalt heel makkelijk de temp. Uiteraard plaats je je bouwsel liefst in een ruimte waar de omgevingstemp. niet al teveel fluctueert en bij voorkeur uiteraard een ruimte die kamertemp. benadert. Zet je 'm bv in je slaapkamer , plaats 'm dan uiteraard niet onder je raam waar de meeste koustroom zich bevindt.

Eindresultaat :

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik de heatmat zelfs voorin staan , en de klep geopend ( sneller warmteverlies ). Ik haal de 32,5 die ik wil makkelijk en hoef de kabel v.d. heatmat zo niet onnodig te buigen wanneer deze achterin zou staan.

Doe ik de klep dicht en laat 'm een goed uur zo staan gebeurt 't volgende :

Afbeelding

Waarschijnlijk dus ook grotere ruimtes voldoende mee warm te houden. Een maatje grotere Heatmat gaat ook slechts met enkele euro's omhoog. Neem je een 77 cm ( ipv de 52 die ik heb ) kost ie € 17,- ...ook een optie mocht je dat willen.

Ik ben er duidelijk zeer tevreden over. Misschien dat anderen hier ook iets aan hebben. Ik wens alle potentiele propagator-bouwers bij deze in ieder geval vast succes.

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 sep 2014 10:01

Leuk gedaan. Zo zie je maar dat simpel en goedkoop ook prima kan. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 sep 2014 21:54

Cheers Ijah!
Ga er maar vanuit dat er meer zaailingen op komst zijn...graven niet nodig. Als je binnen 2 weken al een enkele spriet hebt dan kan de rest nooit ver zijn.

vwb die propagator: :thumb_up:
Je eigen creativiteit is de limiet...ik heb al propagatoren gezien in Curver kratten, dekenkisten, en zelfs een verbouwde koelkast!
Eea hoeft idd niet duur te zijn.

Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 05 sep 2014 02:55

@ Lapalmeraie / Rob ,

Met een gevraagde temp. tussen 25 en 35 graden zou ik vooraf met de gulden middenweg van 30 tevreden zijn. Moet toch kunnen in een beetje fatsoenlijk geisoleerde niet te grote ruimte ? ...dacht ik. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat 't zo makkelijk zou gaan , maar dat goedkoop effectief kan zijn is inderdaad wel duidelijk.

@ Rob ,

Ik verwacht zeker meer opkomst : zaden uit dezelfde partij , op dezelfde manier behandeld in dezelfde pot onder dezelfde omstandigheden ...zou me raar lijken als 't hier bij zou blijven. Maar blijft toch wel spannend om te volgen wat er nog meer gebeurt aangezien 't m'n eerste zaaipoging is. Daarnaast geen flauw idee hoe vers 't zaad werkelijk is ( afkomstig van Seedo ) , naast 't feit dat niet elke soort een zelfde opkomstpercentage heeft , en er zelfs binnen 1 batch nog best aardige verschillen kunnen zijn ( zo leert o.a. dit forum en google me ).

Schiet me toch nog een simpele vraag te binnen : Kiemtemperatuur tussen 25 en 35 , dat is een flinke marge. Geldt dan "hoe hoger hoe beter" binnen die marge ? ...of maakt dat voor de reactie niet uit zolang je maar binnen die marge zit.

Nog een update wat betreft de Trachy's : vandaag de aluminiumfolie op de individuele sleeves verruild voor huishoudfolie zodat ik makkelijker kan checken op vorderingen ( geheel weer afgedekt met een kartonnen plaat die ik dan alleen af en toe even hoef op te tillen ). In één v.d sleeves had de grond een puntdakje gevormd alsof de pot op z'n kant gehouden is geweest. Vaag , maar streek vervolgens de grond weer voorzichtig vlak en zag een zaadje dat aan de oppervlakte lag ...met een gevormd wit puntje. Ook daar dus blijkbaar toch al wel activiteit.

Ik wacht verder in spanning af en ben benieuwd wat er nog (op)komt.
Bedankt voor jullie reacties :thumb_up:

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 05 sep 2014 21:38

Super Ijah!

Je hebt gelijk: kiemresultaten variëren enorm. Verwacht in je verdere avonturen alles te zien tussen 0 en 100%. Sommige soorten zijn bijna altijd 80%+ zoals Phoenix, Washingtonia of Sabal, bij anderen zijn de percentages aanzienlijk lager (bijv Jubeae). Ik heb al eens 100/100 gekiemd, en meerdere keren hele ziplocks weggemikt met een grote schimmelbende erin....

vwb de temperatuur: ook dit is wel echt soortafhankelijk. je zou kunnen kijken naar de typische temperatuur in habitat - en ook je medium btw! - maar in de regel mik ik op 30-35°C. Marges zijn behoorlijk ruim, maar kouder betekent normaliter langzamer. Probeer maar eens Washingtonia bij 20° en 30°C!
Uitzondering maak ik voor sommige 'harde zaden'. Ik probeer Jubeae/Butia, Brahea minimaal 35° te geven, het lijkt me betere resultaten te geven.

Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken