erica lateralis

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

erica lateralis

Berichtdoor tester op 08 dec 2014 12:16

Beste,

Op mijn reis in Zuid-Afrika heb ik zaadjes gekocht van de Erica Lateralis.
Nu zou ik die zaadjes graag zaaien/planten maar ik heb niets van instructies en op internet vind ik dit ook niet direct trug. Zou iemand me mischien verder kunnen helpen en mij eventueel instructies geven? Of al wat meer info over de plant bv is ze meerjarig ? Kan ze tegen vorst...

Alvast bedankt :)
tester

0 bedankjes

Re: erica lateralis

Berichtdoor jos944 op 08 dec 2014 12:29

ik heb dit kunnen vinden.

http://www.exotic-plants.de/seeds/seeds ... eralis.php
men spreekt hier over miniral bassed cat litter. Je kan bv een klein zakje bio-cat halen. Dit een kattenbakvulling gebasseerd op veel klei.

Ik vermoed dat deze plant een zogenaamde steppe plant waarvan de zaden ontkiemen in het wild ontkiemen nadat er een brand heeft gewoed.
Net als bij bepaalde salvia soorten helpt het als je het co2 gehalte in de zak die je afsluit verhoogd door of kunstmatige "middelen toe te voegen (welke weet ik zo niet).
Men kan ook proberen ademgassen in de zak te blazen. Of als je de beschikking hebt over co2 dit toe te voegen aan de zak.

Maar dit is allemaal "speculatie".
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor tester op 08 dec 2014 12:40

jos944 schreef:ik heb dit kunnen vinden.

http://www.exotic-plants.de/seeds/seeds ... eralis.php
men spreekt hier over miniral bassed cat litter. Je kan bv een klein zakje bio-cat halen. Dit een kattenbakvulling gebasseerd op veel klei.

Ik vermoed dat deze plant een zogenaamde steppe plant waarvan de zaden ontkiemen in het wild ontkiemen nadat er een brand heeft gewoed.
Net als bij bepaalde salvia soorten helpt het als je het co2 gehalte in de zak die je afsluit verhoogd door of kunstmatige "middelen toe te voegen (welke weet ik zo niet).
Men kan ook proberen ademgassen in de zak te blazen. Of als je de beschikking hebt over co2 dit toe te voegen aan de zak.

Maar dit is allemaal "speculatie".

Bij mijn protea zaadjes zaten roze papiertjes met bepaalde stoffen dat in de rook van een bosbrand vrij kommen misschien moet ik deze zaadjes ook laten weken in dit aftreksel?

Mvg tester
tester

0 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 08 dec 2014 12:55

je kan het proberen met een deel van de zaden.

Zoals gezegd.. Dit is van mij kant speculatie. Ik weet het niet zeker. Maar het is meer een vermoeden.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 28 dec 2014 21:12

co² maken is heel makkelijk, gewoon een beetje bakkersgist oplossen in suikerwater en je hebt 2 weken lang co² gas dat vrijkomt. Opletten ivm drukopbouw! Ik gebruik dit al enkele maanden om co² in het aquarium op peil te houden.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 29 dec 2014 13:01

Ik had mijn Protea zaden gewoon zonder peospas direct gezaaid in zure varengrond en de opkomst (waren 4 soorten) was voor 3 soorten 65% en voor 1 soort 0%. De zaden waren gekocht in Z-Afrika door mijn ouders die ze dan aan mij gaven om het uit te proberen. Geen idee over de versheid van de zaden wat meteen de oorzaak kan zijn dat de ene soort totaal geen opkomst had.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor tester op 30 dec 2014 17:09

Hitch schreef:Ik had mijn Protea zaden gewoon zonder peospas direct gezaaid in zure varengrond en de opkomst (waren 4 soorten) was voor 3 soorten 65% en voor 1 soort 0%. De zaden waren gekocht in Z-Afrika door mijn ouders die ze dan aan mij gaven om het uit te proberen. Geen idee over de versheid van de zaden wat meteen de oorzaak kan zijn dat de ene soort totaal geen opkomst had.

Protea zaden heb ik inmiddels ook al geplant met succes ik heb ook wel gebruik gemaakt van smoke primer. Maar uit ondervinding en reacties blijkt de erica lateralis andere koek maar zolang ik zaadjes heb is er hoop.

Met vriendelijke groeten,

Tester
tester

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten